TEKNOLOJİ

DigitalAge | 30.10.2020 - 10:00

Dijital olgunluk çalışmasından öğrendiğimiz 7 ders

Dijital Olgunluk Endeksi (DMI) ile son bir sene içinde 67 şirketin dijital olgunluk seviyesinin ölçüldüğü çalışmadan Digitopia’nın derlediği yedi ders haberimizde...

Dijital dönüşüm, bir şirketin değer önerisini yeniden düşünmeyi ve ilgili tüm boyutlara gereken dikkati veren bütünsel bir bakış açısıyla ona doğru ilerlemeyi gerektiren bir yolculuk. Şirketler için bu yolculuk boyunca belki de en önemli motivasyon unsuru ilerlemeyi yani dijital olgunluk seviyesini ölçümleyebilmek. Dijital dönüşüm odaklı yönetim danışmanlığı hizmeti veren Digitopia geliştirdiği Dijital Olgunluk Endeksi (DMI) ile son bir sene içinde, dijital dönüşümün önemi ve aciliyetinin farkında olan 67 şirketin dijital olgunluk seviyesini ölçtü. Çalışmaların sonucunda, çeşitli sektörlerde ve farklı büyüklüklerde olan bu şirketlerin dijital olgunluk seviyelerinin nerede olduğu, başarılı olanların ortak olarak neler yaptıklarını, bilgi eksikliği olan şirketlerin bu eksikliklerinin kaynağını ve olgunluk seviyesi görece düşük olan şirketlerin hangi alanlar üzerinde yoğunlaşmaları gerektiği tespit edildi. Dijital Olgunluk Endeksi (DMI) ile son bir sene içinde 67 şirketin dijital olgunluk seviyesinin ölçüldüğü çalışmadan Dijital dönüşüm odaklı yönetim danışmanlığı hizmeti veren Digitopia’nın derlediği yedi ders şöyle:

Ders 1: Yıllık Dijital Olgunluk Geliştirme Skoru 0.3 Puandan Fazla Değil
Öneri 1: Nerede olduğunuzu bilin ve gerçekçi bir yol haritası tanımlayın.

Çalışmaya göre genel ortalama olan 2,7’nin üzerine çıkmak, yani olgunluk seviyesini yılda 0.4 veya 0.5 puan artırmak neredeyse imkansız. Belki çok nadir, güçlü bir lider takımının önderliğinde tanımlanmış bir strateji ve dijital dönüşüm yol haritası, net hedefler ve adanmış bir dijitalleşme bütçesine sahip olan bazı şirketler için bu mümkün olabilir.

Eğer ki DMI skorunuzu kısa sürede 2.0 seviyesinden 4.0 ya da daha yukarı seviyelere çıkarmak istiyorsanız, bu yolculuğun en azından 7 sene süreceğini, ve en yüksek seviye olan 5.0 seviyesine ulaşmanın bundan daha da uzun yıllar gerektirdiğini aklınızda tutmanız lazım.
Dijital olgunluk seviyenizi biran önce ölçtürün. Dijital dönüşüm yolculuğuna, rakiplerinize göre nerede olduğunuzu bilmeden başlarsanız yolda kaybolursunuz. Hedeflerinizi belirlerken yıllık olgunlaşma seviyenizi yıllık 0.3 puan olduğunu hatırlayıp hedeflerinizi buna göre belirleyin. İddialı hedefler iyidir. Gerçekçi olmayanlar değil!

Ders 2: Olgunlaşmanız, olgunluğunuz geliştikçe zorlaşır
Öneri 2: Ulaşılabilir hedefler belirleyin ve ilerlemeyi sürekli ölçün.

İlkokulu bitirmek çocuklar için en kolayıdır. Daha sonra ortaokula, liseye ve ardından üniversiteye devam eden çocukların öğrenilen kavramlar daha karmaşık hale geldikçe, notları düşer, okul terk oranları kademeli olarak artar. Dijital olgunlaşma süreci de aynı dinamiklere sahiptir.

Dijital olgunluk endeksi bize gösteriyor ki dijital olarak daha az olgun şirketler olgunluk merdivenini daha hızlı tırmanabiliyorlar. Bunun en büyük sebebi, temel sistemleri ve analitik becerileri kurup, temel akışları entegre etmenin, ekosistemleri entegre etmek ve şirket kültürünü değiştirmekten daha kolay olması.

Tutarlı ve ısrarcı dijital ekipler ve liderleri, gerçek dijital dönüşümün uzun zaman aldığını, tamamen dönüşmek için cesur kararlar alıp eski alışkanlıkları geride bırakmanın gerektiğinin farkında. Dijital dönüşüm bir takım sporu ve şirket çapında bir girişim. Ancak pes etmeden, kararlılık ve ısrarla yoluna devam eden şirketler, sonunda rakiplerinden daha iyi performans gösterecekler.

Ders 3: Daha az olgun şirketler yeteneklerini abartma eğilimindedir
Öneri 3: Zincirdeki en zayıf kişiyle empati kurmaya çalışın. Bu senin gerçek olgunluğun.

