Türkiye’de beş yıldır pazarlama ve iletişim sektörlerini dünyanın en yaratıcı isimleriyle buluşturan Brand Week Istanbul Zorlu PSM’de başladı. Yılın en ilham verici haftasının ‘Legends of Marketing’ (Pazarlamanın Efsaneleri) temalı birinci gününde, ana sahnede gerçekleştirilen ilk oturumda besin fütüroloğu Dr. Morgaine Gaye geleceğin gıda trendlerinden bahsetti.
Morgaine Gaye: “Yediğimiz, içtiğimiz nasıl değişiyor?”
Morgaine Gaye, Brand Week Istanbul’daki konuşmasına yediğimiz şeyi seçmemizin sebebi tat diye başladı. Tadı, sadece dilimizle aldığımız lezzet olarak değil, deneyim ve duygularla hissedilen bir olgu olarak açıklayan Gaye, üçgen görünümlü lolipop, waffle shot gibi örneklerle önümüzdeki dönem yiyeceklerimizin şekil ve dokusunun oldukça değişeceğini vurguladı. Toprağa dönüş diye adlandırdığı trendle de özellikle doğadan ve yeşilden yoksun kalmış şehir insanının buna olan özlemle yiyeceklerin renklerinin ve görüntülerinin koyu renk, siyah, kahve ve yeşil tonlarında olacağını söyledi.
Yemek yeme deneyimi; sosyal, kültürel, ekonomik, markalama ve jeopolitik boyutlarıyla araştıran Dr. Gaye, dokular, yediğimiz şey ile yemek istediğimiz şey arasındaki ince çizgiyi oluşturduğundan bahsederek, bununla ilgili Kinder’i örnek verdi. Kinder’i başarılı yapanın, içindeki oyuncağı olduğunu söyleyen Dr. Gaye, çikolatayla kimsenin ilgilenmediğini önemli olanın doku olduğunu söyledi.
Öte yandan ürünün şekli, ambalajı değiştirildiği zaman insanlara farklı bir deneyim sunduğundan bahseden Dr. Gaye tat, tarih, kültür ve kimliğin gıdada markalaşmak için 4 belirleyici unsur olduğunu belirtti.
Gaye, kültür, tarih ve kişiliğin yediğimiz şeyleri belirlediğini söyledi. Gelecek on yıldaki gıda trendlerini dört ana başlıkta topladı.
1. Şekil ve Doku (Texture)
Gıdada şekil ve doku değişiklikleriyle yepyeni bir deneyim yaşatma yoluna gidilecek. Örneğin; modadan ilham alan desenleri, üç boyutlu pasta kaplaması olarak, lolipopu piramit şeklinde alışılmışın dışında sunulacak. Tüm bunlar, tüketiciye yeni bir deneyim kazandırma odaklı olacak. Bu trendin en son örneklerinden biri de waffle shot adı verilen, içinde kahve servis edilen kıtır waffle’lar…
2. Toprağa Dönüş (Back to the land)
Gaye, toprağa dönüş diye adlandırdığı trendle özellikle doğadan ve yeşilden yoksun kalmış şehir insanının buna olan özlemle yiyeceklerin renklerinin ve görüntülerinin koyu renk, siyah, kahve ve yeşil tonlarında olacağını açıkladı. Siyah, gıda da ana renklerin başında gelecek. Kömür karası olarak ifade ettiği siyahın gıda örnekleri; olarak, ekmek, kurabiye, makaron, dondurma ve %100 bitter çikolata. Gıda ürünlerinde koyu rengin kullanılmasındaki ana sebepler, toprakla gıda arasında bağ kurmak ve topraktan size geldi demek. Hatta birçok şef, tabaklarında böceğe benzeyen görüntüler yaratıyor. Bu da aynı şekilde doğal ve toprağa yakın göründüğü için tercih ediliyor.
3. Çocuk Ruhlu Büyükler (Kiddult)
Değişen hayat koşullarıyla sırtına birçok sorumluluk alan yetişkinler, biraz olsun bu sorumluluktan kaçmanın yollarını arıyor. Dünyada Hello Kitty markasının oldukça ilgi görmesinin sebeplerinden biri de bu. Bu nesil, kedili kurabiyeler, sevimli yaratıklar, renkli makaronlar gibi çocuksu, eğlenceli ve oyuncaklı özelliklere sahip gıdalardan hoşlanıyor. Yeni nesil, öncekilere göre daha az alkol tüketiyor, sabah kahvaltısına daha önem veriyor. Örneğin; şeker deposu olarak düşündüğümüz donutlar bile içerik değiştiriyor, kefirli, bal, cevizli yiyeceklere dönüşüyorlar.
4. Yıkım (Disturaption)
Kanunsuzluklar, ayaklanmalar, aşırı kalabaklıklar, doğal afetler, fikir ayrılıkları her konu gibi gidada da etkisini gösteriyor. Geri dönüşüm kumaşlarından elbise yapanlar, kıyafetlerini üst üste özensiz giyenler, kısaca birçok ülkenin içinde bulunduğu bu yıkım durumunu üzerindekiler ve yedikleriyle ifade edenler, aslında yemekte de bizi tek bir noktaya götürüyorlar: Çirkin, artık yeni güzel.
Yorumlar