Skip to main content

İnternet kullanıcılarının masaüstü bilgisayardan, tablet ve akıllı telefona geçişi iş dünyasını nasıl etkiliyor?

Akıllı telefonların ve tabletlerin yaygınlaşması, kullanıcıların davranışlarında köklü değişiklikler yaratıyor. Kullanıcıların boş zamanlarını değerlendirme tarzlarını ve internete girme sıklıklarını etkiliyor. Aynı zamanda mobil uygulamalara duyulan merakı da artırıyor. Mobil uygulamalar artık sadece şirketlerin ürün veya hizmet sağlamak için kullandıkları platformlar değil. Tarayıcı ve arama motorları da yerlerini bu uygulamalara bırakmaya başladı.

Mobil cihazlarla beraber internete sınırsız erişim bir anlamda gerçek oldu. Akıllı telefon ve tablet patlaması tüm Avrupa’da, etki alanları değişiklik göstermekle birlikte varlığını gösteriyor. 3 yıl öncesine kadar, mobil cihazlar aracılığıyla görüntülenen sayfa sayısının toplam trafik içindeki oranı yüzde 1-2 iken; şu anda yüzde 8-9.

Ukrayna ve Belarus’ta bu oran hâlâ yüzde 4 ilâ 5 arasında seyrederken, Polonya ve Hırvatistan’da yüzde 10’dan yüksek. Slovakya ve Danimarka ise sırasıyla yüzde 20 ve yüzde 34’lük oranlarla başı çeken ülkelerden.

Peki tüm bunlar iş dünyasına nasıl yansıyor? Gün geçtikçe daha fazla şirket, online platformdaki profillerini güçlendirmeye çalışıyor. İnternet yayıncıları ise günümüzde televizyon, radyo ve yazılı basının izlediği yola öncülük etmeye devam ediyor ve içeriklerini daha fazla sayıda kullanıcıya ulaştırmak için çeşitli yöntemler geliştiriyor.

Tüm bu bilgiler ışığında bakıldığında, kullanıcıların sosyo-demografik profilleri ve mobil cihazları hangi zamanlarda kullanmayı tercih ettikleri önemli bir mesele haline geliyor. Ayrıca masaüstü bilgisayarlardan tablet ve akıllı telefonlara geçiş, kullanıcıların ev ya da iş yerlerinde pasif bir şekilde ekran karşısında oturmadıklarını gösteriyor. Kullanıcılar da mobil hâldeler. Acil olarak ihtiyaç duydukları bir ürün ya da hizmete sosyal medya sayesinde hızla erişmek istiyorlar.

Pratikte, internet sitelerini tablet ya da akıllı telefonlarda görüntüleme yoluna gidilebilir veya iletişim ağlarını mobil uygulamalar üzerinden genişletilebilir.

Masaüstü bilgisayarlardan mobil cihazlara geçiş, reklamcılar ve medya kuruluşları için medya planlama alanında da çok önemli bir değişim. Yayınlanacak içeriklerin her tür cihaz tarafından görüntülenebilir olması ve pazar iletişiminin doğru planlanması gerekli.

Şirketlerin ileride karşılaşacakları sorunlar, onların kendi özgün tarzlarıyla bağlantılı olacaktır. Yayıncılar ise mutlaka, mobil cihazlardaki ücretli ve ücretsiz içeriklerine erişim konusunda hazırlık yapmalılar. Medya kuruluşları ve reklam ajansları, tablet ve akıllı telefon kullanıcıları etrafında şekillenen iletişim tarzına odaklanmalılar. Örneğin reklamcılar, bu iletişim tarzına değişik yorumlar getiren işler ortaya koyabilirler.

Gemius bir kaç aydan beri Türkiye’de de, internet ölçümlemesinde sabit ve hareketli cihazları ayrı ayrı değerlendiriyor. Hareketli cihazlar kısmı, akıllı telefonları ve tabletleri içeriyor.

Fotoğraf: wired.com