Skip to main content

Ülkemizde önemi yeni yeni fark edilmeye başlayan Google My Business, yurt dışında oldukça yoğun bir şekilde kullanılıyor

Bugün hepimiz Google’un arama ve haritalar hizmetlerini gözümüz kapalı kullanıyoruz. Kullanıcı deneyimi açısından baktığınızda bu iki platformun kesiştiği temel arama davranışı, POI (point of interest) dediğimiz mekanlara yönelik arayışlar… Mağaza, devlet dairesi, okul, kafe, market, müze, sinema gibi günlük hayatımız içinde yerini bulmak istediğimiz her lokasyonu, ilgili anahtar kelimelerle ve haritada arıyoruz. Arama sonuçları içinde harita konumu ile birleştirilmiş ve doğru bilgilerle sonucu gördüğümüzde de deneyimimizden memnun kalıyoruz. Kullanıcı olarak bizi tatmin eden bu sonucun perde arkasındaki en büyük etmen ise Google My Business… Ya da eski adıyla Google İş Dünyası

Google My Business, KOBİ’lerin ve mağaza zincirleri, bayi ağları, benzin istasyonları gibi çok lokasyonlu firmaların bu noktaları Google Arama, Google Haritalar ve Google+’ta yayınlamaları için oluşturulmuş bir platformdur. Amaç, kullanıcıların Google’ın tüm platformlarından ve tüm cihazlardan aradıkları işletmeleri kolaylıkla ve optimize bilgilerle bulabilmesidir. Bunların arasında da başta çalışma saatleri, yol tarifi, diğer kullanıcıların değerlendirmeleri gibi bilgiler gelir. Google My Business, tüm bu kritik bilgileri toparlayıp sunun çok etkin bir dijital hizmettir bu açıdan.

Ülkemizde önemi yeni yeni fark edilmeye başlayan Google My Business, yurt dışında oldukça yoğun bir şekilde kullanılmakta. Geçtiğimiz yılın Haziran ayında kapsam ve özelliklerini genişlettiğini duyuran Google My Business, Türk kullanıcıların navigasyon ve mobil haritalara artan ilgileri ile birlikte Türkiye’de de hızla yaygınlaştı. Bugün artık her işletmenin bulunması gereken bir platform haline geldi.

Google My Business Nasıl Kurulur? Kritik Noktalar ve İpuçları Nelerdir?
Google My Business çalışması yapılan işletmenin Google+ sayfası oluşturulur. Google Arama ve Google Harita’ya gönderilen bilgiler bu sayfa üzerinden çekilmektedir. İşletmeler, Google+ sayfasını ürün ve hizmetlerini tanıttığı, müşterilerini bilgilendirdiği bir sayfa olarak da kullanırlar.

10’dan az sayıda işletmeler için
Google My Business standart işletme kayıt prosedürlerini uygulayarak işletmenin Google Harita’ya kaydı yapılır. Bu işlemler 15-30 günlük bir zaman almaktadır. Kayıt işlemi gerçekleştirdikten sonra Google tarafından işletmenin adresine posta ile bir pin kodu gönderilir. Kodun gelmesi de yaklaşık 15-30 gün arasında sürmektedir. Çoğu zaman bu kod çeşitli nedenlerden dolayı işletmenin adresine ulaşmayabilir ya da ulaştığında, Google’ın verdiği 1 aylık doğrulama süresi dolmuş olabilir. Süre dolmuşsa işlemleri baştan alıp tekrar posta ile pin istemek gerekir bu da süreci 1 ay daha uzatır.

Sayısı 10’dan fazla olan kurumlar içinse Google My Business Locations isimli prosedür uygulanır. Bunun için aynı isimde olan ve 10’dan fazla lokasyon Google My Business’a yüklenerek toplu doğrulama talebinde bulunulur. Burada “aynı isim” konusu önemlidir. Örneğin bir holdinge bağlı birkaç şirket varsa, her birinin kendi markaları için ayrı ayrı doğrulama işlemi yapması gerekir.

googlemybusiness8

Google My Business ile toplu konumlar için dikkat edilmesi gereken bir başka kritik konu, Google’a gönderilecek lokasyon sayı ve temel bilgilerinin, kurumun web sitesindeki, örneğin “Mağazalarımız” bölümünde bulunması ve aynı olması gerekliliğidir. Google’a sayı ile firmanın web sitesindeki sayı ve bilgilerin tutarsızlığı, doğrulama taleplerinin reddedilmesine neden olur. Bu, zorlayıcı bir şart olsa da aynı zamanda, kurumların dijital varlıklarını kontrol etmeleri ve güncellemeleri açısından çok iyi bir fırsattır. Biz Google My Business hizmeti verdiğimiz pek çok büyük kurumun, sitelerinde güncel olmayan şube ya da mağaza bilgilerini bu şekilde yakaladıklarına sıklıkla şahit oluyoruz. Ajanslarından önce, hatta kendi bünyelerinde açılan veya kapanan mağaza bilgilerinin aktarımından önce yakaladığımız oluyor bu sayede. Bu da kurumların dijital pazarlama departmanlarını çok rahatlatıyor tabii.

