TEKNOLOJİ

DigitalAge | 21.11.2019 - 16:27

Deprem trafiği için çözüm bulmak şart

Türkiye’de geçtiğimiz iki ayın en önemli gündem başlıklarından biri de depremdi. 26 Eylül’de öğle saatlerinde 5,8 şiddetinde sarsılan İstanbul’da deprem sonrasında trafikte oluşan kaosu Yandex verileri ile analiz ettik.

Yandex Navigasyon’da, depremin olduğu 26 Eylül gününde hem aktif kullanıcı davranışlarında hem de trafik seviyesinde belirgin farklılıklar ortaya çıktı. Trafik seviyesi üç hafta önceki (5 Eylül 2019) tarih ile karşılaştırıldığında öğle saatlerine kadar benzer bir trend görülürken, saat 14:00 – 15:30 arasında yani depremin yaşandığı saat aralığında ise beklendiği şekilde normal olmayan bir artış kaydedildi. Trafik seviyesi bu saat aralığında iki katına çıkarak, 4 puandan 8 puana yükseldi ve maksimum seviye olan 10 puana yaklaştı. Trafik seviyesi 16:30’dan sonra ise yavaş yavaş düşmeye başladı. Normalde bir hafta içindeki ‘peak’ zamanı olan saat 19:00’da ise trafik seviyesi 7’den 6’ya düştü. Söz konusu kullanıcı davranışları, aşağıdaki grafikte de görülüyor.

Depremin olduğu 26 Eylül gününde trafikteki artış eğilimini doğrulayan bir diğer metrik de günlük kullanıcı sayısındaki değişimde ortaya çıktı. 14:00-16:00 arasında toplam kullanıcı sayısı 5 Eylül Perşembe gününe oranla yüzde 86 artış gösterdi.

26 Eylül’de kaydedilen ve normal bir güne göre önemli değişimler gösteren bu veriler, aslında İstanbulluların o günkü ruh halini gözler önüne seriyor. Herkes sevdiklerine ilk olarak telefonla ulaşmaya çalıştı. Birçok iş yeri kendi arzusu ile evlerine gitmek isteyen çalışanlarına izin verdi. İnsanlar en kısa sürede sevdiklerinin ve ailelerinin yanına gitmek istedi. 14:00-16:00 saatleri arasında Yandex Navigasyon üzerindeki ‘kayıtlı yerlerim-ev adresleri’ sekmesinin görüntülenmesi yüzde 100 oranında arttı.

Yandex ‘afet toplanma yerleri’ konusunda harekete geçti

Deprem gününde ortaya çıkan verileri değerlendiren Yandex Pazarlama Müdürü Mehmet Yıldırım şunları söyledi: “Yandex olarak, depremin ardından böyle bir durumun yeniden yaşanması halinde İstanbullulara daha farklı nasıl yardımcı olabiliriz diye düşünmeye başladık. Şu an farklı kamu kuruluşları ile iletişim halindeyiz. Özellikle deprem sonrasında da çok konuşulan ‘afet toplanma yerleri’ konusunda harekete geçtik. Yandex Navigasyon’un arama ekranında özel bir kategori açarak, ihtiyaç anında en yakındaki toplanma alanlarını göstereceğiz. Bu özelliği yakın zamanda hayata geçirmeyi umuyoruz.”