Pazarlamada “gerçek zamanlı” dönem
En basit tanımı ile gerçek zamanlı pazarlama güncel olaylara ve trendlere anında verilen bir tepki olarak karşımıza çıkıyor. Amaç mevcut veya potansiyel müşterileri internetteki popüler konular üzerinden markalarla buluşturmak. Gerçek zamanlı pazarlama yöntemleri çok büyük paralar da gerektirmiyor. Tek ihtiyacınız olan yaratıcılık, gerçeklik ve hız.
Yeni nesil pazarlama stratejileri, yeni unvanlar, departmanlar derken markalar ve ajanslar ekseninde odağı giderek netleşen ve yeri her geçen gün sağlamlaşan en önemli konu müşteri odaklılık aslında. Pazarlamacıların da, marka müdülerinin de, ajansların da ortak derdi müşterilerinin beklentilerine cevap verebilmek. Kampanyalar değişiyor, fikirler gelişiyor, şirketler evrimleşiyor ama zihinlerdeki brief’lerin ana hattında hep; “Müşterim neyi, ne zaman ister ya da neyi istemez?” veya “Müşterim olmayanın beklentisi ne?” gibi sorular var.
Sorular hep aynı olsa da soruyu cevaplama yaklaşımı da son dönemde teknolojinin etkisiyle farklılaşmaya başladı. Çünkü artık pazarlamacıların ellerinde tüketiciye en doğru yerde ve en doğru zamanda dokunabilmelerini sağlayacak bir güç var.
Bugünün tüketicisi ürün, ortam, lokasyon, hareket, zaman, mecra, deneyim, dış faktörler ve daha nice alanla ilgili her geçen gün daha fazla veri birikiyor. Sürekli akan bu veriyi kullanmak ve anlık olarak reasksiyonlar üretmek pazarlama dünyasında taşları yerinden oynatacak bir yaklaşımı beraberinde getiriyor: Gerçek zamanlı pazarlama. Peki milyonlarca veri arasında işe yaracak olanı bulup, müşteriye gerçek zamanlı ulaşmak nasıl mümkün olacak? Doğru zaman, doğru kanal, doğru etkileşim hangisi?
Müşterini veri ile keşfet
En doğru veriyi kullanıp müşteriyi tanımak ve ona göre en doğru zamanda müşterinin karşısına çıkma meselesi aslında bir yolculuk. Bu yolculuğa başlarken öncelikle ne tip bir veriye ihtiyacınız olduğunuza karar vermelisiniz. Yani ilk adımda müşterinizi veri ile keşfetmelisiniz. Bu keşfi, müşteriyi farklı açılardan analiz ederek yeterli derinlikte, çeşitlilikte ve hızda yapmanız gerekiyor. İş veriyi elde etmekle bitmiyor, bir bağlam yakalamak ve anlamlandırmak için veriyi işlemek ve sadeleştirmek ilk adım kadar önemli. Ve bu anlamlı veri ile en doğru anda müşteriye dokunmak gerekiyor. Esas zor yanı ise bunu sürdürülebilir kılmak. Tüm bunları pazarlama stratejilerine adapte etmek o kadar da kolay değil, her şeyden önce gerçek zamanlı pazarlama kurguları tek başına pazarlama departmanının karar alıp, uygulayabileceği basit bir yöntem değil.
Gerçek zamanlı pazarlama için ipuçları
Gerçek zamanlı pazarlama stratejisinde başarılı olmak için ilgili departmanlarla iyi bir iş birliği yapmak çok önemli. Bununla birlikte müşteri yolculuğunun her aşamasına hakim olmak için; farklı kaynaklardan verileri harmanlamak için araçlara ve marka işbirliklerine de ihtiyacınız var. Gerçek zamanlı pazarlama stratejinizde işinize yarayacak ip uçlarına bir göz atalım.
