Airbnb’de dikkati çeken ilk durum Uber, Snap, Facebook, Twitter gibi şirketlerin kurucuları arasındaki kavga, ayrılık gibi durumların olmaması. Şirketi kuran üç kişi (Chesky, Gebbia ve Blecharczyk) hâla birlikteler. Bu arada hiçbirinin Airbnb öncesinde yöneticilik tecrübeleri yok. Chesky ve Gebbia’nın eğitimleri tasarımla ilgili. Sanat ve girişimciliğinin mantıklı bir birleşimini gözlemlemek mümkün.
Gebbia, San Francisco’daki ev arkadaşının ayrılmasıyla kirayı ödeyemeyeceği için evi kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya kalıyor. İlk olarak Chesky’yi Los Angeles’dan çağırıp odaların birini veriyor; kira ile kendi aralarında toparlayabildikleri para arasındaki farkı evin üçüncü odasını kiralayarak karşılıyorlar ve Airbnb fikri ortaya çıkıyor. Başarılı pek çok startup gibi pek çok kez yatırımcılar tarafından reddediliyorlar, hatta şirketi ayakta tutabilmek için mısır gevreği kutulayıp bile satıyorlar. Y Combinator ile yolları kesişince ise hikâye iyi anlamda değişiyor.
Airbnb genel olarak ticarîmerkezlerde ve tatil yerlerinde olan otellerin aksine herhangi bir mahalledeki evleri kalınabilir hâle getiriyor. Bunu yaparken de çok içsel ve samimi bir deneyim sunuyor. Tanımadığınız insanların yataklarında uyuyup banyolarını kullanıyorsunuz. Sizin için evini hazırlayan kişi masanın örtüsünden duvardaki resimlere kadar kendisinden birşeyler bırakıyor. Her konaklama, ev sahibinin kendi yolculuğuna bir yol arkadaşlığı oluyor aslında. Kişiselleşmenin ve deneyimin önemli olduğu bugünlerde Marriott otellerinin CEO’su Arne Sorenson’ın söyledikleri çok önemli: “Eğer Kahire’deysem, Kahire’de olduğumu bilmek istiyorum. Cleveland’a benzeyen bir odada uyanmak istemiyorum”.
Altını çizdiklerim:
- Birgün bir şirket kuracağız ve hakkında kitap yazılacak.
- Karamsarlar genellikle haklıdır ama dünyayı da iyimserler değiştirir.
- Savaştaki ve start-up’lardaki insanlar için öğrenme eğrisi (learning curve) yoktur.
- Gandhi: Önce yok sayarlar, sonra alay ederler, sonra seninle savaşırlar ve sonunda sen kazanırsın.
- Başarı hata yapmamak değildir, aynı hatayı ikinci kere yapmamaktır.
- Product market uyumu olmadan uzun dönemi düşünmek anlamsız. Ölürken, büyüyün ve ne olacağım diye düşünmezsiniz; ne yaparsam ölmem diye düşünürsünüz.
- Lansman yaparsanız ve kimse fark etmezse lansman yapmaya devam edebilirsiniz. Her seferinde basın, bloglar yazar; biz kullanıcılar ferk edene kadar farklı zamanlarda lansmanlar yaptık.
Onur Erbay, Hopi Genel Müdürü
Yorumlar