Twitter’ı yeniden markalaştırarak platformun adını ve logosunu X olarak yenileyen Elon Musk’a göre bu değişiklik sadece isimden ibaret değil. Musk, eskiden Twitter olarak bilinen hizmeti, bankacılık ve finansal hizmetleri de kapsayan bir “her şey uygulamasına” dönüştürmek istiyor. Ancak bu yeniden markalaşma, reklam geliri yüzde 50’den fazla azaldığından beri sorunlarla boğuşan şirketin başına önemli yasal ve mali zorluklar getirebilir. Çünkü X logosunun tescilinin Meta ve Microsoft dahil olmak üzere yüzlerce şirkette olduğu ortaya çıktı. Bu durum, Musk’ı hukuki süreçlerin içine atabilir.
Syracuse Üniversitesi’nde hukuk profesörü olan Shubha Ghosh, büyük şirketler yeniden markalaşıp isimlerini ve logolarını değiştirdiğinde davaların oldukça yaygın olduğunu söylüyor.
Ticari marka avukatı Josh Gerben ise Reuters’a yaptığı açıklamada “X” üzerinde ticari markaları olan yaklaşık 900 başka şirket saydığını, bunun da X’i kolay bir hedef haline getirdiğini söylüyor. Gerben, “Twitter/X’in hem fırsatçı hem de meşru davacılar tarafından yeni adla ilgili olarak dava edilme olasılığı yaklaşık yüzde 100’dür” diyor. Gerben’e göre şirket, X için ticari marka tescili almaya çalışırken ve yeniden markalaşmadan kaynaklanması muhtemel davalarla ilgilenirken, yasal ücretler ve uzlaşma maliyetleri için kolayca on milyonlarca dolar harcayabilir. Aynı nedenlerle, Twitter’ın yeni X markasını uluslararası alanda savunmanın da zor olabileceğini belirten Gerben, “Musk’ın vermeyi amaçladığı tüm hizmetler için, bunları sunmak istediği her ülkede, başarılı bir şekilde ‘X’ ticari markasını tescil ettirme şansı çok düşük” diyor.
The Twitter rebrand to “X” is the trademark story of the year.
A few reasons why:
1⃣ The Twitter trademark is known (and protected) around the world.
To cast aside an asset this valuable in favor of a new trademark is unprecedented in history.
2⃣ It takes years of effort to… pic.twitter.com/RZdSeukRXL
— Josh Gerben (@JoshGerben) July 25, 2023
Twitter yasal zorlukların üstesinden gelebilse bile, dünya çapında tanınan bir markayı ortadan kaldırmanın ciddi ticari riskleri var. Bloomberg, bazı analistlerin, isim değişikliğinin Musk tarafından zaten zarar görmüş bir markanın milyarlarca dolarını yok edebileceğini tahmin ettiğini bildirdi.
Bakalım X markası Elon Musk’ın başına dert açacak mı ilerleyen günlerde göreceğiz.
Kaynak: Twitter’s rebrand to X could worsen its legal and financial problems – engadget
Yorumlar