Skip to main content

Fletcher School’un hazırladığı ‘Digital Planet 2017’ çalışması, Dijital Dönüşüm Endeksi ile ülkelerin dijitalleşme anlamında bulundukları yeri gözler önüne serdi.

Dijital teknolojiler dünyanın her yerine hızla yayılıyor. Dijital dönüşümün bugünkü gücü; 14,6 trilyon lira ücret ödenen 1 milyardan fazla işin otomasyona geçmesini sağlayabilecek nitelikte. Dünya nüfusunun yaklaşık yarısının internete erişimi var. En büyük internet topluluğu 721 milyon kişiyle Çin’de, ikinci sırada 462 milyon internet kullanıcısıyla Hindistan yer alıyor. Avrupa Birliği’nde ise 412 milyon kullanıcı var. Bugün gezegendeki mobil bağlantı sayısı insan sayısını aşmış durumda ve mobil telefona erişen insanlar tuvalet kullanabilenlerden daha fazla.

Perakende sektöründe dünya çapında e-ticaret satışlarının 2020’ye kadar 4 trilyon doları bulması bekleniyor. Şu an satışlar bu rakamın yaklaşık yarısı kadar. Temmuz 2017 hisse senedi fiyatlarına göre, dünyanın en değerli dijital oyuncuları; Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon, ve Facebook olarak karşımıza çıkıyor.

Dijital Dönüşüm Endeksi 2017

ABD’deki Tufts Üniversitesi çatısı altında yer alan ve uluslararası çalışmalarıyla tanınan Fletcher School’un gerçekleştirdiği araştırma sonucunda hazırlanan Digital Evolution Index (Dijital Dönüşüm Endeksi) 60 ülkedeki dijital dönüşümü, dört faktöre göre değerlendirerek gözler önüne serdi. Bu faktörler; tedarik koşulları, talep durumu, kurumsal ortam, inovasyon/değişim oldu. Endeks hazırlanırken; dünyadaki dijital dönüşüm modelleri neler, bu modellerin gösterdiği bölgesel değişiklikler nedir, dijital anlamda en rekabetçi ülkeler hangileridir ve ülkeler dijital ivmelerini nasıl artırır gibi sorulara odaklanıldı.

Dijital Gezegenin Haritası

Her ülkenin dijital dönüşümde geldiği aşama, zaman içindeki gelişimi ölçülerek aşağıdaki “Dijital Gezegenin Haritası” ortaya çıkartıldı.

Türkiye’nin dijitalleşme haritasındaki yeri

Dijital dönüşüm haritasında ülkeler dört farklı bölgeye göre gruplandırıldı. Kimi ülkeler birden çok bölgenin kesiştiği alanlarda yer aldı. Bu bölgeler: Yüksek oranda ve hızla dijitalleşme sergileyen ülkeler (Stand Out), yüksek dijitalleşme gösteren ancak ilerleme hızı düşen ülkeler (Stall Out), hâlihazırda düşük bir dijitalleşme performansı sergileyen ama hızla gelişme gösteren ülkeler (Break Out), dijitalleşme açısından hem performansları hem de gelişim hızları kötü olan ülkeler (Watch Out). Stand Out ve Break Out bölgelerinin kesişiminde, Portekiz, Malezya, Latviya, Suudi Arabistan, Çin, Polonya ve Şili ile birlikte yer alan Türkiye’nin, araştırmada referans alınan dört temel faktöre göre Portekiz, Malezya, Latviya, Suudi Arabistan ve Şili’den daha kötü bir performans sergilediği, dijital dönüşüm hızı açısından Çin ve Malezya’nın gerisinde kaldığı görüldü.