Skip to main content

San Francisco merkezli ‘mobil kullanıcı kazanım’ şirketi Mobile Action’ın Operasyonlar Direktörü Yekta Özcömert, market optimizasyonundan ideal uygulama büyüklüğüne, bir mobil uygulamadan en yüksek performansın nasıl alınabileceğine dair en önemli ipuçlarını tüm detaylarıyla Digital Age okurları için anlattı.

Uygulamasını markete koyan bir geliştirici, onun daha görünür olmasını nasıl sağlayabilir?

Uygulamanın daha görünür olması için yapılabilecek çalışmaları iki ana başlığa ayırabiliriz: Reklam ve uygulama marketi optimizasyonu (ASO). ASO reklama kıyasla daha uygun fiyatlı ve etkili, fakat sürecin daha uzun olduğu bir yöntem. iOS ve Android uygulamalar için tüm analizleri ayrı ayrı yapmamız gerekiyor çünkü iki platformun sıralama algoritmaları farklı şekilde çalışıyor ve farklı bileşenler sizin sıralamanızı etkiliyor. Uygulama sahiplerinin, app başlıklarını, tanımlarını ve uygulamayı geliştirirken kullandıkları kelimeleri seçerken çok özenli davranmaları gerekiyor, çünkü her kelimenin popülerliği ve sizin o kelime için yüksek sıralarda yer alma olasılığınız farklı oluyor. Doğru kelimenin doğru yerde kullanımı ile App Store ve Google Play Store’da görünürlüğünüzü artırma şansınız da yükseliyor. Bunun dışında Apple ya da Google’in sizin uygulamanızı sevmesi de çok önemli, bu şekilde uygulamanız ‘featured’ olarak download sayısını büyük oranda artırabilir. Uygulamanızın reklamını yapmak da görünürlüğü artırmak için bir başka yöntem. Google ve Apple için farklı reklam olanakları var ve bu konuda da detaylı bir planlama ve market analizi yapmanız gerekiyor. Örneğin, Apple bir suredir Search Ads ürünü ile kelimelere reklam vermenizi sağlıyor, bu şekilde reklam verdiğiniz kelime için birinci sırada yer alarak görünürlüğünüzü ve indirme sayılarınızı büyük ölçüde artırabiliyorsunuz.

Anahtar kelime optimizasyonu, uygulamanın görülmesinde ne kadar etkili?

Görünürlük için en önemli etkenlerden. Bir uygulamanın indirilme kanallarına bakıldığında, indirmelerin yüzde 67’si direkt olarak organik aramalardan (App Store veya Google Play Store üzerinden) geliyor, bu oranın yarısını marka ismi, kalan yarısını ise sizin uygulamanıza yönlendiren diğer kelimeler oluşturuyor. Bu aşamada hem olabildiğince çok sayıda hem de popüler kelimelerde yüksek sıralarda yer almak sizin için büyük avantaj haline geliyor. En iyi sonuçları alabilmek için uygulamanızın bir kelime için en azından ilk 10’da belirmesi gerekiyor ki insanlar tarafından keşfedilebilsin. Bunu sağlamak için yapılması gerek analizler ve kullanılacak metrikler de App Store Optimization adı altında toplanıyor.

Influencer marketing yeni bir kavram. Uygulamaların indirilmesine etkisi oluyor mu?

Influencer marketing’in indirme sayıları üzerine etkisi göz ardı edilemez. Hem uygulamanıza olan güveni artırmak hem de daha geniş kitlelere uygulamanızın tanıtımını yapmak, doğru stratejileri kullanarak düşük bütçe ile mümkün olabilir. Fakat rakamlar üzerinden konuşacak olursak, daha önce de bahsettiğimiz üzere, günümüzde bir uygulama yüzde 67 oranında organik aramalardan indirilirken, yüzde 33 oranında -influencer marketing’in de içinde bulunduğu- diğer yöntemlerle indiriliyor. Bu yüzden, evet, influencer marketing de bizler için çok önemli, fakat sadece reklama odaklanıp indirme sayınızı etkileyen diğer noktaları da unutmamamız gerekiyor.
Mobil kullanici kazanmanın ipuclari 1

 

Görünürlük sorunu olmayan bir uygulamanın indirilme olasılığı neye göre değişiyor?

