Skip to main content

Enstrüman çalmaya ilgi duyan hemen herkesin yolu bir şekilde Zuhal Müzik’e düşmüştür. 40 yılı aşkın süredir hayatımızda olan Zuhal Müzik, Galata’da küçük bir dükkanda başlayan yolculuğuna Türkiye’nin en büyük distribütörü olarak devam ediyor. ailenin üçüncü kuşak temsilcisi Umur Sungurlu ile dijital çağda enstrüman ve müzik tüketimi üzerine konuştuk.

40 yılı aşkın süredir sektördesiniz. Özellikle son 10 yıl içinde yaşanan dijital değişim sizin işlerinizi ve enstrüman sektörünü nasıl etkiledi?

Teknoloji ile müzik tüketimi radikal bir şekilde değişti. Dijital müzik platformları ile müziğe ulaşmak kolaylaştı ve ucuzladı. Müzisyenler için ise, yeni dinleyicilere ulaşmak, dijital platformlar ve sosyal medya sayesinde hiç bu kadar kolay olmamıştı. Bu kolay ulaşılabilirlik müzikte tüketimi hızlandırdı. Gelişen teknoloji ve yazılım ile yarım milyon dolarlık analog mikserlerle yapılan müzik kayıtları, bir evin odasında bir bilgisayar ve ses kartı ile yapılabilir hale geldi. Koca koca stüdyolar, ev stüdyolarına dönüştüler. Böylece müziküretimi de hızlandı. Tüm bu gelişmeler müzik türünü bile değiştirdi. Daha hızlı üretilebilen hiphop popüler oldu. Bir müzik aletinde ustalaşmak yıllar ve her gün saatlerce emek isterken, Garage Band gibi basit müzik programları ile müzik aleti çalmayı bile bilmeden, müzik yapılabilir, üretilebilir hale geldi. Tüm bu değişimler olurken enstrüman sektöründe ise; akustik enstrümanların satışı sabit kalırken, dijital müzik aletlerinin, PC music, kontroller, ev stüdyo kayıt ekipmanlarının satışı arttı. Gelişen teknoloji ile dijital müzik aletleri akustik müzik aletlerinin gerçek hissini vermeye çok yaklaştı ve müzik aletlerinin fiyatları ucuzladı. Biz dijital değişimin müziğe ve enstrümanlara pozitif katkı sağladığını ve ileride de sağlayacağını düşünüyoruz. Müzik daha ulaşılabilir üretilebilir hale geldikçe, tüketicilerin de gelişeceğine inanıyoruz ve müzik enstrümanı pazarının da büyüyeceğini düşünüyoruz.

Enstrüman sektöründeki diğer önemli değişken müzik dünyasındaki trendler. Son birkaç yıldır tüm dünyada ciddi bir rap ve hiphop trendi var. Bu akımın enstrüman çalmaya duyulan ilgiye etkisi nasıl oldu?

Hiphop müzik üretirken kullanılan özellikle pad kontroller parmak ile ses tetikleyen ürünlerin satışı ve midi klavye satışları her geçen gün artıyor. Bir tablet ya da bilgisayara bağladığınız zaman bu ürünlerle tüm enstrüman seslerini kolay bir şekilde çalabiliyorsunuz. Belki enstrüman satışına karşı gibi gözükse de birçok kişi çok kolay kullanılabilen ve müzik aletine kıyasla ucuz bu cihazlarla, müziğe ilk defa başlıyor. Bir piyano almak bir yatırım; ama 500 TL’ye bir midi klavye alabiliyorsunuz. Aslında hiphop rap trendi ile yeni müşteriler, yeni bir başlangıç seviyesi müşteri kitlemiz oluştu ve belki de daha sonra bu müşterilerimiz enstrüman çalmaya başlayacak ve enstrüman pazarını büyütecekler.

Müşterileriniz Zuhal Müzik’ten en çok ne satın alıyorlar?