Gerçek zamanlı pazarlama için ipuçları
Günümüzde pek çok pazarlamacı önceden belirlenmiş sabit pazarlama stratejilerinden uzaklaşıyor ve gerçek zamanlı pazarlamaya yöneliyor. Gerçek zamanlı pazarlama sosyal medyanın büyümesiyle birlikte yükselen trend halini alıyor
Gerçek zamanlı pazarlama güncel olaylara ve trendlere anında verilen bir tepki olarak karşımıza çıkıyor. Amaç mevcut veya potansiyel müşterileri internetteki popüler konular üzerinden markalarla buluşturmak. Gerçek zamanlı pazarlamanın diğer stratejilere göre çok daha güçlü olduğu büyük markalar tarafından kanıtlanmış durumda. Buna rağmen gerçek zamanlı pazarlama yöntemleri çok büyük paralar da gerektirmiyor. Tek ihtiyacınız olan yaratıcılık, gerçeklik ve hız. Bu sayede küçük ve orta boy işletmeler rekabette geride kalmıyor ve büyük firmalar kadar başarılı reklamlar yapabiliyor.
1. Zamanlamanız iyi olsun
Sosyal medyada her şey göz açıp kapayıncaya kadar gerçekleşip bitiyor. Yani günler veya saatler değil, dakikalar ya da saniyeler kadar zamanınız olabilir. Ne kadar hızlı olursanız rekabette o kadar avantajlı duruma geliyorsunuz. Bu nedenle markanız hakkındaki tartışmaları veya ilgili olabilecek diğer olayları sürekli takip etmeniz gerekli. Müşterilerinizi dinlemeniz size rekabet üstünlüğü sağlar. Tıpkı İngiliz otomotiv devi Jaguar’ın araç satın almayı planlayan bir müşterinin tweet’inde etiketlenmesi gibi. İlk tweet’e bir saat içinde cevap veren markanın sosyal medya ekibinin ikinci tweet’e cevap vermesi yaklaşık 10 dakika sürdü. Bu sosyal medyanın bir satış aracı olarak kullanılmasında güzel bir örnek. İnternet farklı ürün ve servisler için araştırma yapan kullanıcılarla dolu. Yapmanız gereken tek şey onlarla iletişime geçmenin bir yolunu bulmak.
2. Özgün olun
Özgünlük zamanlama ile yakından ilgili bir kavram. Sosyal medyada ilgi görmek için genellikle ilk olmak zorundasınız. Çok fazla tekrarlanan komik bir şakayı düşünün, bir süre sonra insanlar sıkılır ve artık paylaşmak istemezler. İnternet çok fazla veri ile yüklü bu yüzden ayırt etmek zor. Yaratıcılık ve güncel olaylara yaklaşımı ile şaşırtan iyi markalardan biri KitKat. Markanın iPhone’un bükülme krizine tepkisini büyük ihtimalle hatırlarsınız. Zekice tasarlanmış tweet’i ile Oreo’nun rekorunu kıran markanın bu ilk başarısı da değildi. Marka 2012 yılında Felix’in dünya rekorundan ilham alarak YouTube’da bir video yayımlamıştı.
3. Gerçek zamanlı aktiviteleri planlayın
Gerçek zamanlı olmak plan yapamayacağınız anlamına gelmez. Tabii ki olayların çoğunluğunu tahmin etmek pek mümkün değil. Ancak önceden planlananları da mevcut. Örneğin kraliyet ailesinin yeni veliahtının doğumu veya bir film galası önceden bilinen olaylar. Pek çok firma bu stratejiyi kullanıyor ve gerçek zamanlı aktivitelerini buna göre planlıyor. HBO Emmy ödülünü kimin alacağını bilmiyor ancak sosyal medya takımı tüm olasılıklar için içerik hazırlıyor. Bu sayede HBO pazarlama stratejisini tam zamanlı içeriklerle desteklemiş oluyor.
4. Tutarlı olun
Gerçek zamanlı pazarlama stratejinizin genel stratejiniz ile tutarlı olması önemli. Marka imajı ile tutarlı olmayan bir mesaj yanlış anlaşılabilir veya başarısız olabilir.
Buna ek olarak yalnızca zamanlamaya değil içeriğinizin kaliteli olmasına da odaklanın.2014 dünya kupasında Adidas’ın ‘All in or nothing ‘ kampanyası buna güzel bir örnekti.
5. Abartıdan uzak durun
Gerçek zamanlı pazarlamada hızlı olmak önemli. Ancak iyi olmayı da unutmayın.
Yorumlar