Türkiye’de Instagram’a her hafta yaklaşık 3 bin 700 yeni kullanıcı katılıyor. Instagram EMEA Bölgesi İş Geliştirme Yöneticisi Amy Cole’un açıkladığı verilere göre, popülaritesi hızla artan platformun şu an Türkiye’de 22 milyon kullanıcısı var. Instagram’a olan ilginin bu denli artışı, doğal olarak markaları da bu mecrayı daha fazla kullanmaya sevk ediyor. Markaların tüketicilerle en etkili biçimde etkileşime geçebildiği, ürünlerinin tanıtımını reklam havasından uzak bir üslupla yapabildiği mecraların başında gelen Instagram, görselliğin de ön planda oluşuyla; gıda, moda, turizm gibi birçok sektör için adeta biçilmiş kaftan.
Instagram’ın iş ortaklarından Brand Network’ün 2016’nın ilk çeyreğini kapsayan son raporunda paylaştığı veriler, genel olarak Instagram kullanımına da ışık tutabilecek nitelikte. 2016 ilk çeyrek raporu, “2015’in son çeyreğinde Instagram reklamlarının ışık hızında arttığını gördük. 2016’nın ilk çeyreğinde ise bu hızlı yükselişin tesadüfi olmadığını anladık” sözleriyle başlıyor.
Reklam gösterim sayısı 6 ayda 13 katına çıktı
‘Fortune 100 En İyi Şirketler’ listesinin neredeyse yarısına ve AdAge’in ‘En Çok Reklam Veren 25 Marka’ listesinden 17 firmaya hizmet veren Brand Network’ün müşterilerinden gelen bilgilerle hazırlanan rapora göre, 2015’in ikinci yarısında Instagram reklamlarının gösterim sayısı 13 katına çıktı. Instagram reklamcılığından en çok yarar sağlayanlar arasında perakende, e-ticaret ve finans sektörleri başı çekiyor. Sektöre göre özelleşen ve yaratıcılığa imkân sağlayan reklam alternatiflerinin artışı da Instagram reklamlarına yönelme nedenleri arasında yer alıyor.
Instagram da firmaların reklamveren olarak mecraya ilgisinin artması karşısında onların deneyimini daha pratik ve işe yarar hale getirmek için özel olarak tasarladığı araçlarla, markaların işini kolaylaştırmaya odaklanıyor. Firmaların dikkat çekmesini sağlamak, takipçileri hakkında fikir edinmelerine yarayan analizler sunmak ve daha fazla takipçi çekmek için devreye soktuğu Business Profiles, Insight ve Promote araçlarını, firmalar etkin bir şekilde kullanıyor.
Hikayeleştirme hedef kitleyi kalbinden vuruyor
2016’nın yükselen dijital pazarlama trendleri arasında ise, başarısı yadsınamayan gerçek zamanlı reklamlar, video kampanyaları ve hikayeleştirme (story telling) dikkat çekiyor. Markalar Instagram’a yatırım yaptıkça bu platformu kullanmanın daha stratejik yolları da keşfediliyor. Video da onlardan biri. Etkileşimi artırdığı ve yapılan yatırım karşılığında en iyi getiriyi sağladığı için Instagram reklamcılığında video kullanımı çok popüler hale geldi. Platformun, yayınlanan videoların maksimum süresinde yaptığı artış da bu seçeneği daha kullanılabilir hale getirdi.
Bu yılki trendlerden dikkati çeken bir diğeri ise dikey kampanyalar. Örneğin, telekomünikasyon gibi sektörler gerçek zamanlı etkinliklerin avantajını sosyal ve geleneksel medyadaki reklam stratejilerini geliştirmek için kullanabiliyor. Video kampanyaları genelde marka oluşturmaya ve farkındalık yaratmaya odaklanıyor. Video kullanımında doğrudan yanıt yönteminin de, markalar tarafından daha çok kullanılmaya başlanacağı tahmin ediliyor.
Dijital pazarlamada hedef kitleyi etkilemek için kullanılan yöntemlerden bir diğeri olan hikayeleştirme, artık neredeyse tüm markaların pazarlama faaliyetlerinde en sık kullanılan yollardan biri. Hem kampanyaların viral olarak kısa zamanda, hedef kitleyi de aşarak çok geniş kitlelere ulaşmasını hem de “duygulara hitap eden” içeriğiyle tüketicilerin ürünle bağ kurmasını sağlayan hikayeleştirme için en elverişli mecraların başında Instagram geliyor.
Bazı sektörler Instagram’ı daha etkin kullanıyor
Instagram’da pazarlama iletişimi performansı elbette sektörlere göre değişiklik gösteriyor. SocialBakers’ın Haziran 2016 verilerine göre dünya çapında Instagram’ı domine eden sektörler sırasıyla; medya, moda, güzellik, otomotiv ve spor malzemeleri. Medya kategorisinde ilk sırada Instagram hesabı her gün yaklaşık 76 bin yeni takipçi kazanan National Geographic yer alıyor. Hem takipçi sayısı hem etkileşim oranı açısından ele alındığında moda sektöründe birincilik Victoria’s Secret’a ait. Anastasia Beverly Hills güzellik sektöründe en fazla etkileşim alan marka olarak birinci sırada yer alıyor. Otomobil sektöründe en fazla etkileşim alan 10 Instagram hesabından 3’ü Mercedes-Benz’e ait. Mercedes-Benz Instagram’da hikayeleştirme tekniğini sıkça kullanıyor. Takipçi sayılarına göre spor malzemesi satan ünlü markalar arasında Nike açık ara önde yer alıyor.
Mecrayı en etkin kullanan sektörlerin iletişim şekil ve içeriği de yine alanlarına göre değişiyor. Instagram’ı doğru ve yoğun kullanan sektörlerden telekomünikasyonun, özellikle sporla ilişkili kampanyaları ses getiriyor. Moda sektörü marka farkındalığını artırmak için video kullanımına ağırlık vermiş durumda. Yeni koleksiyonlar, moda haftaları bu şekilde tüketiciyle buluşuyor. Ambalajlı tüketim ürünleri Instagram reklamcılığında atağa kalkan sektörlerden, 2016’da bu mecrada yer alma çabaları artış gösteriyor. Instagram performansı göz dolduran diğer bir sektör olan perakende tarafında ise online satışlar yüzlerini güldürüyor. Instagram’a reklam veren perakendeciler yatırdıkları her kuruşun karşılığını gayet iyi almanın memnuniyetini yaşıyor.
Türkiye’de Instagram’ı en iyi kullanan markalar
Görünen o ki, henüz birkaç yıl önce pazarlama kanalı olarak konumlanan Instagram yakın gelecekte markalar için kilit rol oynayan bir dijital mecra haline gelecek. Dijital reklamcılık için ayrılan ek bütçenin Instagram’a kaymaya devam etmesi, gerçek zamanlı pazarlamayla birlikte müşteri deneyimine ikinci bir ekranın dâhil edilmesi, öngörüler arasında.
Türkiye’de ise, alternatifli reklam modellerinin etkisiyle özellikle internet üzerinden satış yapan şirketler için vazgeçilmez olan Instagram’da varlık gösteren markalarının sayısı her geçen gün artıyor. Bilhassa perakende, kozmetik, spor ve teknoloji alanlarında başarılı Instagram pazarlama örneklerine sık sık rastlıyoruz. Özellikle bazı markalar, bu mecrayı pazarlama iletişiminde başarıyla kullanmaları, doğru görsel içerikleri takipçileriyle buluşturmaları ve yeni reklam modeli uygulamalarıyla fark yaratıyor.
Yorumlar