Skip to main content

Psikologların daha önce keşfettiği ‘ilk 10’ etkisinde kullanıcılar, belirlediği konularda önem verdiklerini ilk 10 sıralamasına dâhil edip; diğer her şeyi bu listenin dışında tutuyor.

İnsanlar, genellikle dünyada olup bitenleri anlatmak için yuvarlak hesaplamayı kullanır. İşe gitmenin 30 dakika olduğunu söylerken, ‘beş yıl içinde kendini nerede görmek istiyorsun’ türünden sorular soruyoruz.

Sayısal anlamda kullanılan yaklaşık değerlere daha çok yapılan listelemelerde ve internette tanık oluyoruz.

Pazarlama alanında ders veren Seattle Üniversitesi’nden Mathew S. Isaac ve Rutgers Üniversitesi’nden Robert M. Schindler, bilinen bu internet normuyla ilgili mini bir test çalışması yürüttü.

Google’da 1’den 100’e kadar ilk [sayı] tanımını araştırdı. Sıfırla bitenlerin baskın olduğu sıralamada, sonu beş ile bitenler de sıfırla bitenleri takip etti.

“Bir şeyi anlatırken sayı kullanmayı tercih edenler, sayı türetirken yuvarlak sayı kullanmaya eğilimli.”

Yaptıkları çalışmada sıralamada 10’uncu ve 11’inci olanlar arasında oldukça büyük farklılığın olduğunu ortaya çıkardılar. Schindler, sayıların genellikle birbirine eşit uzaklıkta olarak düşünüldüğünü; ancak öznel olarak öyle olmadığını dile getirdi.

Schindler, günlük konuşma dilinde yer alan bu alışkanlığa ilişkin şu ifadeyi kullandı:
“Şeylere kategoriler halinde yer vermek, bilginin işlenmesini kolaylaştırıyor.”

İnsanların karakteriyle ilgili olduğunu söyleyen Schindler, sözlerine şu notu ekledi:
“Bir şeyi anlatırken sayı kullanmayı tercih edenler, sayı türetirken yuvarlak sayı kullanmaya eğilimli.”

Kaynak: Fast Company