Skip to main content

Günümüzde 2 trilyon doların üzerinde büyüklüğe sahip olan online alışverişin ilk denemeleri 1970’lerin sonlarında ortaya çıktı. Michael Aldrich isimli İngiliz girişimcinin B2B tarafta başlattığı online alışverişin ayrıntılarına bakıyoruz.

Online alışverişin ilk örneklerinden birini 1960’larda IBM’in American Airlines için geliştirdiği bilgisayarlı bilet rezervasyonu olarak görmek mümkün. Burada IBM’in ana bilgisayarı üzerinden farklı noktalardaki seyahat acenteleri aynı anda bilet işlemi yapabiliyordu. Bugün bildiğimiz online alışverişin mucidi olarak ise İngiliz girişimci Michael Aldrich olarak gösteriliyor.

Aldrich, evde kullandığı modifiye ettiği televizyonu, telefon hattı üzerinden gerçek zamanlı şekilde 1979 çok kullanıcının işlem yapabileceği bilgisayara bağladı. Aldrich’in sistemi başlarda B2B amaçlı kullanılıyor ve seyahat, yedek parça, banka kredisi ve kredi derecelendirmesi gibi işlemler gerçekleştiriliyordu. Bu sistem daha sonra İngiltere’nin dışında İrlanda ve İspanya’ya da satıldı. Öte yandan, 1980’lerin sonlarında Aldrich’in sistemi İngiltere’de B2C tarafta da kullanıldı ve Tesco gibi birkaç perakendeci sipariş almak için sistemden faydalandı.
Tim Berners-Lee’nin 1989’da interneti icat etmesinin ardından online alışveriş internete taşındı ve B2C tarafında satış patlaması yaşandı. 1992’de seri girişimci Charles Stack dünyanın ilk online kitapçısı olan books.com’u kurarken, Jeff Bezos da 1994’te Amazon’u hayata geçirdi.