Facebook ve Instagram’a reklam verirken nasıl bir strateji izleyeceğinizi iyi bilmeniz şart. Aynı zamanda verdiğiniz reklamların maliyetlerini de hesaplamanız reklam bütçenizi verimli kullanmanız için önemli.
Covid-19 salgınıyla birlikte birçok işletme reklamlarını durdurmak zorunda kaldı. Evde Kal farkındalığından etkilenmeyen işletmeler ise reklamlarını arttırdı. Özellikle Facebook ve Instagram platformunda verilen reklamlarla ilgili maliyet hesaplaması nasıl yapılır, reklamları daha verimli hale getirmek için neler yapılabilir sorularının cevaplarını arayalım…
Facebook reklamlarında ücret analizi yapma
Facebook ve Instagram reklam harcamalarınızın ölçümlerini yapıyor musunuz? Eğer yapmıyorsanız gelişigüzel reklam veriyorsunuz demektir. Bu da satış veya dönüşüm olarak ne kadar memnun olsanız da bütçenizi verimli harcamak varken israf ettiğiniz manasına gelir.
Neden yüzde 80 verim almak varken yüzde 20 verim almayı tercih edesiniz öyle değil mi? Öyleyse hadi başlayalım.
1- Erişim ve gösterimlere odaklanın
Reklamlarınızda ilk adım, reklamınızı gören kişi sayısını belirlemektir. Bunu görmek için de Facebook reklamlarınızın aldığı erişim sayısına bakmalısınız. Erişim reklamınızı gören kullanıcı sayısıdır. Örneğin Facebook reklamlarınızda toplam erişim 1000 olarak gösteriliyorsa reklamınızı 1000 kullanıcıya gösterildiyse reklam gösteriminiz 1000 olur. Bir diğer metrik ise gösterimlerdir. Aynı reklamı eğer 2 kişi gördüyse bunun adı gösterimdir. Gösterim reklamlarınızı insanların görme sayısıdır. O yüzden erişim olduğu kadar gösterim de reklamlarınızda önemlidir. Kullanıcıların reklamınız üzerindeki farkındalığı artar. Eğer reklamınızı reklamızın erişimi bin gösterimi ise 2 bin ise reklamınızı gören kullanıcılar 2 kez görmüşler demektir.
Reklamların olabildiğince fazla gösterim alması önemlidir fakat sıklık oranına da dikkat etmek gerekir. Kullanıcılar sürekli aynı video, kapak fotoğrafı, görsel ve metinle reklamınızı görürse bu reklamınıza ve hedef kitlenizi yorduğunuzdan dolayı hedef kitlenize olumsuz yönde etki eder. Sıklık oranı kullanıcıların akış diye belirttiğimiz feed kısmında reklamınızı birden fazla görmesi anlamına gelir. Eğer reklamlarınızda sıklık oranı 5 ise eriştiğiniz her kullanıcı reklamınızı en az 5 defa görmüştür. Bu durum hedef kitlenizi rahatsız eder ve sonuç başına ücretleri arttırır. Hatta bir ileri boyutta kullanıcıların sıkılıp reklamınızı kapatıp şikayet etmesiyle yani (Bu reklamı görmek istemiyorum) butonuna tıklarsa ki bunun olması muhtemeldir, reklam hesabınız dahi kapanabilir.
Peki bunun için ne yapmalısınız?
• Yeni reklamlar hazırlayın
• Reklam metnini değiştirin
• Reklam sloganınızı değiştirin
• Görselinizi değiştirin
• Videonuzu değiştirin
• Kapak fotoğrafınızı değiştirip daha ilgi çekici bir hale getirin
• Reklamıızın eylem çağrınızı değiştirin
• Hedef kitlenizi gözden geçirip tekrar düzenleyin
• Özel hedef kitleleri kullanın
• Benzer hedef kitleleri kullanın
• Müşteri datanızı Facebook’a yükleyin ve yeni hedef kitleler oluşturun
2-Reklamınızın etkileşimlerini değerlendirin
Reklam yöneticinizde her kampanyanızın aldığı etkileşim oranlarını ölçmeniz mümkün. Bu doğrultuda kullanıcıların reklamınızla hangi oranda ve hangi eylemlerle ilgilendiğini araştırın. Hangi metriklerle ilgilendiğiniz ise kampanya hedeflerinize göre değişir. Örneğin amacınız etkileşim yaratmaksa yorumlar ve paylaşımların sayısıyla ilgilenebilirsiniz. Fakat kampanya hedefiniz dönüşüm arttırmak yeni potansiyel müşteriler bulmaksa reklamınıza tıklama sayısı gibi bağlantı metrikleriyle ilgilenmelisiniz. Eğer reklamınız önemli ölçüde etkileşime girdiyse Facebook’un algoritmasına reklamınızın daha fazla görüntülenmeye değer olduğunu gösterir ve reklamınız en iyi performansla daha fazla kullanıcıya gösterilir.
