İstanbul’lunun ulaşım konusunda trafik kadar şikayetçi olduğu bir diğer konu taksilerdir. Ülkemize girişi 20. yüzyılın sonlarına doğru olan taksicilik hizmeti plaka değerlerinin uçuk rakamlara ulaşmasıyla üzerinde çok fazla hesabın döndüğü bir sektör. Bu hesapların kaliteyi artırma konusunda yapılmadığını söylemekte fayda var ki, araçların eski ve bakımsız oluşundan tutun da şoförlerinin genelinin eğitimsizliğine kadar taksiler konusunda şehir insanının ezelden beri dertli olduğu aşikâr. Diğer yandan son yıllarda taksi çağırma uygulamalarının yaygınlaşması ve taksilerin sunduğu yolculuk deneyimi ile uygulama özelinde çalışan araçlar arasındaki kalite fakının iyice ortaya çıkması insanları isyan edecek noktaya getirdi haliyle.
Sarı taksiler tarihe mi karışıyor?
Son bir iki yıldır hakkında süren tartışmalar ve ceza uygulamalarına rağmen yılmayan ve son olarak e-faturaya geçtiğini duyuran Uber, inovatif çözümleriyle dikkat çeken BiTaksi gibi oyuncularla taksi sektöründe standardın yükselmesi, belediye tarafında sarı taksiler konusunda bazı önlemler almayı kaçınılmaz kılmıştı. Bu bağlamda son dönemde taksilerin dönüşüşümü için adımlar atıldığını söyleyebiliriz. Bugünlerde siz de trafikte turkuaz renkteki taksilere denk geliyorsunuzdur. Ulaştırma Koordinasyon Merkezi’nin (UKOME) aldığı karara göre; 31 Mayıs’tan itibaren araç ve sahip değişikliği durumunda taksilere asgari D segmenti şartı getirildi. Buna göre; taksilerin beş yıllık kullanım süreleri dolduğunda yenilenirken ya turkuaza dönecekler ya da siyah renkte olacaklar. Yani, kısa bir zaman dilimi içinde sarı taksi tarihe karışacak. Segmenti yükseltilen turkuaz taksilerle birlikte araçlar lüks ve konforlu hale geliyor. Peki, İstanbul’lu taksilerdeki bu değişimin farkında mı? Tüketicinin taksi yolcuğu deneyiminden beklentileri neler? Bu ay bu soruların cevabını bulmak üzere, Twentify‘ın mobil tüketici paneli olan Bounty üzerinden 952 tüketicinin katılımı ile bir ataştırma gerçekleştirdik.
İstanbul’luların taksi ve Uber tercih sıklığı
İstanbul’luların taksi ya da Uber XL özel ulaşım tercih sıklıklarına baktığımızda, hane satın alma gücü düştükçe düşen bir kullanım sıklığı olduğunu görüyoruz. Bu sıklıklara baktığımızda, İstanbul’luların ayda ortalama 2,36 kez taksi/Uber kullandığını görüyoruz. Bu ortalamayı SES A grubunda 2,61, B grubunda 2,56, C1 grubunda 2,59, C2 grubunda 2,28, DE grubunda ise 2,29 şeklinde karşımıza çıkıyor.
iTaksi, Uber, BiTaksi tercih sebepleri
iTaksi, Uber ve BiTaksi tüketicilerine tercih ettikleri bu servisi tercih sebeplerine baktığımızda, üç marka müşterilerinin de ortak olarak araç bulmanın kolay olması ve aracın adrese gelmesi sebebiyle tercih ettiğini görüyoruz. Uber müşterilerinde araç konforu ön plandayken, iTaksi müşterilerinde navigasyon kolaylığı, BiTaksi müşterilerinde de kredi kartı ile ödeme ön planda gözüküyor.
Taksiciler Uber’e karşı olan duruşlarında haklılar mı?
Geçtiğimiz aylardaki Taksi ve Uber kavgasına baktığımızda, tüketicilerin taksicileri haksız bulduğunu görüyoruz. İstanbul’lu tüketicilerin yüzde 68,94’ü bu tartışmada taksicileri haksız, yüzde 31,06’sı ise haklı buluyor.
Tüketicilerin Uber kullanımı, olaylardan sonra azaldı mı?
