TEKNOLOJİ

DigitalAge | 19.06.2019 - 17:45

Havayolu uygulamalarının UX analizi

Türkiye’de hizmet veren dört büyük hava yolu Türk Hava Yolları, AtlasGlobal, Pegasus ve Onur Air’ın mobil uygulamalarını kullanıcı deneyimi açısından değerlendirdik.

Hava yolu seyahat süreçleri dijitalleştikçe uçuş deneyiminin büyük bir bölümü mobile taşındı. Bu yazıda Userspots
Kullanıcı Deneyimi Araştırmacısı ve Tasarımcısı İlkem Ege Sözbilir uygulamalarda kullanılan fonksiyonların Türkiye’den dört farklı havayolu uygulamasında nasıl farklılaştığını, hangi fonksiyonların hangi havayolu uygulamalarında kullanıldığını inceledi.

ANA SAYFA
Uygulamaların ana sayfaları incelendiğinde tüm uygulamalarda bilet arama ve check-in fonksiyonlarının ön plana çıkarıldığı görülüyor. Buna ek olarak Pegasus’ta ana navigasyon ana sayfada kurgulanarak daha fazla fonksiyon öne çıkarılmış. Bu fonksiyonlar incelendiğinde özellikle biniş kartına ulaşımın ana sayfada olması, uçağa binmek üzere olan bir kullanıcı için kolaylık sağlayacağı söylenebilir. Diğer üç uygulamada ise ana navigasyon olarak hamburger menü kullanılmış ve ana sayfada daha az işleme yer verilmiş.

BİLETE ULAŞMA
Uçuş Arama: AtlasGlobal kullanıcıya arattığı tüm havaalanları yerine rotaları gösteriyor
Uçuş arama ekranında dört uygulamada da kullanıcıya önceki aramaları öneriliyor. AtlasGlobal uygulamasında diğerlerinden farklı olarak kullanıcının arattığı tüm havaalanları yerine arattığı rotaları öneri olarak gösteriyor. Onur Air ise en son yapılmış aramayı, arama ekranında hazır olarak getirerek uygulamaya o arama için geri dönmüş kullanıcının işini kolaylaştırıyor. THY uçuş arama ekranında ‘çoklu uçuş’ seçeneğine yer veriyor. Bu seçenek ile birbiriyle bağlantılı üçten fazla uçuş seçilebiliyor.

Uçuş Listeleme: Uçuş kartlarında en detaylı bilgi veren iki uygulama THY ve Onur Air
Uçuş listeleme sayfalarına genel olarak bakıldığında THY, Onur Air ve Pegasus’un uçuş olan ve olmayan günleri tıklamadan da gösterdikleri görülüyor. Aynı zamanda Pegasus ve Onur Air günün en uygun fiyatına da yer veriyor. Kabin/paket seçimi özelliği olan THY ve Pegasus incelendiğinde ise, THY uçuş sorgulama ekranında kabin seçtirip, listeleme sayfasında öncelikli olarak seçilen kabinin fiyatını gösterirken, Pegasus paket seçimini listeleme sayfasında bileti seçerken getiriyor. Listeleme sayfasında dikkat çeken bir diğer fonksiyon ise para birimi seçimi. Onur Air uçuş kartlarının hemen üzerinde bu fonksiyonu gösterirken, Pegasus ‘toplam tutar’ açılır listesinin içinde bu fonksiyona yer vermiş. AtlasGlobal ve THY’de ise para birimi seçimi hamburger menü içine konumlandırılmış. Pegasus ve THY uygulamalarında filtreleme ve sıralama aynı alanda konumlandırılmış. Uçuş kartlarında en detaylı bilgi veren iki uygulama THY ve Onur Air. Daha fazla bilgi verebilmek için karta araç bilgisi konumlandırılarak kullanıcı bilet detay bilgisine yönlendirilmiş. Pegasus ve AtlasGlobal ise karar verme anında en çok incelenen bilgilere yer vermiş.

BİLET SATIN ALMA
Yolcu Bilgileri: Pegasus’ta kayıtlı bilgilerin gelmesi için kullanıcı girişine yönlendiriliyor
Yolcu bilgilerini girmek, özellikle de birden fazla yolcu varsa kullanıcılar için uzun ve sıkıcı bir süreç olabiliyor. AtlasGlobal ve THY uygulamalarında yeni yolcu bilgileri girişinden sonraki sayfaya geçerken yolcunun daha sonrası için kaydedilmek istenip istenmediği soruluyor. Kayıtlı bir yolcu bilgisi var ise kayıtlı yolculardan seçme seçeneği veriyor. Pegasus’ta ise kayıtlı bilgilerin gelmesi için kullanıcı girişine yönlendiriliyor.

