Skip to main content

Bu yazımda güncel mevcut veriler ışığında 2018 yılında sosyal medyada yaşadığımız değişimi sizin için özetlemek istedim.

Yeniliklerle, skandallarla, yapay zekâ ile şekillenen algoritmalarla geçen bir yılı daha geride baktık. Dünya nüfusunun yarısından fazlası internete bağlandı, sosyal medya kullanıcılarının sayısı ise yıllık yüzde 13 artışla 3,196 milyar kişiye dayandı.

Tüm dünyada organik erişim düşmeye devam ediyor. “Mobile first” kavramının yerini ise “Human first” alıyor.
Mikro ve makro influencer’lar yükselişte, topluluk yönetimi yeniden canlanıyor ve kullanıcının yarattığı içerik platformlar tarafından taçlandırılmaya devam ediyor.

Teknoloji destekli ve daha dinamik sosyal dünyamız; yeni arayışlar, yeni terimler ve sosyal mecralar tarafından kullanıma sunulan yepyeni özellikler ile şekilleniyor. Gelin, geçtiğimiz yıl sosyal medya platformlarında yaşanan gelişmelere birlikte bakalım, 2019 yılına hep birlikte sağlam bir başlangıç yapalım.

Instagram 1 milyar kullanıcıya ulaştı

Her ay 1 milyar kişi Instagram’a giriş yapıyor, güncelleme ve yeniliklerin ardı arkası gelmiyor.


• Instagram yıl içinde hemen her ay bir güncelleme yayımladı. Güncellemeler sonrası algoritmalardaki değişimi hep birlikte hissettik.
• Influencer marketing’in yoğun olarak ilgi gördüğü platformda, Instapods çılgınlığı aldı başını yürüdü. Keşfet bölümüne çıkabilmenin bir yolu olarak ortaya çıkan bu yöntemi pek çok micro-macro influencer denedi ve platform yıl boyu adeta hack’lendi.
• Hikâyeler bölümü için sunulan yeniliklerin ilki geldi, Öne Çıkanlar ve Hikâye Arşivi kullanıma sunuldu.
• Instagram hikayeler reklamları için tam ekran desteği geldi. Çıkartma özelliği ile birlikte kullanılmaya başlayan bu yeniliklerle birlikte; hashtag, konum, anket, müzik ve link üzerinden daha fazlasına erişim sağlandı.
• Instagram, işletmelere Shopping on Instagram ile interaktif bir vitrin de sağladı.
• Temmuz ayında IGTV’ye hoş geldin dedik. Kullanıcılar tarafından yoğun ilgi gören IGTV, önümüzdeki üçila beş yıl içerisinde YouTube’a güçlü bir rakip olacağının sinyallerini verdi.

WhatsApp 1,2 milyar kullanıcıya ulaştı

WhatsApp dünya genelinde 1,2 milyar kullanıcıya ulaştı, reklam dünyasına açılacak pencereyi araladı.

• WhatsApp küçük işletmeler için WhatsApp Business’i kullanıma sundu. Android tabanlı cihazlar için ücretsiz olan uygulama, işletme profilleri, mesajlaşma araçları gibi ek özellikler ile reklam yapmaya açık bir hale getirildi.
• Paylaşılan mesajlara kişi etiketleme, sesli ve görüntülü grup aramaları, çıkartmalar, gruplar için ek özellikler yıl içinde sunulan yeniliklerin arasındaydı.

Facebook 2,23 milyar kullanıcıya ulaştı

Her ay 2,23 milyar kişi Facebook’a giriş yaptı ama hesabını kapatanlara engel olamadı.
• Facebook, yılın başında haber kaynağını güncelledi. Kullanıcılara akışını daha fazla kontrol etme imkânı sunan bu özellik, yayıncılar ve markalarla kullanıcılar arasındaki etkileşimi daha da düşürdü.
• Facebook, Şubat ayında yüz tanıma özelliğini devreye soktu.
• Facebook, Mart ayında yeni bir pazaryeri olarak Marketplace platformunu kullanıma sundu.
• Cambridge Analytica skandalı patladı. Facebook’un dışarıdan geliştirilen uygulamalara tanıdığı erişim genişliği (API) başına dert oldu. Kullanıcı verilerinin suistimali Facebook’ta kan kaybını başlattı. #DeleteFacebook hareketi Mart ayında tüm dünyanın gündemine oturdu.
• Facebook gruplar için Watch Party özelliğini duyurdu. Bu özellik sayesinde kullanıcılar video izlerken bir araya gelip toplu halde sohbet ederek bağlantı kurabilir hale geldi.
• Facebook hikâyeler için reklam uygulamalarına başlanacağı duyuruldu.
• Facebook, Facebook Messenger 4’ü kullanıma sunarak yılı kapadı.

YouTube 1,47 milyar kullanıcıya ulaştı

Her ay 1,47 milyar kişi YouTube’a giriş yaptı, içerik oluşturuculara ise hayal kırıklığı yaşattı.


• YouTube, yılın başında YouTube Creators for Change için yatırımlarını artıracağını açıkladı ve dünya genelinde ilham veren 39 içerik oluşturucu ile iş birliği yaptı.
• YouTube canlı yayınlarda gerçekleşen sohbet akışlarını takip etme özelliğini kullanıma sundu.
• YouTube, internetsiz video izleme imkânı sunan hizmeti YouTube Go’yu 130’u aşkın ülkenin erişimine açtı.
• YouTube, yeni YouTube Müzik’i kullanıma sundu.
• YouTube, yıl içinde içerik oluşturucuların pek çoğu için hayal kırıklığı yarattı. Kontrolsüz telif engellemeleri, sahte izlenmelere ve aboneliklere hâlâ ciddi bir yaptırım gelmemesi içerik oluşturucularını bıktıran sebeplerdi.

Twitter 335 milyon kullanıcıya ulaştı

Her ay 335 milyon kişi Twitter’a giriş yaptı ve platform hashtag’lerin cumhuriyeti olduğunu kanıtladı. Gündem hâlâ hashtag’ler üzerinden takip ediliyor ve Twitter’dan soruluyor. Twitter en itibarlı sosyal mecra olma gücünü koruyor.


• Twitter, Şubat ayında yer işaretleri özelliğini kullanıma sundu.
• Twitter Ağustos ayında Twitter Lite’ı duyurdu. Twitter kullanırken daha az veri harcayan ve akıp giden ekran verilerini depolama imkânı sunan uygulama 45 ülkede kullanıma sunuldu.
• Twitter yaz sonunda bot olduğunu düşündüğü kullanıcıların ve pasif kullanıcıların hesaplarını kapattı. Tam bir kıyımın yaşandığı bu günlerin ardından itiraz eden kullanıcıların hesapları iade edildi.

Funda Güleç Yalçın, Dijital İletişim Danışmanı