Covid-19 küresel bankacılık ve finansal sistemleri baskı altına aldı. Pandeminin ilk günlerinde küresel piyasalarda bir panik havası yaşandı. Hisse senedi ve kripto piyasaları düştü. Herkes elindekilerini korumak için limitli hareket etmeye başladı. İşletmeler ve insanlar temel ihtiyaçlara yöneldi. Ekonomik durgunluğu kurumsal bankalar ve fintech dünyasında da bir süre hissettik. Yatırımcılar yavaş hareket etmeye başladı. Salgın ile hayatımıza giren ‘yeni normal’ kavramına ısınmaya başladıkça, piyasalar rahatladı ve ekonomide nakit akışının tekrar başladığını gözlemledik. Panikle gelen durgunluk hali yerini kısıtlı harekete bırakmaya başladı. Ancak, paranın hareketi ve akış yönü dijital ekonomiye doğru yöneldi. E-ticaret başta olmak üzere, dijital içerik ve eğlence kategorilerinde yükseliş görmeye başladık. Dijital, kurumların ve insanların sığınağı haline geldi.
Fintech’leri zor günler bekliyor
Kurumsal finansal yapıların tersine, çoğu fintech on yaşının altında ve operasyonel kârlılığı düşük. Fintech girişimlerinin büyük bir kısmı yatırımcı fonlarına bağımlı yaşıyor. Pandemi sürecindeki belirsizlik yatırımcıların hareketini kısıtladı ve fintech’leri zora soktu. Boston Consulting Group’un Mayıs 2020’de bin küresel fintech girişimiyle gerçekleştirdiği araştırmanın sonuçları son derece çarpıcı. Araştırmaya göre fintech’lerin yüzde 40’ından fazlası geçtiğimiz Haziran’ı geçirecek yeterli kapitale sahip değilmiş. Girişimlerin sadece yüzde 28’i yatırım almaksızın bir yıl dayanabilecek kapitale sahip. CB Insights Mayıs 2020 raporuna göre ise küresel fintech yatırımları 2017 yılındaki seviyeye gerilemiş durumda. Küresel kriz psikolojisi yatırım fonlarının hareketini de kısıtlıyor. Tabloya göre fintech’lerin yatırımcılarını ikna edebilmeleri için daha sıkı çalışması gerekecek gibi görünüyor. Öte yandan pandemi etkisiyle yatırımcı bulmakta zorlanan fintech’lerin konsolide olarak ve birbirine tutunarak ayakta kalmaya çalışacağını düşünüyorum. Bu durum zaten kapital bulmakta zorlanan fintech’lerin hizmet portföyünü artırması için bir avantaj sağlayacaktır. Öte yandan fintech yatırımcıları için de daha iyi değerlerden ortaklıklar yapabilmelerinin önünü açacaktır.
Kredi, ödeme ve sigortacılık fintech’leri mercek altında
Pandemi sonrası fintech şirketlerinin geleceği bulundukları kategori ile yakından ilgili olacak gibi görünüyor. Boston Consulting GroupMayıs 2020’de yakın gelecekte Covid-19’dan olumsuz etkilenebilecek fintech kategorileriyle ilgili bir liste çıkarttı. Listedeki ödeme kategorisinin altındaki sınır ötesi ödemeler ve ticaret finansı alt kategorilerindeki fintech’leri zor günler bekliyor. Borç kategorisinin altındaki bireysel ve KOBİ’lere yönelik krediler sağlayan fintech’lerin de Covid-19 salgınından olumsuz etkilenmesi bekleniyor. Lakin bu kategorideki fintech’ler için büyük fırsatlar olduğu da aşikar. KOBİ’lerin pandemi krizinde işlerine devam edebilmesi için ihtiyacı olacağı mikro kredileri doğru şekilde sağlayabilen fintech’ler bu dönemin parlayan yıldızları arasında yer alacak. Rapora göre sigorta kategorisi de oldukça problemli. Sağlık, yaşam, mülk sigortaları işinde olan fintech’ler de yüksek risk kategorisinde. Perakende POS tarafında da pandeminin olumsuz etkilerini görüyoruz. Burada da yeni nesil POS çözümleri sağlayabilen kurumlar için önemli fırsatlar olduğunu düşünüyorum.Salgın sürecinde işsiz kalan kişiler, kurumlardan uygun şartlarda kredi alamayınca arkadaşlar ve akrabalar imdada yetişiyor olacak ki P2P (kişiler arası ödeme) trendinin pandemi ile yükselişe geçtiği gözlemlenmiş.
B2B odaklı ve altyapı teknolojileri geliştiren fintech’ler için fırsat var
Tahmin edeceğiniz gibi Covid-19’un kurumsal dijitalleşmeyi hızlandırması ödeme sistemleri altyapıları tarafında teknoloji geliştiren kurumların yükselişe geçmesini sağladı. Risk yönetimi, finansal uyum, dijital kimlik, güvelik, veri analitiği ve kişiselleştirme alanlarında çalışan fintech’ler, pandemi kasırgasını arkasına alıp hızla büyüme trendine girmiş oldu. Öte yandan sağlık, eğitim ve dijital perakende tarafında B2B hizmet veren fintech kurumlarının da pandemiyle artan dijitalleşme rüzgarıyla yükselişe geçtiğini gözlemliyoruz. Covid-19 pandemisi eski dünyanın yeni dünyaya hazır olmadığının bir göstergesiydi. Dünya kriz dönemleri sonrası hepdaha güçlü bir şekilde toparlamıştır. Bu yüzden şimdi bilgiye ve teknolojiye yatırım yapma zamanı. Siz işlerinizi düşünün tahsilat meselesini biz hallederiz.
Serra Yılmaz
Paynet CMO
Yorumlar