Ödeme: THY’de kart ile ödeme seçeneğinde kart tarama özelliği var
Ödeme aşamasında kullanıcıya kayıtlı kartlarını getirme, kart tarama özelliği gibi fonksiyonlar kullanmak kullanıcının yapacağı işlemleri azaltacak ve süreci onun için kısaltacaktır. Örneğin, Pegasus ödeme sayfasında, Masterpass ile kayıtlı kartları getirme özelliğine yer vermiş. THY’de ise kart ile ödeme seçeneğinde kart tarama özelliği bulunuyor. Ödeme seçeneklerinin verildiği sayfada da kayıtlı bilgiler ve puanlar için yine üye girişine yönlendirme yapılmış. Onur Air ise ödeme seçeneklerinde ‘puan’a yer vermiş ve tıklandığında kullanıcıyı üye giriş sayfasına yönlendiriyor. Bu uygulamada dikkat çeken bir diğer seçenek de ‘rezervasyon’. Seçilen bilet belli bir süre rezerve edilebiliyor.

ONLINE CHECK IN
Pegasus ve THY rezervasyonlara kolay ulaşım için üye girişine yönlendiriyor
Online check-in de uçuş arama gibi dört uygulamanın da ana sayfada ön plana çıkardığı fonksiyonlardan. Genel olarak incelediğimizde check-in form alanlarında benzer bir yapıyla karşılaşılıyor. Farklı olarak Pegasus ve THY’nin rezervasyonlara kolay ulaşım için üye girişine yönlendirdiği görülüyor. Form alanlarında kullanıcılar için anlaşılırlığı güç olabilecek PNR numarası gibi bilgiler için açıklamalar verilebilir. Pegasus PNR numarası bilgisine bir araç bilgisi koyarak kullanıcının bu numaraya nereden ulaşabileceğinin bilgisini vermiş. AtlasGlobal’da ise girilen karakter sayısı tamamlanmadan aksiyon butonu aktif olmuyor.

UÇUŞ DURUMU
Onur Air’de uçuş durumu sorgulama özelliği bulunmuyor
Uçuş durumu ekranı, uçuşla ilgili değişikliklerin, rötar ve iptallerin gösterildiği ve kullanıcıların uçuş öncesinde kontrol edebildikleri bir ekran. Pegasus uygulama içinde bir sorgulama ekranı bulundurmuyor ve mobil siteye yönlendirme yapıyor. Onur Air’de ise uçuş durumu sorgulama özelliği bulunmuyor. AtlasGlobal, kullanıcının daha önce yaptığı sorgulamaları nereye ve nereden bilgilerine tıklandığında gösteriyor. THY ise diğer iki uygulamadan farklı olarak Uçuş Numarası, Güzergah ve Havalimanı ile arama seçenekleri verilmiş. Hava yolu seyahat süreçleri dijitalleştikçe uçuş deneyiminin büyük bir bölümü mobile taşındı. Bu yazıda Userspots
Kullanıcı Deneyimi Araştırmacısı ve Tasarımcısı İlkem Ege Sözbilir uygulamalarda kullanılan fonksiyonların Türkiye’den dört farklı havayolu uygulamasında nasıl farklılaştığını, hangi fonksiyonların hangi havayolu uygulamalarında kullanıldığını inceledi.

ANA SAYFA
Uygulamaların ana sayfaları incelendiğinde tüm uygulamalarda bilet arama ve check-in fonksiyonlarının ön plana çıkarıldığı görülüyor. Buna ek olarak Pegasus’ta ana navigasyon ana sayfada kurgulanarak daha fazla fonksiyon öne çıkarılmış. Bu fonksiyonlar incelendiğinde özellikle biniş kartına ulaşımın ana sayfada olması, uçağa binmek üzere olan bir kullanıcı için kolaylık sağlayacağı söylenebilir. Diğer üç uygulamada ise ana navigasyon olarak hamburger menü kullanılmış ve ana sayfada daha az işleme yer verilmiş.

BİLETE ULAŞMA
Uçuş Arama: AtlasGlobal kullanıcıya arattığı tüm havaalanları yerine rotaları gösteriyor
Uçuş arama ekranında dört uygulamada da kullanıcıya önceki aramaları öneriliyor. AtlasGlobal uygulamasında diğerlerinden farklı olarak kullanıcının arattığı tüm havaalanları yerine arattığı rotaları öneri olarak gösteriyor. Onur Air ise en son yapılmış aramayı, arama ekranında hazır olarak getirerek uygulamaya o arama için geri dönmüş kullanıcının işini kolaylaştırıyor. THY uçuş arama ekranında ‘çoklu uçuş’ seçeneğine yer veriyor. Bu seçenek ile birbiriyle bağlantılı üçten fazla uçuş seçilebiliyor.

