Skip to main content

İklim değişikliği karşısında en önemli adımlardan biri olan elektrikli araçlara geçiş, araçların karbon salımlarını azaltacak olsa da lastik tozu salımını artıracak. Londralı bir kolektif, lastik tozu salımını azaltmak için harekete geçti.

İklim değişikliğinin etkileri gün geçtikçe artarken, gözler sıklıkla araçlara çevriliyor: Fosil yakıtlı araçların karbon salımlarının çevre üzerindeki etkileri tartışılıyor; yakıt olarak elektrik ve hidrojenden yararlanan araçlara geçiş hızlandırılmaya çalışılıyor.

Fosil yakıtlı araçların çevreye zararları denildiğinde akla ilk olarak egzoz gazları gelse de araçlar çevreyi bir başka yolla daha kirletiyorlar. Araç lastikleri toz halinde çevreye yayılıyor, bu toza dönüşme ve yayılma, araçlar hızlandıklarında, yavaşladıklarında ve dönüş gerçekleştirdiklerinde artıyor; zira lastikler daha fazla yıpranıyorlar. Lastik tozları, su kaynaklarına, toprağa ve havaya karışıyorlar.

Fakat, lastik emisyonu (tyre emission) olarak anılan bu kirlilik, sadece fosil yakıtlı araçların değil, elektrikli araçların da sorunu. Londra menşeili The Tyre Collective, bu gerçeğe dikkat çekiyor ve lastik emisyonunun azaltılması gerektiğini savunuyor. Dahası, The Tyre Collective, lastik emisyonuna karşı daha etkin bir çalışma yürütülmesi gerektiğini aktarıyor. Zira egzoz gazı salımı elektrikli araçlara geçiş ile birlikte azalacak olsa da lastik emisyonu, bataryalarından dolayı daha ağır olan elektrikli araçlar ile birlikte artacak.

Emissions Analytics adlı araştırma grubunun çalışmasına göre, fosil yakıtlı bir araç bir kilometrede 73 miligram lastik tozu üretirken, elektrikli bir araç fosil yakıtlı bir araçtan 15 miligram daha fazla lastik tozu üretimine yol açıyor.

Lastik emisyonuna karşı bir adım da atan The Tyre Collective, elektrikli araçlara takılabilecek olan bir de cihaz geliştirdi. Elektrostatik plakalar içeren bu parça, araç lastiğinden fırlayan lastik tozunun yakalanmasını sağlıyor. Laboratuvar ortamında gerçekleştirilen bir teste göre, The Tyre Collective tarafından geliştirilen bu parça, bir aracın lastiğinden çıkan lastik tozunun %60’ını yakalayabiliyor.

Yakalanan lastik tozunun, daha sonra ayrıştırılarak, yeni lastikler ve ayakkabı tabanları gibi başka materyallerin yapımında kullanılabilecekleri konuşuluyor.

Kaynak: Box-Shaped Device That Sucks Up Tire Pieces Can Finally Make Cars Emissions-Free – Design Taxi