Geçiş nesli olarak Screenagers (Ekran Nesli) diye de adlandırılan dijital jenerasyon yani çoluk-çocuk hepimiz, dünyayı parmaklarımızın ucunda oynatabileceğimizi hissetmenin ve zannetmenin şuursuzluğu içinde uyanık olduğumuz her an ve her yerde durmaksızın paylaşıyoruz, alıyoruz, satıyoruz. Fotoğraf, görsel, yazılı-sözlü mesaj, video vb. Her şey ama her şeyi anında ve müthiş bir kontrolsüzlükle gönderiyor, indiriyor, saklıyor. Kısacası bir “veri” deryası içinde bataklığa batar gibi dijitlere bulanıyoruz.
2015’in dijitalde yükselen trendler neler olacak:
- Big Data diye dilimize doladığımız büyük veri daha da büyüyecek. Hiç böyle çılgınca veri transferi, saklanması vb. hesaba katılmadan üretilmiş, kullanılmaya başlanmış sunuculara, bant genişliklerine, laptoplara, mobil cihazlara bilgilerimiz sığmayacak. Saklama üniteleri, sunucular şişecek. Dünyada saklama kapasite sorunu, bant genişliklerinin yetmemesi gibi nedenlerle bağlantılarda kalite, hız problemleri yaşanacak. Dünya onca veriyi ne yapacağını bilemez hale gelecek.
- Şirketler, kurumlar ve hatta ülkeler baş gösteren yeni teknolojik alt yapı yatırım gereksinimlerinden bunalacak, kaynak yaratmak için dört dönecekler. Ama bundan hiçbir şekilde kaçamayacaklar.
- Bu nedenlerle bulut bilişimi ve dijital yetkinlikleri yüksek insan kaynağı can simidi gibi görülecek. Bu alanda çalışanlar başlarını kaşıyacak vakit bulamayacak. Parlak bir yıl geçirecekler ve ondan sonra da hep öyle devam edecekler.
- Yine aynı sebeplerle çok ciddi güvenlik sorunları oluşacak. Siber suçlar, saldırılar, korsanlar, hacker’lar haber bültenlerinde çok daha sık yer almaya başlayacaklar. Kısacası güvenlik, data saklama, alt yapı şirketleri yeni altın çağlarına doğru ilk adımlarını atacaklar.
- Güvenlik sorunlarını bertaraf etmek zorunluğu yüzünden biyolojik şifreleme ihtiyacı tahminlerden önce aciliyet kazanacak. Bu hem yazılım hem alt yapı hem de donanımsal pek çok dramatik değişikliği gerekli kılacak. Parmak izi tanıyan, retina okuyan vb. sistemler hemen yaygınlaşamasa da 2015 te önemli konulardan biri olacak.
- İş geliştirme, strateji yapma, pazarlama, satış vb. için paha biçilmez değerde olan ve kanalizasyona dökülen değerli taşlar gibi akıp giden datayı zapt etmek, işlemek ve amaca uygun kullanabilmek üzere sistemler, uygulamalar geliştirilecek. Bu da pazarlamanın “hedef kitleye” değil, “hedef kişiye” doğru yönlenişini hızlandıracak.
- #Hashtag’siz kampanya, yarışma, tanıtım yapılamayacak. İnsanlar her an her yerde sosyal ağlar üzerinde paylaşımlarıyla yarışacak, ödül kazanacak, eğlenecekler. Bunu yapamadıklarında sıkılacaklar.
- QR kod uygulamalarında patlama yaşanacak. Her yere her şeye QR kod basılacak. Kağıt tasarrufu, basitleştirme vb. gibi işlerdeki kolaylığı artık fark edilecek ve kullanılacak.
- Augmented Reality (Artırılmış Gerçeklik) ve Hologram uygulamalar çok çok artacak. TV’lerle evdeki mobil cihazların etkileştiği pek çok uygulama popüler olacak. Evinde, TV’de dizide başrol oyuncularının kitapçıya girdiğini izleyen kişinin mobil cihazında birden bire popüler kitapların reklamı belirecek. Ve dilerse hemen satın alabilecek.
- Fiziksel para ve kartların ortadan kalkma yolundaki ilerleyişleri mobil ödeme çözümlerinin, buna uygun cihazların yaygınlaşmasıyla hızlanacak. Bankalar ve telekom şirketleri pastadan pay kapmak için kıyasıya rekabet edecekler.
- Sesli, yazılı dil engelini ortadan kaldıracak çözümler hızlanacak ve giderek yaygınlaşacak.
Ve her şeye rağmen Dijitalleşse de #GelecekGüzelGelecek
Futurist Ufuk Tarhan’ın kaleme aldığı “Her şeye rağmen dijitalleşse de #GelecekGüzelGelecek” yazısı Digital Age Almanak 2014 sayısında yer alıyor.
Yorumlar