Skip to main content

Erkan Ulu Özel Ortaokulu öğrencileri, Northrop Grumman Vakfı ile REC Foundation tarafından düzenlenen VEX IQ Challenge Robotik Yarışması’na ortaokul olarak katılan ilk Türk takımı oldu. Matematik Öğretmeni ve Bilişim Teknolojileri Direktörü Tunç Ulu yarışma ve öğrencilerinin çalışmalarına ilişkin bilgi verdi.

Okul olarak öğrencilerinize sunduğunuz teknolojik imkânlar hakkında bilgi verir misiniz?

Okul binamızda 6 km’ye yakın network ağı, 2 sunucu var. Bir Microsoft, bir de ders programları için Apple sunucumuz mevcut. 2008’de bu teknolojiler çok yeniydi, okullar da 2009 ve 2010’da yavaş yavaş bu teknolojileri araştırmaya almaya başladı. Biz 2008 yılında dershane binamızda her iki teknolojiyi de kullanmaya başlamıştık. Birçok kurumda öğretmenler USB stick’lerle yani laptop’larla derse giriyor. Laptop’larını ağa bağlıyorlar ve dersler öğretmen bazlı oluyor.

Okulumuz için yazılmış programda, öğretmenlerimiz çocukların tabletlerine, tahta için seçtikleri çizimleri Wi-Fi üzerinden gönderebiliyor, dersi senkronize bir şekilde işleyebiliyorlar. Bu ders notları, tüm öğretmenlerimiz için ortak ve öğrencilerimiz çözümsüz kayıtlara diledikleri zaman ulaşabiliyor. Soruyu çözemeyen öğrenci, evde bile olsa öğretmenine sistem üzerinden soru sorup çözüm için yardım alabiliyor.

Robotik STEAM için en değerli alanRobotik takımınız Predators’dan bahsedebilir misiniz? Son dönemde odaklandıkları ve üzerinde çalıştıkları konular neler?

Predators robotik takımımız robotiğe yüksek düzeyde ilgi duyan, derslerimiz haricinde de kişisel zamanlarından teknolojik çalışmalara zaman ayıran öğrencilerden oluşuyor. Yakın zamanda VEX IQ Crossover çalışmasına uzun zamanlar ayırarak hazırlandılar. Yarışmaya ayırdıkları zamanlar harici çevresinde gördükleri problemleri çözebilecek, günlük yaşamı kolaylaştırabilecek projeler üretip tartışarak uygulanabilirliklerine göre tasarım ve mühendislik aşamalarına geçiyorlar.

Predators’un VEX IQ Challenge Robotik Yarışması’na davet edilmesi ile ilgili süreci anlatır mısınız?

Bu seneki VEX IQ yarışması yaklaşık dünyanın her yerinden gelen 350 takımdan oluşuyor. Her sene Nisan ayında gerçekleşen yarışmada problem olarak bir yarışma sahası tanıtılıyor. Örneğin bu seneki Crossover Challenge’da amaç askıda bulunan topları hedeflere yerleştirerek köprüde takım arkadaşın ile dengede kalmak.

Yarışma takımları alana girip kayıt olduğunuz anda açıklanıyor ve takımlar her maç öncesi kendi stratejilerini oluşturarak birbirlerinin güçlü yanlarını nasıl destekleyebileceklerini ve zayıf yönlerini nasıl kuvvetlendirebileceklerini konuşuyorlar.

Sizce robotik teknolojiler ve bu alanda yapılan yatırımlar geleceğimiz açısından neden bu kadar önemli? Bu alandaki eğitimlerin yaygınlaştırması adına yapılması gerekenler konusunda bir eğitimci olarak yorumlarınız neler?

Robotik, STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Maths) için en değerli ve performanslı alan. Bir alanda iyi olmak o alanda uzmanlaşmak artık problemlerimizi hızlı çözmemiz için yeterli değil. O yüzden eğitim sistemimizde de farklı disiplinleri bir araya getirebileceğimiz modeller oluşturmalıyız.