Toplu lokasyonların Google My Business işlemlerinde önemli bir adım da, çalışmalara başlamadan önce firmanın tüm lokasyonlarının düzgün hazırlanmış bir Excel dosyasında toparlanması aşamasıdır. Mutlaka her lokasyon için doğru enlem-boylam bilgisine sahip olmak gerekir. Bu konumlandırma işlemi, otomatik coğrafi konumlandırma ile değil de bizim Yellow Pages bünyesinde yaptığımız gibi manuel coğrafi konumlandırma yöntemi ile yapılmalıdır. Bir başka deyişle coğrafi konumlandırma uzmanları tarafından, doğrudan lokasyonun kendisi ile konuşarak harita üzerinden enlem ve boylamının son derece dikkatli bir şekilde işaretlenmesi gerekir. Ek olarak lokasyona ait açık adres bilgisi yer almalıdır. İl, ilçe, mahalle, cadde ve sokak bilgileri eksiksiz olmalıdır.

Her ne kadar bu bilgiler eksiksiz bir şekilde Google My Business’a yüklense de iş burada bitmiyor. Mutlaka sonuçları tek tek kontrol etmek gerek. Google My Business’a girilen kayıtların bir kısmının yeri, sistem tarafından bulunamayacak ve mutlaka enlem-boylam bilgisine göre tekrar tüm lokasyonların elle konumlandırılması gerekecektir. Girilen her kayıt, tek tek daha önce saptanan enlem-boylama göre tekrar kontrol edilmeli, sapmış olanlar konumlandırılarak doğru yere taşınmalıdır.

Dikkat edilmesi gereken kritik bir başka konu da kopya lokasyonlar konusudur. Eklenen bir lokasyon daha önceden Google Harita’da var ise sistem kopya kayıt oluşturmanın önüne geçmek için yeni bildirilen kaydı yayına almayacaktır. Bu problem örneğin bir banka şubesinin önündeki 3 adet ATM’nin Google My Business’a kaydı sırasında yaşanır. Google My Business, ilk ATM’den sonra giriş yaptığınız ATM kayıtlarının kopya olduğunu düşünerek bunlara izin vermez.

google-my-business

Türkiye’de Dijital Haritalar ve Google My Business
Yurt dışında bir işletmenin, örneğin bir restoranın Google My Business’ta olmama gibi bir lüksü yok fakat Türkiye’de bir çok büyük restoranın bile haritada kaydı ya bulunmuyor ya da yanlış konumlandırılmış görünüyor. Aslına bakarsanız durum, hepimizi, eskisinden çok daha yoğun dijital haritaları kullanan Türk kullanıcıları oldukça kızdırıyor. O işletme ile olan ilişkimiz, yapamamak, varış saatini hesaplayamamak, kaçta açıldığını ya da kapandığını bir türlü öğrenememek, yanlış adrese gitmek gibi son derece olumsuz bir deneyime dönüşüyor.

Kötü kullanıcı deneyimi yaşatmaya ek olarak, eksik olan ya da düzgün yönetilmeyen Google My Business hesapları, işletmelerin SEO (arama motoru optimizasyonu) tarafında da ciddi fırsatları kaçırması anlamına geliyor. Google arama sonuçlarında işletmenin resmi, adres ve telefon bilgileri ile görüntülendiği kritik bilgi kutusu, organik arama sonuçlarına bağlı olarak görüntüleniyor. Aramalar arttıkça da daha fazla görüntülenmeye ve doğal olarak kullanıcılardan tıklama almaya başlıyor. Tamamen organik yakalanan bu etkileşimin tüm dijital pazarlamacıların peşinde olduğu bir Google performansı olduğunu söylemeye gerek bile yok…

Google-My-Business-

Google My Business’ın hem müşterilerine sağladığı faydanın hem de SEO avantajlarının farkında olan Türk işletmeler yok değil. Her şeyden önce hızla arttığını bize gelen taleplerdeki artıştan ve bunların hararetinden anlayabiliyoruz. Öte yandan Google My Business, her dijital platform gibi yaşayan bir platform… Çok çeşitli faktörlerden etkileniyor ve son derece dinamik… Google My Business’a tüm konumları girip her şeyi eksiksiz tamamlasak da sürecin bittiğini düşünmek yanlış olur. Google My Business bir yandan belli aralıklarla, kullanıcılardan aldığı bilgilerle konumları günceller. Bu durumunda, Google My Business yönetim paneli üzerinden, güncelleme görünen işletme kayıtlarının tek tek açılarak kontrol edilmesi gerekir. Kurumun verdiği güncelleme bilgileri daha doğru ise bunların uygulanması ve düzeltilmesi gerekir. Platformların ve lokasyonların kullanım rağbeti, doğal olarak güncelleme takibinin daha sık yapılmasını gerektirir.

Google My Business yönetimi, henüz Türkiye’de yaygın bilinen bir hizmet değil. Biz bu yıl hizmet yelpazemize aldığımız Google My Business ile şimdiye dek 15bin kadar lokasyonun kurulum ve yönetimini gerçekleştirdik. Markalardan bize gelen taleplerde dijital pazarlama departmanlarının bu konuda pek çok sorusu olduğunu görüyoruz. Öte yandan pazarlama departmanlarının Google My Business’ı çok yakından bilmeleri gerekli de değil aslında. Bu konuda uzman ekiplerden faydalanmak, benzer dijital pazarlama hizmetlerinde olduğu gibi, daha kolay ve daha verimlidir. Sürekli değişen bu platformları takip etmek, zaten pazarlamacıların kabusu haline gelmiş durumda. Bir de Türkiye gibi adres yapısı karmaşık, dijital haritaların sürekli yenilendiği ve otomatik algoritmaları zorladığı pazarlarda daha da ciddi bir konsantrasyon gerektiriyor

Semin Özmoralı

Yellow Pages CEO