Mercedes Benz Türk’ün startup’ları destekleme fikri nereden doğdu?
Mercedes-Benz Türk olarak Türkiye’nin sürdürülebilir kalkınmasının doğaya ve topluma faydalı, yenilikçi, teknoloji ile bağı olan fikirlerin yeşerip büyümesiyle mümkün olduğuna inanıyoruz. Yenilikçi, sürdürülebilir ve yaratıcı fikirleri destekleyerek topluma ve çevreye fayda sağlayan, hayatı kolaylaştıran çözümlere katkıda bulunmak istedik. Öte yandan teknoloji ve inovasyon alanında çalışan gençler de yenilikçi çözüm üretme konusunda bilgi, tecrübe ve araç üretme kapasitesine, Mercedes-Benz Türk ise yenilikçi düşünme süreçlerini yönetme kapasitesine sahip. Yaptığımız ön çalışmaların sonucunda Türkiye’nin geleceğine duyduğumuz bu güvenle ülkenin dört bir yanındaki yenilikçi girişimleri ödüllendirmeye karar verdik. Böylece teknolojik, yenilikçi, topluma fayda sağlayan girişim modellerini ödüllendirdiğimiz Mercedes-Benz Türk Startup yarışması fikrini hayata geçirdik.
Yarışmayla neyi hedefliyorsunuz?
Yenilikçi, sürdürülebilir ve yaratıcı fikirleri destekleyerek topluma ve çevreye fayda sağlayan, hayatı kolaylaştıran çözümler üreten yaklaşımların tesisine katkıda bulunmak ve bu anlamda fikir üreten startuplar’ın hayatta kalmalarını, çoğalmalarını ve başarılı olmalarını hedefliyoruz.
Başvuru ve seçim süreciniz nasıl ilerliyor?
Başvurular yarışma için kurduğumuz websitesi üzerinden online olarak yapılıyor. Başvuru süreci tamamlandıktan sonra jüri üyelerimiz belirlenen kriterlere göre adaylar arasında bir ön eleme yapıyor. Ön elemeyi geçen startuplar’ı, tüm masrafları yarışma tarafından karşılanan bir günlük eğitim kampında buluşuyoruz. Burada mentorlar eşliğinde pazarlama, iş planı oluşturma eğitimleri alıyorlar, ardından nihai iş planı sunumlarını hazırlıyorlar. Nihai planlar jürinin önüne geliyor ve değerlendirmeye alınıyor. Jüri üyeleri tarafından kazananlar belirleniyor ve bir ödül töreni ile ödüller dağıtılıyor.
2017’deki yarışmada neden 50 kişiye ödül vermeye karar verdiniz?
Projeye 2017 yılında başladık ve 2017 yılı Mercedes Benz Türk’ün 50. kuruluş yılıydı. Uluslararası tecrübemizden de ilham alarak, 50 yıldır otomotiv sektöründe çığır açan, sektöre yol gösteren, hayatı kolaylaştıran, fark yaratan yenilikleri hayata geçiriyoruz. Bu tecrübemizden hareketle, Türkiye’deki 50.yılımızda yenilikçi, sürdürülebilir ve yaratıcı fikirlerle topluma ve çevreye fayda sağlayan, pozitif sosyal etkisi olan ve hayatı kolaylaştıran çözümler üreten 50 startup’ı desteklemeye karar verdik.
İlk yarışmaya kaç kişi başvurdu?
59 farklı ilden toplamda 680 kişi başvurdu.
Başvuru yapan startuplar arasında daha önceden başka yerlerden yatırım alanlar var mıydı?
Ön elemeyi geçen startuplar’ın yarısı daha önce herhangi bir yarışmaya başvuruda bulunmamıştı. Yine yarısı, startup’ını hayata geçirmek veya büyütmek için daha önce herhangi bir yatırımcıdan veya yarışmadan kaynak almamıştı. Yani her iki startup’tan birinin çaldığı ilk kapı Mercedes-Benz Türk oldu diyebiliriz.
Başvuranların şehir dağılımı, yaş aralığı, kadın-erkek dağılımı ve eğitim seviyesi nasıldı?
Toplam 59 şehirden 680 kişi başvuru yaptı. En çok İstanbul’dan başvuru yapıldı. Başvuru yapılan şehirlerin ilk 10’u sırasıyla şöyleydi; İstanbul, Ankara, İzmir, Kocaeli, Kayseri, Antalya, Bursa, Eskişehir, Gaziantep, Konya. En çok başvuru aldığımız yaş aralığı;18-24, onu takiben 24-30 yaş aralığında oldu. Ön elemeyi geçenlerin yüzde 80’i Y kuşağı, yani 1980-2000 arası doğanlardan oluşuyordu. Hakimiyet Y kuşağında olsa da 2’si lise öğrencisi olmak üzere 4 kişi 19 yaşın altındaydı. Başvuranların %90’ı erkek, %10’u kadındı. %50’den fazlası üniversite mezunu, onu takiben sırasıyla büyük oranda lisans üstü ve doktora eğitimi almış kişiler ve lise mezunu kişiler başvuruda bulundu.
İlk 3’e girenlerin fikirleri neydi?
Scode App: Scode, kurgulanmış hikayelerle kodlama öğreten bir mobil uygulama girişimi. İkisi lise, biri de ortaokul öğrencisi 3 genç tarafından (Kadir Can Kırkoyun, Kaan Kırkoyun, Barış Ceviz) geliştirilen uygulama, farklı senaryolar ve sorular üzerinden ilerleyerek kodlama mantığının kavranmasına yardımcı oluyor.
Thread In Motion: İnteraktif Tekstil veya Textile Tech girişimi olarak tanımlayabileceğimiz Tread In Motion, kumaş kullanılan tüm giysi ve eşyaları akıllı hale getirmek üzere yola çıkan bir girişim.
Evreka: Atık/çöp toplama sistemlerinin verimsizliğini geliştirdiği IoT cihazıyla aşmayı başaran Evreka, dört ODTÜ mezunu (Umutcan Duman, Berkay Akçora, Mert Barutçu, Mehmet Pancaroğlu) tarafından kurulan bir girişimdi.
Kazanan 50 girişimci fikirlerini hangi alanlar üzerine kurgulamıştı?
50 startupın 19’u “akıllı şehir” uygulamaları olarak tasarlanan yenilikçi fikirler kategorisinde yer alıyor. Sağlık kategorisinde 15, çevre ve eğitim kategorilerinde 11, engelli erişimi kategorisinde ise 7 proje listeye girmeyi başardı.
2018 yarışmanızda değişiklikler var mı?
Evet birtakım değişiklikler yaptık. 2018’de temamızı daha spesifik hale getirdik. 2017’de topluma ve çevreye fayda sağlayan, iş planı ve prototipi hazır tüm projelere açmıştık yarışmayı. 2018’de ise Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri’nin rehberliğinde “Sürdürülebilir Şehirler ve Yaşam Alanları” teması kapsamında bu alanda çalışma yürüten startuplar’ı ödüllendireceğiz. Ayrıca ödül miktarında da değişiklikler yaptık. Mercedes-Benz Türk Startup yarışmasında bu yıl ilk 10’a kalan startuplar’a “StartUP Boost” adı verilen özel bir gelişim programı ve Mercedes-Benz ile özel Almanya seyahati hediye edilecek. İlk 10 içinden “teknoloji”, “sosyal fayda” ve “tema” olmak üzere 3 farklı kategoride belirlenecek 3 startupa ise 50’şer bin TL para ödülü verilecek.
Yorumlar