Tüm kategorilerde dünyanın en iyi markaları ile çalışıyoruz. Şu anda ev stüdyo ekipmanlari, PC muzik ürünleri, DJ ürünleri ve dijital piyano satışları çok hızlı bir şekilde artıyor. Dünyadaki genel trend de bu yönde. Fakat Zuhal Müzik için hala gitar kategorisi ilk sırada. Daha sonra piyano ve davul geliyor. Online satışımız geçen sene yüzde 111 artmasına rağmen, tüm satışlarımız içindeki payı hala yüzde 10. Bunun en büyük nedeni lojistik problemler. Genellikle ürünlerimiz standart koli ebatların da olmadığından, hatta büyük, ağır ve hassas olduğundan online satış lojistik alanlardaki gelişmelere bağlı olarak büyüyeceğine inanıyoruz.

Ekonomik kriz nispeten pahalı bir hobi olan enstrümanların fiyatlarını haliyle etkiliyor. Bu sizin satışlarınıza nasıl yansıyor? 

Müzik aleti ülkemizde lüks tüketim ve ithalata dayalı olduğundan, dövizdeki her artış fiyatları da etkiliyor. Fakat kriz zamanlarında marka ürünlerin satışlarının arttığını görüyoruz. Kriz zamanlarında insanlar tüketimlerini daha iyi düşünerek ve ince eleyerek yapıyorlar. Genelde dünyaca kalitesi, güvenirliği bilinen ikinci elde de istediği zaman satabilen; hatta değer yitirmeyen markalara yöneliyorlar. 2019 yılında satışlarımız dolar bazında yüzde 33 artarak tarihi rekor satışımıza ulaştık.  Krizin satışlarımızı etkilemediğini söyleyebilirim. Sadece orta fiyat segmenindeki ürünlerde satış düşüşü görürken, daha uygun ve üst fiyat segmentindeki ürünlerin satışının artığını görüyoruz.

Zuhal Müzik yeni medyayı nasıl kullanıyor?

Yeni medya konusunda aslında kendimizi acımasızca eleştiriyoruz. Daha aktif daha iyi işler çıkarmamız gerektiğini düşünüyoruz. Şu anda fiziksel etkinliklere yoğunlastik ve orijinal güzel işler çıkarmaya çalışıyoruz. En son Akasya’da düzenlediğimiz iki günde 200’den fazla artistin katılım gösterdiği Faz Festivali fiziksel aktivitelerimize en iyi örneklerden. Dijital mecrada ise; geçmişte 2016 yılında Türkiye’de ilk online loop yarışmasını yaptık. Yine sektörümüzde Türkiye’de ilk ürün videoları çeken firmayız. Ancak doğruyu söylemek gerekirse bunları sürdüremedik. Fakat 2020 yılı yatırım planında yeni medya ve şirketimizin dijitalleşmesi ilk sırada. Ayrıca Türkçe online eğitim platform kurmak için yatırım planlarımız da var.

Siz işiniz geleceğini nasıl ve nerede görüyorsunuz?

İnsanoğlu var olduğu sürece müzik de var olacak. Popüler müzik değişecek, müziğin tüketilme sekli değişecek; ama müzik hep hayatımızda olacak. Çünkü müzik insanların kedilerini ifade edebildikleri evrensel yegane dil. Şu an beyin frekanslarını ve düşüncelerimizi müziğe çeviren, notalara döken aletler icat aşamasında. Yarın kafamıza taktığımız bir aparat ile müzik yapılabilir hale gelebilir. Ama hiç bir icat ya da gelişme, sahneye çıkıp gitarı canlı çalmak, akustik kuyruklu bir piyanonun başına geçip tuşlarında parmaklarınızla dans etmek kadar havalı, hayranlık verici, çekici ve etkileyici olamaz! Müziğin her zaman bir şov tarafı kalacak ve bunun için bir enstrümana her zaman ihtiyaç duyulacaktır. Zaten öyle olmasa 12. yüzyılda icat edilen gitar, 18. yüzyılda icat olmuş piyano, şu anda bile hala var olamazdı ve aynı şekilde üretilmeye devam edemezdi.