Skip to main content

Son yıllarda tüm dünyada sosyal girişimlerin hızla yükselişine şahit oluyoruz. Türkiye’de son yıllarda “iyilik için teknoloji” vizyonu ile yola çıkan pek çok sosyal girişim var. Bu girişimlerden 30’unu kapağımıza taşığımız Digital Age’in Aralık sayısı çıktı!

Son yıllarda tüm dünyada sosyal girişimlerin hızla yükselişine şahit oluyoruz. Kâr etmeyi amaçlayan ama elde ettiği kârı, topluma fayda üretmek için kullanan girişimcilerin yön verdiği bu girişimlerin yükselişinin ardında pek çok sebep var. Deloitte’un Küresel İnsan Sermayesi 2018 başlıklı raporuna göre, sosyal girişimlerin yükselmesinin üç temel nedeni bulunuyor. Bunlardan ilki, bireyin yükselişi. Bu yükselişin içinde satın aldıkları ürün ve hizmetleri üreten şirketlerin yalnızca finansal performanslarına bakmayan milenyum kuşağının önemli bir yer var. İkinci sebep için Edelman 2018 Güven Barometresi’ne bakmak gerekiyor. Buna göre, insanların yüzde 52’si şirketlerin doğruyu yaptıklarına inanırken, yüzde 43’lük bir kesim ise hükümetlerin doğruyu yaptığını düşünüyor. Yani, şirketlerin üstlenmesi gereken bir liderlik görevi bulunuyor. Üçüncü neden olarak ise teknolojide kaydedilen olağanüstü gelişmeleri ele alabiliriz. Tabii tüm bu gelişmelerin insana dokunduğu noktada anlam kazandığını hatırlatmakta fayda var.

Digital Age Aralık sayısı çıktı!

digital age aralik sayisi cikti

Teknoloji her şeyden önce iyilik için var

Tam bu noktada kendinize şu soruyu sormanızı istesek: ‘Teknoloji neden hayatınızın her anında bu kadar çok var?’ Herkesin bu soruya farklı bir cevabı olabilir. Günlük yaşantımızı daha kaliteli hâle getirmek, işte verimliliği yükseltmek ya da evde konforu artırmak gibi… Teknolojinin kişiden kişiye değişebilen artıları bir yana, söz konusu dünyayı daha yaşanabilir bir yer hâline getirme kaygısı olunca hepimiz şu ortak paydada birleşiyoruz: ‘Teknoloji her şeyden önce iyilik için var.’ Dahası çevre kirliliği, kadına şiddet, eğitim ve sağlıktaki fırsat eşitsizlikleri gibi pek çok soruna çözüm bulmak ve gelecek nesillere daha iyi bir dünya bırakmamıza yardımcı olmak için var. Biz de bu ay bu girişimlerden 30’unu kapağımıza taşıdık. Yapay zekâdan IoT’ye farklı teknolojileri kullanarak iyilik hareketlerini geniş kitlelere yayan bu 30 girişim, gıda israfından eğitimdeki fırsat eşitisizliklerine kadar birçok soruna çözüm üretiyor.

Peki teknolojinin sosyal fayda üzerindeki kaldıraç etkisi gelecekte bize daha neler getirecek? Bunun için şu üç ana trende örnekler üzerinden bakmakta fayda var.

Sanal gerçeklik

Facebook’un sahibi olduğu Oculus’un düzenlediği sosyal fayda için sanal gerçeklik programı sivil toplum kuruluşlarını ve film yapımcılarını geçtiğimiz aylarda bir araya getirdi. Etkinlik sonrası ortaya çıkan içerik Ocak 2018’de Sundance Film Festivalinde gösterildi. New York merkezli kâr amacı gütmeyen kuruluş Charity Water, “Kaynak” adlı bir sanal gerçeklik deneyimi başlattı. 60 bin dolar teklif eden bir bağışçı videoyu gördükten sonra 400 bin dolar bağışta bulundu.

Yapay zekâ

Yapay zekâ, geliştikçe bu teknoloji kâr amacı gütmeyen kuruluşlarca da kullanılmaya başlandı. Bildiğiniz gibi bu teknoloji ile tüketici profillerini analiz etmek ve ona uygun iletişim taktikleri geliştirmek mümkün. Dolayısıyla yapay zekâ uygulamaları mesajlarını kişiselleştirmek isteyen sosyal girişimler için de oldukça faydalı.

Blockchain

Her yerde karşımıza çıkan blockchain tabii ki sosyal fayda üzerinde de çok etkili olacak. Şeffaflığı, güveni ve güvenliği vadeden bu teknoloji özellikle enerji sektöründe taşları yerinden oynatabilir. Kaynaklarını tüketmek üzere olduğumuz elektrik enerjisi yerine geçebilecek güneş enerjisi kullanımın yaygınlaşması belki de en iyi örnek. Bu teknoloji, güneş panelleri olan, evlerin kendi aralarında enerji ticareti yapmasından tutun da aracıların ortadan kalkması ile enerji fiyatlarının düşmesine kadar pek çok faydayı beraberinde getirebilir. Tabii tüm bu senaryolar sosyal girişimciler için yeni etki alanları demek.

Bu ayın öne çıkan diğer konuları ise şöyle;

  • Emlak platformlarının kullanıcı deneyimi açısından değerlendirmesine yer verdiğimiz: “Doktordan temiz emlak uygulamaları” analiz yazısı
  • Türk tüketicisinin yeni nesil teknolojiler üzerinden finansal okuryazarlık algısını Zenna ile birlikte sorguladığımız; “dijital finansal okur yazarlık” araştırması
  • Robotik süreç otomasyonuna A’dan Z’ye bakış; RSO ile rutin işleri robotlara bırakın dosyası derginin öne çıkan başlıkları..
  • Serdar Kuzuloğlu ise bu ay ‘Ağaca balta vurmuşlar, “sapı bendendir” demiş’ başlıklı köşe yazısıyla “İnternetin küreselleşme çağında verdiği büyük sınavı anlatıyor.