Skip to main content

Deezer salgın boyunca değişen müzik dinleme eğilimlerini açıkladı. Türkiye’de ise sokağa çıkma kısıtlamaları birlikte müzik dinleme oranı yüzde 18 yükseldi.

Geçtiğimiz ay içerisinde Deezer’ın, Türkiye pazarına resmi olarak girdiğini ve Türkçe uygulamasını güncellediğini sizlerle paylaşmıştık. Global müzik yayın uygulaması Deezer Covid-19 salgını sırasında yükselişe geçen müzik dinleme eğilimlerini açıkladı. Deezer’ın verilerine göre yolda tükettiğimiz içerikteki azalma, müzik dinleme eğilimlerini önemli ölçüde etkilese de ev cihazlarından daha fazla içerik tüketme ve ruh haline uygun müzik seçme eğilimlerinde artış görülüyor. Türkiye’de ise sokağa çıkma kısıtlamaları birlikte müzik dinleme oranı yüzde 18 yükseldi.

Orta Doğu, Kuzey Afrika ve Türkiye’nin içinde bulunduğu bölgede Şubat- Mayıs aylarındaki müzik dinleme eğilimleri şu şekilde:

Deezer’ın açıklamalarına göre şehir içinde yapılan yolculukların ve dışarıda kaldığımız sürenin azalmasıyla birlikte gün içinde yoğun müzik dinlenen saatleri değişime uğradı. Türkiye’de müziğin en çok dinlendiği saatler hafta içi sabah 8:00-9:00’dan 12:00- 13:00 aralığına kaydı. Hafta sonları ise kullanıcılar müziği öğleden sonra dinliyor – bu Deezer’da daha önce görülmeyen bir eğilim. Normalde “Cuma günleri” müzik dinleme sürelerinde görülen zirve, sosyal aktivitelerin durması ile yok oldu. En çok müzik dinlenilen saatler ve müzik dinleme yoğunluğu açısından bakıldığında ilk defa her günün birbiriyle aynı görünüme sahip olduğu dikkat çekti.

Açıklamalara göre, karantina ilan edilmesi ile birlikte bölgedeki kullanıcıların ilk eğilimi daha az müzik dinlemek oldu. Ancak bir hafta sonra süreler tekrar artmaya başladı. Türkiye’de ise durum farklıydı. Verilere göre, Türkiye’de sokağa çıkma kısıtlamaları ile birlikte müzik dinleme oranı yüzde 18 artış gösterdi.

Bu yeni yaşam tarzına uyum sağlamak ruh halini yükseltecek içerikler için de daha fazla talep anlamına geliyordu. Deezer’ın ‘Stay at Home’ ( Evde kal) kanalı açıldığı hafta, “Chill At Home” ( Evde rahatla) gibi müzik listelerinin dinlenmesi yüzde 40, “Happy Hits” (Mutlu hitler) listesinin dinlenme oranı ise tüm bölgede yüzde 200 yükseldi.

Ayrıca fonksiyonel müzik listelerinin de tercih edilmesinde önemli bir artış gözlemlendi. Birçok kullanıcının evden çalışmaya başlamasıyla Deezer’ın Work From Home’(Evden Çalış) listesinin dinlenmesi yüzde 400 oranında arttı. Öte yandan evde kapalı kalmış olunsa da fitness ve egzersiz bir öncelik olmaya devam etmiş görünüyor. “Home Workout” (Evde Antrenman) en çok dinlenilen şarkı listesi oldu.

Dışarı çıkamamak ev cihazlarının kullanımını artırsa da mobil cihazlardan müzik dinleme eğilimini etkilemedi. Müziğin mobilden dinlenme oranı neredeyse yüzde 83. Akıllı TV’ler akıllı hoparlörlerle birlikte en hızlı çıkış yapan cihaz olurken, tablet ve PC’lerde de kayda değer bir artış gözlendi.

Müzik dinleme oranındaki artış (bölgesel) Cihaz

+ %190 Akıllı TV

+%63 Tablet

+%512 Akıllı hoparlör

%64.7 Ev asistanları

Küresel olarak bakıldığında Deezer kullanıcıları arasında podcast dinlemede de davranışsal bir değişim görülüyor. Spor koçluğu yüzde 194, meditasyon ise yüzde 132 artış gösterdi. Bağlamsal podcast’lerin günlük ev yaşamımıza yardımcı oldukları için büyümeye devam edeceği düşünülüyor. Yemek pişirme, kültür ve fitness gibi konulara olan ilginin daha da artması bekleniyor. Buna ek olarak, canlı radyo dinleme genel olarak son iki hafta içinde küresel olarak yüzde 19 oranında yükseldi ve geçen hafta yüzde 2’lik ek bir artış daha görüldü.