Bu bölüm biir anlamda Dunning- Kruger etkisinin bir uygulaması aslında. Ne kadar az bilirseniz özgüven düzeyiniz o kadar yüksek. Çünkü hala zorlukların farkında değilsiniz. Kültürel adaptasyon ve dolayısıyla kültürel dönüşüm çok uzun zaman ve çok fazla çaba gerektirir. Birçok şirket ne yeterli sabıra, ne de yeteri kadar kararlılığa sahip. Peter Drucker’in söyledigi gibi: “Kültür, stratejiyi kahvaltıda yer.”
Zincirdeki en zayıf halkayı bulmaya çalışın. Eğer sadece en güçlü yönlerinize konsantre olursanız komple bir olgunlaşmadan söz edemezsiniz. Gerçek olgunluğunuz, bir bütün olarak başarabildiklerinize bağldır. Gerçekçi olmak ve holistik bir görüşe sahip olmak çok önemli.

Ders 4: Daha olgun şirketler kendilerini çok eleştirirler
Öneri 4: Eleştiri iyidir, ancak yapıcı iş birliği daha iyidir.

Dijital olgunluk seviyeleri oldukça yüksek olan şirketlerle yapılan çalışmalarda ilginç bir tespit söz konusu. Bu şirketler, çok yetenekli bir iş gücüne sahip olup, sistemleri ile süreçlerini çok sıkı bir şekilde entegre edebilmiş olmalarına rağmen, hala kendilerinde eleştirecek bir şeyler bulup, baktıkları her yerde eksikler görmekteler.

Hırs insanları motive ettiği sürece iyidir. Eleştiri de yapıcı olduğu sürece. Tüm bu mükemmeliyetçiliğin arasında, başarılarınızı kutlamayı ve takımlarınızı motive etmeyi unutmamalısınız. Aşırı iş yükünün tetiklediği tükenmişlik sendromu ile çalışanlarınızı kaybetmeyi riske etmemelisiniz.

Ders 5: B2B şirketleri müşteriyi gözden kaçırma eğilimindedir
Öneri 5: Tüm şirketler müşterilerine hizmet ediyor. Müşterinizi içten dışa tanıyın.

İmalat şirketlerinin, üretim, satın alma, lojistik gibi temel süreçlerine odaklandıkları ve bu nedenle de bu alanlar ile beraber finansal be performans yönetiminde mükemmelleştikleri açık. Ancak müşteri boyutu söz konusu olduğunda çalışılan B2B şirketlerinin çoğunun, müşteri mükemmelliği konusunda o kadar güçlü olmadığı ortaya çıkmış durumda.

Tüm müşteriler kaliteli ürünler, kişiselleştirilmiş hizmet ve kesintisiz destek isterler. B2C müşterileri gibi B2B müşterileri de gerçek duyguları ve beklentileri olan gerçek insanlar. Bu nedenle, her B2B şirketi müşterilerine B2C şirketleri kadar ilgi ile yaklasıp, ihtiyaçlarını anında ve doğru tespit edip, onlara mümkün olan en iyi deneyimi ve hizmetleri sunmalı.

Ders 6: Liderlik eksikliği sizi geride bırakır
Öneri 6: Başarılı bir dönüşüm için yol gösterici bir koalisyon kurmak zorunludur.

Bu çalışmada dijital olgunluk puanları oldukça yüksek olan şirketlerde, bir dereceye kadar liderlik ile karşılaşıldı. En olgun şirketler, genellikle, yönetim ekibinin aktif bir üyesi olarak atanmış bir CDO’ya, bir dijital komite ve değişiklik yönetimi ekibine sahip.

Dijital dönüşüm yolculuğunuzun, dijital olgunluğunuzu artırıp başarıya ulaşması için, bir ‘rehber koalisyon’ tarafından belirlenmiş ortak bir vizyon etrafında, iyi tanımlanmış bir strateji, açık bir yol haritası ve gerçekçi hedefler ile yönetilmesi gerekli.

Ders 7: Entegrasyon eksikliği sizi kısıtlar
Öneri 7: Sürtünmesiz, uçtan uca entegrasyon için bir mimariye ihtiyacınız var.

Yapılan tüm çalışmalar arasında ortak bir konu ortaya çıktı: Entegrasyon. Muhtemelen bir organizasyon için en zor alıştırma bu. Çünkü entegrasyon, fonksiyonların, şirketlerin hatta ülkelerin sınırlarını aşarak, tüm süreç, insan ve sistemlerin uçtan uca kesintisiz çalışması demektir.

Dijital dönüşümün şirketinizin sınırlarının ötesine geçerek dikey ve yatay entegrasyon ile yeni iş modelleri kurmanıza, verimlilik, performans, karlılık, müşteri memnuniyeti gibi birçok alanda ilerlemenize imkan verir. Ve ‘kurumsal mimari’, dijital olgunluk yolculuğunuz için rehber kitap olacaktır.