Skip to main content

2000’li yıllardan bu yana teknoloji, dijitalleşme ve girişim denince akla ilk gelen San Francisco “Silikon Vadisi” idi. Bu bölgedeki model, gelişmekte olan diğer tüm ülkeler tarafından örnek alındı. Ama artık yeni bir örnek gerekiyor.

Yeni Bir Silikon Vadisi Alternatifi (Bölüm 4)

Barcelona’ya gidip de, oranın İstiklal Caddesi sayılan La Rambla’ya uğramamış bir turist bulmanız zordur.

Haşmetli tarihî binalar arasından adeta bir nehir gibi akan insanlar ile birlikte yürümek, yaratıcı sokak gösterilerine ağzı açık bir şekilde bakakalmak ve sağda soldaki dükkanlara gire çıka, şehrin sahiline kadar varmak klasik bir Barcelona turisti ritüelidir.

Yeni bir Silikon Vadisi alternatifi (Bölüm 1) > dgtl.ag/2f3ri9Q
Yeni bir Silikon Vadisi alternatifi (Bölüm 2) > dgtl.ag/2xFbCyF
Yeni bir Silikon Vadisi alternatifi (Bölüm 3) > dgtl.ag/2fDLeNJ

Nadiren de olsa, La Rambla’nın kalabalığından bunalmışlar, caddeye açılan, şehrin çok da bilinmeyen yerlerine kıvrıla kıvrıla giden dar sokaklarda kendilerini kaybederler. Siz de onlardan biriyseniz belki de 22@’e kadar yürümüşsünüzdür.

Dar sokakların iki yanında yükselen Katalan gotik binalar bitip de, geniş meydanlara açılan o ferah sokaklara kavuştuğunuzda mahalle değişmeye başlar. Rengârenk grafitilerle kaplı 50’lerden kalma yıkık dökük dükkânlar ile gelecekten ışınlanmış gibi gözüken gökdelenleri yan yana gördüğünüzde bilin ki 22@’e gelmişsinizdir.

22@ türünün ilk örneği olan bir “inovasyon mahallesi”. Alternatif bir Silikon Vadisi modeli.

1960’lı yıllarda inşaat malzemeleri, tekstil ve benzeri ürünlerin üretildiği devasa bir sanayi mahallesi olan 22a, 1990’lara gelindiğinde bin 300 terkedilmiş fabrikanın olduğu bir çöplük gibiydi. Şehrin ortasında tekinsiz bir bölgeye dönüşmüştü.

Barcelona uzun çalışmaların ardından bu bölgeyi ve sosyal yapısını modernize etmek için zekice bir proje planladı. Projenin adı 22@ oldu. Bölgenin eski adındaki a’yı dijital dünyayı simgeleyen @ işareti ile değiştirmişlerdi. Bu değişim bölgenin geleceğini simgeliyordu.

Proje planında, 3 odak alanı yer alıyordu; Kentsel yenilenme, ekonomik yenilenme ve sosyal yenilenme. Bu hedeflere ulaşmak için inovasyon ve girişimcilik kültürünü kullanacaklardı.

Bu plan ile Barcelona, 10 yıl içinde, terkedilmiş bir mahalleyi, 4 bin 500 farklı firmanın 56 bin çalışanının dijital ürünler geliştirdiği, dünya ölçeğinde işleyen bir ticaret merkezine dönüştürdü.

Dünya üzerinde, bu ya da buna benzer başarı hikâyelerine sahip 450’nin üzerinde inovasyon merkezi buluyor. Çoğumuz San Francisco Silikon Vadisi’ni tek örnek zannediyoruz. Halbuki dünya öyle hızlı değişiyor ki. Özellikle Güney Doğu Asya’da.

İnovasyonda Singapur’a dikkat

Capgemini danışmanlık şirketinin yaptığı araştırmaya göre*, 2015’ten bu yana en fazla sayıda inovasyon merkezi kurulan şehirlerin büyük bir çoğunluğu Asya ülkelerine ait.

Araştırmada en çok altı çizilen ülke Singapur. Singapur, yalnızca 5 milyon nüfusu olan küçücük bir ada ülkesi. Ama vizyon olarak bakıldığında dünyanın en büyükleri ile yarışıyorlar.

Araştırma sonuçları Singapur’un ABD ve İngiltere’den sonra inovasyon potansiyeli açısından dünya üçüncüsü olduğunu gösteriyor. Ayırca bununla da kalmıyor. Bu küçücük ada, dünyanın en çok yabancı yatırım alan 5. ülkesi. Bu inanılmaz bir başarı.

IBM, Hewlett Packard, Visa, Deloitte, Procter & Gamble, Bayer, Ferrero ve Tetra Pak gibi sektörünün lider markaları kurdukları inovasyon merkezleriyle yarınlarını bu ülkede inşa ediyorlar.

Peki, nasıl oluyor da bu küçücük ülke bu denli büyük ilgi görüyor?

Cevabı basit: Singapur tüm stratejilerini “Dünyanın en kolay ticaret yapılan ülkesi” olma vizyonu temelinde şekillendiriyor. Böyle bir vizyon ile yola çıkıp, altını da ticareti kayıran regulasyonlarla beslediklerinde başarı kaçınılmaz oluyor.

Gelişmesini istedikleri sektörler için özel teşvik paketleri** tasarlamışlar. Bunun yanında, gelişmesinin kritik olduğunu düşündükleri her iş aksiyonuna bir avantaj, bir indirim koymuşlar. Örneğin küçük işletmelerin başka firmalar ile birleşme ve satın almalarını kolaylaştıran bir indirim paketleri var. Ülke toprağının metrekare başına getirdiği geliri ölçüyorlar ve bu gelirin artması için değerli yapı inşaatı ve tasarımına özel destek paketi oluşturmuşlar.

Yabancılara tanınmış avantajlı krediler, vergi indirimleri, yatırım teşvikleri gibi alışık olduğumuz destekler de mevcut pek tabi. Her birinden burada bahsetmek mümkün değil ama gördüğünüz gibi bu önce vizyon sonra da vizyonu destekleyen adım atma işi.

** Merak edenler için Singapur’un teşvik paketleri http://bit.ly/singapur-t

* The Spread of Innovation araştırması http://bit.ly/inno-asia