Skip to main content

Sanırım sektörde yer alan hepimiz her hafta “Ben de İnternetten satış yapacağım, nasıl başlamalıyım?” sorusuyla karşılaşmaktadır. Bu ay e-ticarete başlama sürecini irdelemek istiyorum

Pazaryeri içinde yer almak mı yoksa kendi sitenizden mi satış yapmak

Yazılarımda hep belirttiğim gibi e-ticaret başlaması kolay ancak başarıya ulaşması için çok ve anlamlı çalışmak gereken bir kategori. Anlamlı çalışmayı biraz açarsak, henüz yeterli bir bilinirliğiniz yok, trafiğiniz yok ve siz mobil site tasarımına günlerce çalışıyorsanız bu çok da anlamlı değil. Ya da günlük 1000 ayrık kullanıcı sayısına bile ulaşmadan re-marketing yapmaya çalışıyorsanız maalesef çabanızın büyük kısmı çöpe gidecektir.

Anlamlı çalışabilmek için bir plan dâhilinde çalışmak gerekiyor. Bunun için de önce neden bu işi yaptığınızı sorgulamanız gerekiyor. Eğer amacınız “sektöre katkım olsun, param da fazla geliyordu, harcayacak yer bulamıyordum biraz para saçayım” ise herhangi bir plan yapmadan hemen birkaç ajansa paranızı vererek ve onlara hiç bir hedef vermeyerek kısa sürede amacınıza ulaşabilirsiniz. Amacınız kalıcı olmak ise önce işinizin vizyon ve misyonunu oluşturmanız gerekiyor.

E-ticaret, başarının mükemmellik gerektirdiği bir alan olduğundan eğer bu işlere hâkim değilseniz ve bu işlere hâkim bir ekip kuracak kadar yatırım yapamayacaksanız pazaryerleri sizin için iyi bir okul olacaktır. Ancak, günün sonunda kâr amacı sizin için öne çıktığında ve pazaryerlerine verdiğiniz komisyon tutarı sizin sürdürülebilir bir iş yapmanızı engelliyorsa e-ticareti kendi siteniz üzerinden yapmaya çalışacaksınız. Kendi sitenizden e-ticaret yapmaya başladığınızda daha önceden sizin hiç gündeminizde olmayan birtakım konular gündeme gelecek. Sitenin hostingi, pazarlaması, güncelliği, vb. Bu nedenle hazır olmadan kendi sitenizden satış yapmak çok da kolay olmayacaktır.

Planınızı her zaman değiştirebilirsiniz ama planınız varsa

Başlangıcın pazaryerlerinde yapılması ürünün doğru fiyatlanması, müşterilerin talebini öğrenme, müşteri beklentilerini öğrenme açısından çok önemli veriler sağlar. Yeterli bir iş hacmine ulaştıktan sonra ise işi kendi sitesinden yürütmek için bu verileri kullanarak mükemmel bir plan yapmalısınız ya da yaptırmalısınız. Bu planda eksik olan herhangi bir konu sizin başarısız olmanız için yeterlidir.

Planınız ister pazaryeri ile başlama ister de kendi siteniz ile başlama olsun mutlaka ürünlerinizi çok iyi bir şekilde tanıtıp çok iyi görsellerle sunmalısınız. Eğer bunu yapmıyorsanız müşteriler sadece ne olduğunu çok iyi bildiği ürünleri çok ucuz fiyata sattığınız için sizi tercih edeceklerdir. Bu da iş planının sürdürülebilir olması açısından önemli bir engel teşkil edecektir. İyi bir içeriğin yanı sıra doğru kategorizasyon, müşteri beklentilerine yanıt veren kampanyalar ve fiyatlama çok önemlidir.

Henüz e-ticaretin ne olduğunu bilmeden neye ihtiyacınız olduğunu bilmeden kendi sitenizle bu alana girmek sizi başarısız yapacaktır. Bu şekilde davranıp başarısız olup “Türkiye’de e-ticaret ortamı oluşmadı” diyen yüzlerce kaybedenden biri olmak yerine işi öğrenip, doğru planlayıp, doğru yönetip başarıya ulaşan yüzlerce başarı öyküsünden biri olmak belki de son derece mümkün. Ama her kategoride e-ticaret bir başarı öyküsü yaratır mı sorusu %100 evet ile yanıtlanamaz. Belki de seçtiğiniz kategori e-ticaret için uygun bir kategori değil ve çok para kaybetmeden bu işten çekilmelisiniz.

Kısacası pazaryerinden başlamak ya da kendi sitenizle başlamak ne olursa olsun doğru planlamak ve aksiyon almak çok önemli. ABD’li BT profesörü Randy Pausch’un söylediği gibi “Planınızı her zaman değiştirebilirsiniz ama planınız varsa!”