Skip to main content

ODTÜ Teknokent’te kurulduğu 2000 yılından bu yana internet kullanıcılarına en ucuz fiyatları sunmak üzere faaliyet gösteren Akakçe’nin Genel Müdürü Koray Karataş ile indirim döneminde tüketici alışkanlıklarını konuştuk.

koray karataşSon yıllarda Türkiye ekonomisinin içinden geçtiği zorlu sürecin yansımalarını net bir şekilde tüketici alışkanlıklarında okumak mümkün. Her zaman için kampanya ve indirimi takip eden tüketici için özellikle fiyat karşılaştırma siteleri artık çok daha önemli. Bu platformlar arasında ilk akla gelen ve ODTÜ Teknokent’te kurulduğu 2000 yılından bu yana internet kullanıcılarına en ucuz fiyatları sunmak üzere faaliyet gösteren Akakçe’nin Genel Müdürü Koray Karataş ile indirim döneminde tüketici alışkanlıklarını konuştuk.

İndirim dönemlerinde en çok hangi kategoriler takibe alınıyor?
Akakçe’nin veri tabanı üzerinden yaptığımız değerlendirme sonucuna göre cep telefonu, beyaz eşya, bilgisayar gibi ürünlerin her zaman takibe alındığını söyleyebiliriz. Ancak indirim dönemlerinde bu kategorilerde ekstra yoğunluk olduğunu görüyoruz. Yeni evlenecek olan çiftler, beyaz eşya veya züccaciye alışverişi için bu dönemleri bekliyor. Yeni çıkan telefon modellerinin ve dizüstü bilgisayarların fiyatları kontrol ediliyor. Bunun yanında rutin ev ihtiyacı olan tüketim maddeleri de artık indirim dönemlerinde takibe alınan ürünler arasında öne çıkıyor. Deterjanlar veya temizlik malzemeleri için toplu alımlar yapılıyor. Bebek bezi ve bebek maması için de benzer bir durum var.

Son birkaç yılda indirim dönemlerindeki tüketici alışkanlıkları nasıl değişim gösterdi?
Black Friday, 11.11 gibi dönemsel indirim kampanyaları arttıkça tüketicinin bir ihtiyacı daha ortaya çıktı: Fiyat indiriminin ne derece gerçek olduğunu kontrol etmek. Akakçe olarak bu ihtiyaca yanıt vermek için ürünün son altı aydaki fiyat değişimini aynı ekranda ziyaretçilerimize sunuyoruz. Böylelikle bir indirimin gerçek fiyat üzerinden yapılıp yapılmadığı kolayca tespit edilebiliyor. Tüketiciler herhangi bir sitedeki indirimi kontrol etmek için Akakçe’ye giriyor, ürünü aratıyor ve fiyat grafiğini kontrol ediyor. Büyük ihtimal içi rahatlayınca, gerçekten indirim olduğunu anlayınca da alışverişini tamamlıyor.

Müşterilerin demografik dağılımı nasıl? Batıdaki iller kadar doğudan da ilgi ve talep var mı?
Akakçe’nin müşteri profiline baktığımızda yüzde 45 kadın, yüzde 55 erkek olduğunu görüyoruz. Özellikle son üç, dört yıldır kadın ziyaretçilerimizin sayısında önemli ve sevindirici bir artış var. Kozmetik ve süpermarket gibi kategorilerin yükselmesini kendilerine borçluyuz. İndirim dönemlerinde örneğin geçen yılki Black Friday veya Efsane Cuma, Muhteşem Cuma gibi günlerde, Türkiye’nin en doğusundan en batısına kadar 81 kentimizden de trafik aldık. O dönemde Akakçe’nin trafiği, günlük trafiğe oranla 12 kat artış kaydetti. Fakat bu indirim dönemlerinde enteresan artışlar da olmadı değil; Gaziantep, Muğla, Kayseri gibi kentlerimizden daha da yoğun bir trafik geldi. Özetle, Türkiye’nin her yerinden insanlar indirimleri Akakçe aracılığıyla kontrol etti.

İndirimi daha çok kadınlar mı seviyor, erkekler mi? Kadınların ve erkeklerin sepetleri/ilgilendikleri kategoriler nasıl farklılık gösteriyor?
Hepimiz indirimi seviyoruz. Bu açıdan bir cinsiyet ayrımı yok. Ama tabii ilgi gösterilen kategorilere göre erkeklerin ve kadınların indirim tetiklenmeleri de farklı olabiliyor. Erkekler için daha seyrek alınan ama daha yüksek fiyatlı ürünler, örneğin tüketici elektroniği ya da dayanıklı tüketim ürünlerindeki indirimler biraz daha öne çıkabiliyor. Kadınlar içinse fiyatından bağımsız tüm ürünlere ilgi olduğunu, ama özellikle de temel tüketim ve giyim ürünlerindeki indirimlerin daha ilgiyle karşılandığını görüyoruz. Hangi indirimler ilgi görmüyor derseniz; hiç şüphesiz, gerçek olmayanlar derim.

Her indirim, gerçekten indirim oluyor mu? Bunu anlamanın bir yolu var mı?
Ne yazık ki olmuyor! Her türlü bilginin ve bizim de Akakçe’de uzmanlığımız olan fiyat bilgisinin şeffaf olarak erişilebilir olduğu bir ortamda, satıcıların yeterli fiyat araştırması yapmadan sundukları indirimler bu grupta yer alıyor. Hem alıcı hem satıcı tarafında etiketlerdeki indirim yüzdeleri yerine fiyatın kendisinin daha önemli olduğu bir döneme giriyoruz. Bu nedenle Akakçe’de tüketicilere sunduğumuz ‘fiyat takip’ ve ‘fiyat grafiği’ gibi araçların çok faydalı olduğunu düşünüyorum. Fiyat grafiğimiz ile son 6 aylık periyottaki bütün fiyat değişimlerini görebilmek mümkün. Tüketiciler, indirim dönemlerinden önce almayı düşündükleri ürünleri Akakçe’de takibe alarak, fiyat değişimlerinde bildirim alma şansına erişiyor. Bu sayede de fiyatları yakından takip ederek, en ucuz fiyatı yakalayabiliyorlar.

İndirim döneminde avantajlı alışveriş için neler önerirsiniz? Tüketiciler aldanmamak için nelere dikkat etmeli?
Bizim bir felsefemizde şunlar var: “Harcarken kazanılmaz”, “İndirime değil, fiyata bak”, “Paket fiyatına değil, birim fiyatına bak”, “Pahalı ürünü al, ama aynı ürünü daha pahalıya alma”, “Ucuz alırken neyi eksik aldığına da dikkat et”. Bütün alışverişlerde bu çerçevede yaklaşmak tüketicilerin faydasına olacaktır.