Salgın nedeniyle uygulanan sokağa çıkma kısıtlamaları dolayısıyla yılın büyük bir bölümünde evlerde vakit geçirdiğimiz pandemi döneminde alışverişten eğlenceye hemen her ihtiyacımızı evin içinde ve haliyle online platformlar üzerinden giderdik. Bu bağlamda e-ticarete tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de ciddi bir talep oldu. Bununla birlikte online alıverişte market kategorisi yılın belki de en fazla büyüyen segmenti oldu.
Online gıdada rekabet yeni platformlarla arttı
Hal böyle olunca e-ticaretin önemli oyuncuları ardı ardına online market işine soyundular. Bunlar arasında; Trendyol’un varolan pazaryeri konseptini market servisinde de devam ettirdiği Trendyol Hızlı market, n11.com’un seçtiğiniz ürünleri istediğiniz gün ve saatte adresinize ulaştıran hizmeti Market 11, Hepsiburada’nın online market kategorisi markası hepsimarket, Vodafone’un istegelsin işbirliğiyle hayata geçirdiği Süpermarket Yanımda ilk akla gelenler. Market alışverişi alanında sunulan yenilikler online’da sınırlı kalmadı. Metro Türkiye tarafından sunulan ve kasada beklemeden ödeme yapılmasını mümkün hale getiren Metro Fast yılında dikkat çeken yenilikleri arasında yer aldı.
Eğlenceli içerik tüketimine yeni alternatifler geldi
Tüm zamanını evde geçirmeye başlayan tüketicinin evde içerik tüketimi de arttı. Bu durum özellikle eğlenceli içerik sunan dijital yayın platformlarına ilgiyi bir hayli artırdı ve 2020’de halihazırda Türkiye’de en fazla kullanılan platformlar olan Netflix, BluTV, Puhu ve Amazon Prime’a iki ciddi rakip geldi. Acun Ilıcalı’nın yeni girişimi Exxen ve Filli Boya’nın eski sahibi Gözde Akpınar tarafından hayata geçirilen Gain dijital yayın platformları pazarına yeni bir soluk getiren oyuncular oldular. Onedio tarafından hayata geçirilen ve alanında uzman pek değerli yazarı bünyesinde bulunduran Onedio Yazio yılın dikkat yeni medya hareketlerinden biri oldu.
Uzaktan çalışma ve eğitim yeni normalimiz oldu
2020’yi birçok şirket evden çalışarak geçirdi. Aynı şekilde yüz yüze eğitime uzun süre ara verildi. Yıl boyunca hem iş hem de eğitim dünyası dijital platformlar üzerinden rutin süreçlerini devam ettirmeye çalıştılar. 2020’de her iki alanda da en çok tercih edilen platform Zoom oldu. Ocak-Nisan 2020 arasında Türkiye’deki Zoom ücretsiz toplantı katılımcı sayısı, Nisan 2020’de Ocak ayına göre 139 kat arttı. Tüm dünyadaki katılımcı sayısı ise Nisan 2020’de 300 milyonun üzerine çıktı. Diğer yandan Microsof Teams, Google Meet ve Cisco Webex Zoom’un güçlü alternatifleri olarak trafiklerini artırdılar. Bu dönemde hayatımıza giren yeni ürünler arasında ise Turkcell’in video konferans çözümü Bip Meet oldu. Gün içinde Zoom’da toplantıdan toplantıya koşan beyaz yakalının akşam eğlencesi ise Instagram üzerinden gerçekleşen canlı yayınlar oldu. Yine uzaktan çalışan şirketler bu dönemde uzaktan ekip yönetiminde Slack vb. programları bu dönemde yoğun bir şekilde kullanmaya başladı. Mart 2020’de İki Türk girişimci tarafından kurulan Werk ise ekip yönetim platformları arasında yerli bir alternatif olarak dikkat çekti.
Yorumlar