Görünürlük sorunu olmayan bir uygulama indirilme sayısını yükseltemiyorsa, uygulamanın ismi, ikonu, açıklaması, kullandığı görseller, yorumlarının/puanlarının incelenmesi gerekiyor. Bunlar conversion oranını çok büyük ölçüde etkileyen bileşenler. Bir kullanıcı, uygulamayı bulduktan sonra indirmiyorsa, bunun sebebi uygulamanın yeterince dikkat çekici olmaması ya da rakiplerine göre zayıf kalması olabilir. Bu noktada, öncelikle uygulamada kullandığımız screen shot’lar, ikon ve açıklama kısımları uygulamanın işlevini yansıtmakta ve kullanıcının ilgisini çekmekte çok etkili oluyor. Bunun yanı sıra, çoğu kullanıcı uygulamayı indirmeden önce yorumları inceleyerek bir fikir edinmeyi tercih ediyor. Eğer yorumlarınızda uygulamanın zayıf yönlerinden sıklıkla bahsediliyorsa bu büyük bir caydırıcı etken oluyor, bu yüzden de yorumlarınızın olumlu ve uygulamanızın puanının yüksek olması da çok önemli. Bunu başarmak için de uygulamaya belli aralıklarla güncelleme getirip kullanıcının memnun olmadığı noktaların düzelmesini sağlamanız gerekiyor.

Uygulamanın indirme sayısı, başarısını ölçmek adına tek başına bir şey ifade ediyor mu?

Yalnızca indirme sayısına bakmak çok sağlıklı bir ölçüt olmayabilir. Şu an pek çok uygulama kelimelerdeki sıralarını artırmak amacıyla sahte indirme sağlayan kaynaklar kullanıyor. Bu şekilde kendi kategorilerindeki sıralarını yükseltmek, dolayısıyla kelime özelinde daha yukarı sıralarda listelenmek mümkün oluyor. Bu yüzden indirme sayısının yanı sıra kullanıcıların uygulamaya ne kadar geri dönüş yaptığı da çok önemli bir faktör. Kullanım devamlılığını sağlamak için de uygulamanızın kalitesini sürekli yüksek tutmanız gerekiyor.

Uygulama büyüklüğünün indirme kararındaki rolü ne? İdeal bir uygulamanın maksimum büyüklüğü ne olmalı?

Uygulama büyüklüğü, indirme kararı için gerçekten çok önemli ve çoğu zaman dikkatte alınmayan bir detay. Özellikle Android telefon kullanıcıları depolama alanları küçük olduğu için daha az yer kaplayan uygulamalara yöneliyorlar. Bunun yanı sıra, eğer uygulamanın boyutu küçük ise harcadığı veri geçişi de daha az oluyor ve bu şekilde internet bağlantısı sorunu da yaşanmıyor. Ayrıca, Android telefonlarda hafıza yetersizliği durumunda, silinmesi gereken uygulamaların sıralandığı bir sayfa çıkıyor ve burada üst sıralarda büyük boyutlu uygulamalar beliriyor. iOS uygulamalarda ise uygulama boyutu 100 MB’ı geçtiği taktirde hücresel veri kullanılamıyor ve Wi-Fi bağlantısı bulmamız gerekiyor. Yapılan analizlere göre boyutu 105 MB’ı aşan uygulamaların indirilme oranlarında hızlı bir düşüş var.

Uygulamanın performansını ölçerken nelere dikkat etmeliyiz?

Uygulamanızın performansını değerlendirirken genelden özele doğru sormamız gereken sorular var. Bu sorular: Kullanıcılar uygulamanızı hangi yollardan buluyor? (kazanım), kullanıcıların uygulamanız hakkında olumlu bir ilk izlenimi var mı? (etkinleştirme), kullanıcılar uygulamanıza tekrar giriyor mu? (geri dönüş), uygulamanız nelerden gelir elde ediyor? (kazanç) ve kullanıcılarınız sizi başkalarına öneriyor mu? (yönlendirme). Bu soruları doğru şekilde analiz etmek uygulamamızın başarısı için çok ama çok önemli.