Skip to main content

Sinema elbette teknolojiye dayanan bir iş. Peki, teknolojiyi bilen ama sinema yapımı tarafında deneyimi olmayanların bu alana girmesi nasıl bir şeye benzerdi acaba? İşte, Çinli teknoloji devleri film sektörüne giriş yaptı ve bu endüstride de varlık göstermeye başladı.

Aslında bu yazının geçmişi Temmuz 2015’e kadar dayanıyor. O dönem sinemada “Mission: Impossibe V-Rogue Nation” filmini seyretmiş ve açılış jeneriğindeki yapımcıların arasında Alibaba Group’u görünce şaşırmıştım. İnternet devi bir firmanın film yapımcılığıyla ne işi olabilirdi ki? Bunun Alibaba için tek seferlik bir deneme olduğunu düşünmüş ve konuyu takip etmeyi bırakmıştım. Ne de olsa, işin içinde gişe rekortmeni bir film serisi vardı ve Alibaba da buradaki kâr kokusunu alıp bu işe teşebbüs etmiş olabilirdi. Tabii, kısa sürede durumun böyle olmadığını ve diğer Çinli internet devlerinin de benzer hamlelerini görünce anladım. Örneğin, Wechat’ten hatırlayacağımız Tencent 2017’de “Kong: Kafatası Adası” ve “Wonder Woman” filminin yapımcı ortaklarından biri idi. Çin’in en büyük arama motoru olan Baidu ise çeşitli Hollywood stüdyolarıyla anlaşmalar imzalayarak yapım tarafını güçlendirmeye başladı (Bu arada, Baidu’nun Çin’in en büyük video yayın uygulaması olan iQiyi’nin de sahibi olduğunu not edeyim).

Çin sinemasında BAT etkisi

Kısaca “BAT” (Baidu, Alibaba, Tencent) olarak bilinen bu dev firmaların film sektörüyle ne ilgisi olabilir? Neden bu firmalar film endüstrisine bu kadar para yatırıyor? Burada öncelikle Çin film endüstrisinin durumuna bakmakta yarar var: Xinhuanet’te yayımlanan habere göre, Çin sinemalarında 2017 yılında 8,6 milyar dolarlık bilet satıldı. Bu 2016’ya göre yüzde 13,45’lik büyüme gösterildiğini ortaya koyuyor. Bu rakam, Çin’i ABD’nin ardından dünyanın en büyük ikinci sinema pazarı yapıyor. Çin’de ayrıca 440 bin sinema perdesi bulunuyor ki, bu Kuzey Amerika’dan daha fazla bir rakama karşılık geliyor. BAT aslında ülkenin film sektörünü güçlü şekilde tutuyor: Alibaba yapımcı, bilet satıcısı veya promosyon tedarikçisi, Baidu pazarlama ortağı ve online video platformu ve Tencent ise sosyal medya kanadında bu sektörün önemli paydaşları haline gelmiş durumda. Öte yandan, diğer bir dev olan ve internet sektöründe faaliyetleri bulunan Wanda Group da Çin’in en büyük sinema zincirine sahip. BAT’ın sektöre olan ilgisinin ardında ayrıca Çin tüketicisinin giderek bireyselleşmesi ve tüketim ağırlıklı bir topluma dönüşmesi gibi noktalar da öne çıkıyor. Bu ve buna benzer başka özellikler öncelikle dünyanın en büyük görsel içerik üreticisi diyebileceğimiz Hollywood’un ilgisini çekmiş durumda.

Çinli internet devleri sinemada neler yapıyor?

BAT film yapımından promosyonuna, sinema bileti satışından online video platformuna kadar sinema sektöründe faaliyet gösteriyor. Peki, BAT’ın şu an üzerinde çalıştığı projeler neler?

Alibaba Pictures Group 

E-ticaret devi Alibaba, Mart 2014’te ChinaVision Media’nın yüzde 60’lık hissesini alarak sinema sektörüne giriş yaptı. Bu işlem için 805 milyon dolar ödeyen Alibaba, şirketin adını da Alibaba Pictures olarak değiştirdi. Alibaba Pictures Haziran 9,6 milyar dolarlık değere ulaşarak, Çin’in en değerli sinema şirketi olmayı başardı. Bunun ardından adını uluslararası arenada duyurduğu ilk projesi olan “Mission:Impossible V-Rogue Nation” filmi geldi. Alibaba Pictures’ın bu filme yatırdığı parayı bilmiyoruz ama Boxofficemojo’daki verilere göre, film 13 hafta gösterimde kaldı ve 682,7 milyon dolar gişe geliri elde etti. Filmin tahminî bütçesi ise 150 milyon dolar olarak belirtiliyor.  Alibaba Pictures’ın “Mission:Impossible V-Rogue Nation”dan sonra imza attığı bazı film projelerini şu şekilde sıralayabiliriz: Wolf Totem (2015-dağıtımcı), Star Trek Beyond (2016-yapımcı), See You Tomorrow (2016-yapımcı, dağıtımcı), Once Upon a Time (2017-yapımcı) ve Journey to the West: Conquering the Demons 2 (2017-yapımcı). Alibaba Pictures’ın CEO’su Zhang Qiang ve şirket, 2015 sonunda Steven Spielberg’ün kurucusu olduğu Amblin Entertainment’ın azınlık hissesini alarak ortak oldu.

Tencent Pictures 

Dünyanın WeChat’ten tanıdığı Tencent’in sahibi olduğu Tencent Pictures 2015 yılında kuruldu. Tencent Pictures film yapımcılığının yanı sıra animasyon dizileri ve video oyunlarını da yatırım yapıyor. Tencent yapımcılığını üstlendiği projelere örnekleri şöyle değerlendirebiliriz:  Roco Kingdom 4 (2015), Warcraft (2016-yapımcı), Kong: Skull Island (2017-yapımcı), Wonder Woman  (2017) ve The King’s Avatar (2017-animasyon dizisi). Tencent’in yapım ortağı olduğu Kong: Skull Island’ın hasılatı 566,6 milyon dolar oldu. Bu filmin bütçesi 185 milyon dolar olarak açıklandı. Wonder Woman’daki tablo ise şöyle: 149 milyon dolar bütçeye karşılık 821 milyon dolar hasılat. Tencent’te CEO’luk görevini Chen Yingje üstleniyor. Şirketin ayrıca Tencent Interactive Entertainment adında bir iştiraki bulunuyor.

Baidu 

“Çin’in Google’ı” olarak bilinen Baidu, 2014 yılında film sektörüne adım attı. Aynı Los Angeles’ta Aquamen Entertainment adında bir şirket kuran Baidu, Journey to the West ismindeki uzun metraj animasyona imza attı. 40 milyon dolar bütçesi bulunan animasyon, Çin’in klasik romanlarından birini beyazperdeye yansıtıyor. Çin klasiği olmasına karşılık animasyonda Hollywood sinemasında kullanılan uzaylılar ve robotlar gibi bilim kurgu etmenlerine de yer verildi. Journey to the West’in yapım bütçesi bilinmiyor ama dünya çapında 246,6 milyon dolar hasılata erişti. Bu arada bir not: Baidu’nun sinemaya girişinin ardında, firmanın 2012’de Çin’in en büyük online video platformu olan iQiyi’yi satın alması gösteriliyor. Bu satın alma sonucunda ise Baidu’nun sinemaya olan ilgisinin arttığı ifade ediliyor.