Skip to main content

Hometech CEO’su Emir Aral ile pandemiyle birlikte değişen tüketici alışkanlıklarını ve Hometech’in 2021 yılı hedeflerini konuştuk.  

Uluslararası birçok markanın distribütörlüğünü yapan Aral’ın elektronik ürünler bünyesinde bulunan Hometech; notebook, tablet-pc, 2in1 laptop gibi farklı ürün çeşitleriyle son tüketicilere ulaşıyor. Hometech CEO’su Emir Aral ile pandemiyle birlikte değişen tüketici alışkanlıklarını ve Hometech’in 2021 yılı hedeflerini konuştuk.

Şu an bilgisayar pazarını nasıl görüyorsunuz? Kullanıcı alışkanlıklarındaki değişim bize pazarın geleceği ile ilgili neler söylüyor? Hometech bu pazarda kendine nasıl bir yer hedefledi?

Pandemi bilgisayar piyasasını ve satışlarını olumlu yönde etkileyen bir süreç oldu. Pandemi sonrasında hayatımıza giren uzaktan eğitim ve evden çalışma ciddi anlamda bilgisayar talebini arttırdı. Normal şartlarda hiç bilgisayar ihtiyacı olmadığını düşünen kişilerin bile bilgisayar ihtiyacı ortaya çıktı. Bu da talebin artmasına neden oldu, firmalar arası rekabeti arttırdı ve müşterinin çok daha fazla alternatife sahip olmasını ve çok daha fazla avantajlar yakalayabilmesini sağladı.

Okulların kapanması ve uzaktan eğitimin başlamasıyla Eba ve Zoom gibi uzaktan eğitim aplikasyonları her evde günlük kullanım ihtiyacı haline geldi. Öğretmenler ve öğrencilerin derslerini takip edebilmesi için bilgisayar ihtiyacı doğdu. Bu da bilgisayar talebinde yaklaşık yüzde 40 gibi bir artışa sebep oldu. Uzaktan eğitim sistemini takip edebilmek için yeterli imkanlara sahip olmayan çok fazla çocuğumuza da tablet ve notebook yardımlarımız ile destek olduk ve önümüzdeki süreçte de destek olmaya devam edeceğiz.

Oyun, bilgisayar teknolojilerindeki en güçlü alt kategori haline geldi. Oyunun pazardaki dönüştürücü etkisini nasıl değerlendirirsiniz?

Pandemiyle birlikte tüketiciler üretkenliklerini mobil cihazlardan ziyade Windows işletim sistemli bilgisayarlarla ortaya çıkardıklarının ve çok daha etkin işler yapabildiklerinin farkına vardılar. Ve bu farkındalık bilgisayar ve tablet talebinin artmasına neden oldu. Aynı zamanda Android tabanlı (Open Source) işletim sistemi özellikleriyle gençler yazılım anlamında da kendilerini gösterecekleri bir alan buldular. (oyun geliştirme, aplikasyon geliştirme, kod yazılımı gibi…) Oyun sektöründeki yükselişten özellikle bilgisayar üreticileri ciddi anlamda etkilendiler. Oyunların özelliklerini karşılayabilecek konfigürasyonlara sahip bilgisayarlar daha fazla öne çıkama başladı. Daha fazla talep görmeye başladı.

2020’te evden çalışanların sayısında ciddi bir artış oldu ve çalışanların bilgisayar donanımları ya kendileri ya da şirketleri tarafından gözden geçirildi, yenilendi. Bu süreçte bilgisayar satın alma tercihlerinde belirleyici olan kriterler neler oldu?

Evden çalışma sistemine geçen şirketlerde masaüstü bilgisayarların yerini laptop bilgisayarlar aldı. Evden çalışma sistemine alt yapısı müsait olan bir çok şirket sadece bir notebook ile bütün işlerini evden yürütebileceğinin farkına vardı, hatta çoğu firma bu sayede bir çok ofis maliyetini minimuma indirdi ve kara geçti.

Bundan yaklaşık birkaç yıl önce Türkiye; Avrupa ve Dünya ile kıyaslandığında bilgisayar penetrasyonunda alt sıralarda yer alıyordu. Pandeminin ardından bu sıralamada çok ciddi değişiklikler olduğunu ve üst sıralara doğru yükseldiğimizi net bir şekilde görebiliyoruz. Standart bir kullanıcının ortalama tablet kullanım süresi 2 yıl iken, notebook değiştirme sıklığı 5 yıl olarak karşımıza çıkıyor. Bu da teknolojinin her geçen gün ne kadar hızlı değişip geliştiğini ve tüketicilerin de her geçen gün teknoloji ihtiyaçlarının ne kadar hızlı değiştiğini bize gösteriyor.

2021 bilgisayar satın alma trendlerinde neler öne çıkacak? Hometech bu trendler göre nasıl pozisyon alacak sektörde?

Global markalara ve rakiplerimize baktığımızda şuanda Hometech olarak Türkiye’de en çok satılan ilk 3 tablet markasından biri olduğumuzu net bir şekilde söyleyebiliriz.

2021 yılında da değişen teknoloji ihtiyaçlarına odaklanarak tüketicinin talebini karşılamak için var gücümüzle çalışmaya devam edeceğiz. 2021 yılı üretim planlamalarımızı şimdiden tamamladık bile diyebiliriz. Tablet tarafında 10 inç ve 7 inç modellerine olan talebin artacağını düşünüyoruz ve bu noktaya odaklandığımız rahatlıkla söyleyebiliriz. Notebook tarafında ise giriş seviyesindeki talebi karşılamak için Celeron işlemci ihtiyacına yoğunlaşıyoruz; performans odaklı bilgisayar talebini karşılamak için ise Intel Core i5 işlemcili modellerimiz üzerinde üretim planlarımızı geliştiriyoruz. Tüketicinin tablet ve bilgisayar talebini karşılarken bir yandan da markamıza ve insan kaynağımıza da yatırımlar yapmaya devam ediyoruz.

Pandemi ile birlikte artan bilgisayar ve tablet talebi 2021’de de aynı şekilde artmaya devam edecek gibi görünüyor. Uzaktan eğitim ve evden çalışma modellerinin hayatımızın artık bir parçası haline gelmesiyle birlikte bilgisayar veya tablet olmadan bir noktada puzzle’ın bir parçası eksik kalmış oluyor. Bizim de 2021 yılı içerisindeki hedeflerimizden biri özellikle uzak eğitim alan öğrencilerimizin bilgisayar ihtiyacını maksimum düzeyde karşılanabilmesini sağlamak. Gerek ihtiyaca yönelik uygun fiyatlı modellerimizle, gerek iş ortaklarımızla yapmış olduğumuz özel fiyatlı projelerle çocukların ve ülkemizin geleceğini desteklemeye devam edeceğiz.