Skip to main content

Birleşmiş Milletler ve Dünya Bankası tarafından dünyaya örnek gösterilen ‘İyi İşler’ programını Morhipo.com Genel Müdürü Şule Kuban’a sorduk.

Kadın girişimciliğin yaygınlaşması için 17 yıldır projeler üreten KAGİDER ve Boyner Grubu işbirliği ile yürütülen ‘İyi İşler’ programı bu ayki Tech for Good sayfalarımızın konuğu. Birleşmiş Milletler ve Dünya Bankası tarafından dünyaya örnek gösterilen projeyi Morhipo.com Genel Müdürü Şule Kuban’a sorduk.

İyi İşler Dükkan fikri nasıl ortaya çıktı? Bu işin parçası olan kurumlar kimler?
İlk olarak 2015 yılında Boyner Grup ve Dünya Bankası-Uluslararası Finans Kurumu işbirliğiyle Boyner Grup markalarına üretim yapan kadın işletme sahipleri için tasarlanan ‘İyi İşler’, 2018’de Boyner Grup – KAGİDER işbirliği ve Bank Of America-Merril Lynch’in desteğiyle tekstil, hazır giyim, ayakkabı, çanta, aksesuar, ev ve mutfak tekstili, çocuk ve bebek ürünleri gibi perakende sektörünün farklı alanlarında faaliyet gösteren kadın işletmelerini dahil ederek büyüdü. ‘İyi İşler: Perakendede Kadın Girişimcileri Güçlendirme Programı’ geçtiğimiz yıllarda Birleşmiş Milletler ve Dünya Bankası tarafından da iyi uygulama örneği olarak seçildi. Programın ilk dönemine katılan kadın işletmelerinin gelişimini kapsamlı olarak ortaya koyan rapor ve programın analizi Birleşmiş Milletler’de kadın girişimciliğini destekleme alanında örnek vaka olarak yer aldı. Ayrıca Dünya Bankası’nın küresel ‘SheWorks’ raporuna da girerek tüm dünyaya iyi örnek olarak sunuldu.

Bu oluşum kadın girişimcilere neler vadediyor?
‘İyi İşler: Perakendede Kadın Girişimcileri Güçlendirme Programı’ dahilinde verilen eğitim programı, kadınlara stok yönetiminden, finansman kaynaklarına, teşviklerden, dış ticaret ve sözleşme hukukuna, markalaşmadan ürün kalitesine kadar bir işletmenin sahip olması gereken teknik, yasal ve hukuki bilgileri sağlıyor.
Program ayrıca kadın girişimcilere verdiği destekle işletmelerini büyütmelerini sağlarken, Türkiye’de kadın girişimci oranını artırmayı, mevcut kadın girişimcileri güçlendirmeyi ve kadınların hem finansmana hem de pazara erişimlerinde destek sağlamayı amaçlıyor.

Proje şu ana dek kaç kadın girişimciye destek verdi? Girişimcilerden nasıl dönüşler aldınız?
‘İyi İşler’ programında bugüne kadar 72 işletme sahibi kadın girişimci bireysel ve kurumsal kapasite geliştirme eğitimlerini başarıyla tamamlayarak ‘İyi İşler’ sertifikalarını aldı. Girişimciler programa katılmış olmaktan çok memnun, önümüzdeki dönemler için yeni kadın girişimcilerden de yoğun ilgi var.

Morhipo’da dükkan açan kadın girişimcilerden işlerini daha da büyütenler oldu mu?
Daha yolun başında olmamıza rağmen şimdiden İyi İşler Dükkan’da 24 girişimcimizin markaları Morhipo.com’un aylık 40 milyonu aşkın ziyaretçisiyle buluşuyor. Yenilikleri çok seven Morhipo.com müşterilerinin İyi İşler Dükkan’a şimdiden büyük ilgiler var. Anadolu’nun kültürel bir mirası olan keçeciliği, Karadeniz peştemallarını sürdüren girişimcilerimiz de var, çocukları için aradığı ışıklı topları bulamayarak kolları sıvayan da. İlk kez bir online kanalda müşteriyle buluşma heyecanı yaşayan da var ihracatla bugüne kadar güzel başarı hikayeleri yaratmış olan da. Biz İyi İşler Dükkan ile kadın girişimcilerimizin pazara erişim ve rekabet gücüne destek olmayı arzu ediyoruz. Şimdiden 2 binin üzerinde seçenek var, hazır giyimden ayakkabıya, ev ürünlerinden çocuk giyime kadar çeşitli ürünlerden oluşuyor. Aramıza yeni girişimcileri ve markalarını katmak en büyük hedefimiz.

Türk ekonomisinin büyümesinde kadın girişimciliğinin desteklenmesi hangi açılardan önemli?
İyi ve gelişmiş bir ekonomi ancak kadınların ekonomiye katılımıyla mümkün. Dolayısıyla ekonomimizin kalitesinin artması, büyümesi ve refahın tabana yayılması için kadınların ekonomiye katılımı şart. İyi İşler, sadece programa katılan kadın girişimcilere değil, onların aracılığıyla kendi işletmelerinde istihdam edilen bine yakın kadına da doğrudan ve dolaylı olarak destek sağlıyor. Kadınlar güçlendikçe ekonomimiz de güçlenecek.