Taksiciler ve Uber arasındaki tartışmanın hararetlenmesi ile birlikte, sosyal medyada polis tarafından çevrilen ve ceza yazılan Uber sürücüleri ve yolcuları ile ilgili çok fazla haber ile karşılaşılmaya başlandı. Tüketicilerin bu dönemden sonra Uber kullanımında nasıl bir değişiklik olduğunu sorduğumuzda, tüketicilerin yüzde 66,91’i Uber kullanımlarında herhangi bir değişim olmadığını, yüzde 19,85’inin ise kullanımlarının biraz azaldığını belirttiğini görüyoruz.
Turkuaz taksi, sarı taksi, iTaksi, Uber, BiTaksi. Hangi ulaşım kanalı en iyi deneyimi sunuyor?
Son yıllarda hayatımızda çok fazla özel ulaşım uygulaması girdi. Türkiye’de BiTaksi ile tanıştığımız mobil özel ulaşım, Uber’in girişi ile birlikte konforlu özel araçları hayatımıza soktu, sonrasında ise hayatımıza İBB’nin servisi olan iTaksi girdi. Bununla beraber, bu yıl hayatımıza giren turkuaz taksiler, önümüzdeki dönem yaygınlaşacak. Peki, tüketicilerin kendileri çağırdıkları sarı taksi ya da turkuaz taksiler, BiTaksi ve iTaksi’den çağırdıkları taksiler ve Uber’den çağırdıkları araçlardan ne kadar memnunlar? Katılımcılardan 1’den 10’a kadar memnuniyetlerini değerlendirmelerini istedik.
Tüketiciler turkuaz taksiler konusunda hangi noktalarda bilgiye sahipler?
Turkuaz taksiler yakında İstanbul’da yayınlaşacak, sarı taksilere göre daha konforlu bir ulaşım sunacak, ancak ücretleri yüzde 15 daha yüksek olacak.
• İstanbul’lu tüketicilerin yüzde 52,80’i, turkuaz taksilerin yaygınlaşacağı konusunda bilgi sahibi.
• İstanbul’lu tüketicilerin yüzde 52,25’i turkuaz taksilerin konfor olarak sarı taksilerden daha kaliteli olacağı konusunda bilgi sahibi.
• İstanbul’lu tüketicilerin yüzde 39,58’i turkuaz taksilerin sarı taksilere göre yüzde 15 oranında daha pahalı olacağı konusunda bilgi sahibi.
Yani İstanbul’lu tüketiciler turkuaz taksilerin yaygınlaşacağı ve konfor olarak daha iyi bir deneyim sunacağı konusunda bilgi sahibi olsa da, fiyatının daha yüksek olduğu konusunda bilinçlenmeye açık. Bu nokta, geçtiğimiz dönemde kullanılan turkuaz taksilerde bazı fiyat anlaşmazlıklarının çıkmasını teyit eder nitelikte.
Bu bilgiler ışığında tüketicilere sarı taksi mi yoksa turkuaz taksi mi tercih edeceklerini sorduğumuzda, tüketicilerin yüzde 62,10’u gelecek yolculuklarında sarı taksi tercih etmek isteyeceklerini belirtmişken, yüzde 37,90’ı gelecek yolculuklarında turkuaz taksi tercih etmek istediklerini belirttiler. Turkuaz taksinin henüz çok yeni olmasına rağmen oldukça yüksek bir potansiyele sahip olması, tüketicilerin sarı taksilerin deneyiminden ne kadar memnuniyetsiz olduğunu bize gösteriyor.
Araştırma künyesi
Araştırma Twentify tarafından, Twentify’ın mobil tüketici paneli olan Bounty üzerinden gerçekleştirildi. 13 Eylül – 14 Eylül tarihlerinde gerçekleştirilen araştırmaya İstanbul’da yaşayan 952 tüketici katıldı. Rastsal dağılım ile gerçekleştirilen araştırmada, katılımcıların,
• Yüzde 53,99’u kadın, yüzde 46.01’i erkek,
• Yüzde 3,57’si 18 yaşının altında, yüzde 34,56’sı 18-24 yaş aralığında, yüzde 39,29’u 25-35 yaş aralığında, yüzde 4,62’si ise 45 yaşının üzerinde,
• Yüzde 15,55’i SES A, yüzde 21,74’ü SES B, yüzde 30,78’i SES C1, yüzde 20,69’u SES C2, yüzde 11,24’ü SES DE gruplarında yer alıyor.
Not: İstanbul temsiliyeti taşıyan veriler paylaşılırken, SES gruplarının Türkiye temsiliyetine göre ağırlıklandırması sağlanılmış, veriler o şekilde paylaşılmıştır.
Yorumlar