Uçuş Listeleme: Uçuş kartlarında en detaylı bilgi veren iki uygulama THY ve Onur Air
Uçuş listeleme sayfalarına genel olarak bakıldığında THY, Onur Air ve Pegasus’un uçuş olan ve olmayan günleri tıklamadan da gösterdikleri görülüyor. Aynı zamanda Pegasus ve Onur Air günün en uygun fiyatına da yer veriyor. Kabin/paket seçimi özelliği olan THY ve Pegasus incelendiğinde ise, THY uçuş sorgulama ekranında kabin seçtirip, listeleme sayfasında öncelikli olarak seçilen kabinin fiyatını gösterirken, Pegasus paket seçimini listeleme sayfasında bileti seçerken getiriyor. Listeleme sayfasında dikkat çeken bir diğer fonksiyon ise para birimi seçimi. Onur Air uçuş kartlarının hemen üzerinde bu fonksiyonu gösterirken, Pegasus ‘toplam tutar’ açılır listesinin içinde bu fonksiyona yer vermiş. AtlasGlobal ve THY’de ise para birimi seçimi hamburger menü içine konumlandırılmış. Pegasus ve THY uygulamalarında filtreleme ve sıralama aynı alanda konumlandırılmış. Uçuş kartlarında en detaylı bilgi veren iki uygulama THY ve Onur Air. Daha fazla bilgi verebilmek için karta araç bilgisi konumlandırılarak kullanıcı bilet detay bilgisine yönlendirilmiş. Pegasus ve AtlasGlobal ise karar verme anında en çok incelenen bilgilere yer vermiş.

BİLET SATIN ALMA
Yolcu Bilgileri: Pegasus’ta kayıtlı bilgilerin gelmesi için kullanıcı girişine yönlendiriliyor
Yolcu bilgilerini girmek, özellikle de birden fazla yolcu varsa kullanıcılar için uzun ve sıkıcı bir süreç olabiliyor. AtlasGlobal ve THY uygulamalarında yeni yolcu bilgileri girişinden sonraki sayfaya geçerken yolcunun daha sonrası için kaydedilmek istenip istenmediği soruluyor. Kayıtlı bir yolcu bilgisi var ise kayıtlı yolculardan seçme seçeneği veriyor. Pegasus’ta ise kayıtlı bilgilerin gelmesi için kullanıcı girişine yönlendiriliyor.

Ödeme: THY’de kart ile ödeme seçeneğinde kart tarama özelliği var
Ödeme aşamasında kullanıcıya kayıtlı kartlarını getirme, kart tarama özelliği gibi fonksiyonlar kullanmak kullanıcının yapacağı işlemleri azaltacak ve süreci onun için kısaltacaktır. Örneğin, Pegasus ödeme sayfasında, Masterpass ile kayıtlı kartları getirme özelliğine yer vermiş. THY’de ise kart ile ödeme seçeneğinde kart tarama özelliği bulunuyor. Ödeme seçeneklerinin verildiği sayfada da kayıtlı bilgiler ve puanlar için yine üye girişine yönlendirme yapılmış. Onur Air ise ödeme seçeneklerinde ‘puan’a yer vermiş ve tıklandığında kullanıcıyı üye giriş sayfasına yönlendiriyor. Bu uygulamada dikkat çeken bir diğer seçenek de ‘rezervasyon’. Seçilen bilet belli bir süre rezerve edilebiliyor.

ONLINE CHECK IN
Pegasus ve THY rezervasyonlara kolay ulaşım için üye girişine yönlendiriyor
Online check-in de uçuş arama gibi dört uygulamanın da ana sayfada ön plana çıkardığı fonksiyonlardan. Genel olarak incelediğimizde check-in form alanlarında benzer bir yapıyla karşılaşılıyor. Farklı olarak Pegasus ve THY’nin rezervasyonlara kolay ulaşım için üye girişine yönlendirdiği görülüyor. Form alanlarında kullanıcılar için anlaşılırlığı güç olabilecek PNR numarası gibi bilgiler için açıklamalar verilebilir. Pegasus PNR numarası bilgisine bir araç bilgisi koyarak kullanıcının bu numaraya nereden ulaşabileceğinin bilgisini vermiş. AtlasGlobal’da ise girilen karakter sayısı tamamlanmadan aksiyon butonu aktif olmuyor.

UÇUŞ DURUMU
Onur Air’de uçuş durumu sorgulama özelliği bulunmuyor
Uçuş durumu ekranı, uçuşla ilgili değişikliklerin, rötar ve iptallerin gösterildiği ve kullanıcıların uçuş öncesinde kontrol edebildikleri bir ekran. Pegasus uygulama içinde bir sorgulama ekranı bulundurmuyor ve mobil siteye yönlendirme yapıyor. Onur Air’de ise uçuş durumu sorgulama özelliği bulunmuyor. AtlasGlobal, kullanıcının daha önce yaptığı sorgulamaları nereye ve nereden bilgilerine tıklandığında gösteriyor. THY ise diğer iki uygulamadan farklı olarak Uçuş Numarası, Güzergah ve Havalimanı ile arama seçenekleri verilmiş.