Unutmayın Facebook’u bir AVM olarak düşünün. Amaç platformda kullanıcıyı tutmak. Hangi içerik daha fazla etkileşim alıp kullanıcıları platformda tutarsa Facebook o içeriği rekabette diğer içeriklerden önde tutar. O yüzden reklamlarınızda kaliteli içerik ve doğru hedef kitle çok önemli. Yukarıda yazdıklarımı tekrar okumanızı öneririm.
3-Reklamlarınızın tıklama oranını hesaplayın
Ülkemizde birçok reklamverenin bilmediği ve öğrenmek istediği bir hesaplama metodu Facebook tıklama oranı hesaplama. Tıklanma oranı, reklamlarınızı kaç kişinin tıkladığı ve reklamınızın gösterim oranıyla hesaplanır.
Yani Facebook’ta sonuç başına maliyetler şöyle hesaplanır; Tıklanma Oranı (TO) = Tıklamalar / Gösterimler * 100 = Sonuç
Örneğin reklamınızı 1000 kişi gördüyse ve 100 kişi tıkladıysa Facebook tıklanma sayısını gösterim sayısına böler, 1000 / 100. Buradan alacağınız değer ise yüzde 10’luk bir tıklama oranı yüzdesi almak için 0,1 ile 100’ün çarpımıdır.
Peki tıklama oranınızı neden hesaplamalısınız?
Tıklama oranı reklamlarınızın etkisini ve kalitesini belirlemenize yardımcı olur. Aslında bütün metrikler birbiriyle bağlantılıdır. Eğer reklamınızı 500 kişi gördüyse ve 100 kişi tıkladıysa bu reklamınızın alaka düzeyini olumlu şekilde etkiler. Bu etki hem sonuç başına ücrete hem reklamınızın rakiplerinizle alacağı rekabette üste çıkmasına katkı sağlar. Eğer ki reklamınızın tıklama oranı düşükse aynı doğrultuda yanlış birşeyler var demektir. Hedef kitleniz yanlış olabilir, reklamınızın kreatifi ya da metni kullanıcıların ilgisini çekmiyor olabilir. Eğer tıklama oranlarınızı arttırabilirseniz bütçenizi daha verimli ve müşterileriniz de aynı oranda arttırabilirsiniz.
Sonuç olarak tıklama oranını arttırmak istiyorsanız hedef kitlenizi iyi seçmeniz, mükemmel bir tasarım yaptırmanız ve iyi bir metin yazmanız şarttır. Maalesef ülkemizde birçok işletme reklamcılık konusunda birçok masraftan kaçmakta. Fakat bu durumun uzun vadede onlara satışlardan ve dönüşümlerden kaybettirdiği oranı hesapladıklarında geçte olsa tersine dönebiliyor.
4-Hemen çıkma oranlarına göz atın
Bir siteniz var, reklam vererek insanları yönlendirdiniz, kampanya kurgusu çok güzel, kullanıcılara reklamlarınızı tıklatmayı başardınız, Facebook’tan olağanüstü şekilde trafik alıyorsunuz fakat hâlâ her şey tamam değil. Müşterilerinizin sitenize geldiğinde ne olacağı konusu da bir o kadar önemli.
Sitenize girdikten sonra birkaç saniye içerisinde ayrılıyorlar mı? Yoksa diğer sayfalarınızda da vakit geçirebiliyorlar mı? Eğer sitenize gelen ziyaretçilerinizin büyük bölümü birkaç saniye sonra yalnızca bir sayfada kalıp ayrılıyorsa hemen çıkma oranınız yüksek olur. Hemen çıkma oranlarınızı ölçmek reklamınızı beğenip web sitenizi ziyaret eden kitlenizin ilgileneceği içerikler oluşturup oluşturamadığınız hakkında size fikir verir.
Örneğin, sitenizin uzun yazılarınızın olduğu sayfada hemen çıkma oranı yüzde 70, kısa makalelerde ya da videolarda daha uzun ise bu kullanıcıların uzun yazılarınız yerine daha pratik içerikleri tercih ettikleri manasına gelir. Böyle bir durumda hemen içerik stratejinizi değiştirmeniz gerekir. Hemen çıkma oranının bununla da tek başına ilgisi yoktur, Google algoritması da hemen çıkma oranını etkileyebilir.
5-Reklam harcamanızı ve getirisini hesaplayın
Reklam harcamalarınızdan elde ettiğiniz gelirle reklam maliyetinizi hesaplayın. Bu hesaplamayla bir süre sonra x miktar parayla x miktar dönüşüm alacağım kanısına varırsınız ve reklam verirken hedefiniz olur. Bu hesaplamayı yaparken tıklama oranlarını da es geçmeyin. Mutlaka tıklama oranlarını göz önünde bulundurun.
Her şeyden önce sağlığınıza dikkat edin. Daha fazla başarı için daha çok, sağlıklı olmamız lazım.
Furkan Talay
Dijital Pazarlama Danışmanı, Eğitmen
Yorumlar