Skip to main content

Deloitte, Covid-19 karşısında otomotiv sanayiinden üst düzey yetkililerle yaptığı görüşmeleri baz alarak, pandemi sonrası süreçte sektöre ışık tutacak önleyici adımları açıkladı.

Dünyayı etkisi altına alan Covid-19’dan etkilenen tüm sektörler kendilerini koruma yolları ararken, otomotiv endüstrisi de bu süreçte gerekli reaksiyonları geliştiriyor. Deloitte, Covid-19 virüs salgınının otomotiv sanayisine olan etkilerini azaltmak için önleyici adımları bir raporla açıkladı. Raporun sonuçlarını değerlendiren Deloitte Tüketim Endüstrisi ve Otomotiv Sektör Lideri Özkan Yıldırım, 31 Mart itibariyle tüm dünyada otomotiv üretiminin neredeyse tamamını durduğuna dikkat çekti. Bu durumun birkaç hafta ile sınırlı kalması durumunda sektörün bunu kaldırabileceğini belirten Özkan, yılın ilk üç ayındaki satış verilerini değerlendirdi. Yıldırım, Türkiye’de yılın iki ayında geçen yıla göre yüzde 90 artış gösteren otomobil ve hafif ticari araç pazarında, mart ayının sonuna gelindiğinde artış yaklaşık yüzde 40’a kadar gerileme yaşandığını söyledi. Yılın ikinci çeyreğinde ise negatif bir büyüme olması kaçınılmaz olduğunu belirten Özkan, Avrupa’da ise satış ve üretimin bir önceki yıla göre yüzde 70-90 bandında daraldığını ifade etti.

İnsan, finansman ve kaynağa odaklanan çözüm modeli

Orijinal yedek parça imalatçıları (“OEM’ler”), piyasaya yeni giren otomobil üreticileri, bayiler, tedarikçiler ve finansal hizmet sağlayıcıları dahil olmak üzere sektörün tüm oyuncuları, salgınla birlikte ortaya çıkacak güçlükleri hem müşterileri hem de çalışanlarıyla birlikte aşmak için gerekli adımları atıyor. Sektörü bekleyen riskleri sıralayan endüstri liderleri alınacak önlemlerin merkezine de insan, finansman ve kaynak yönetimini koyuyor. Bu odak alanlarla ilgili alabilecekleri aksiyonlar ise şöyle:

Müşteri talebine, müşteri temas noktalarının oluşturulmasına ve iyileştirilmesine odaklanma:

      • Salgından korunmada rehberlik, sağlık ve iş güvenliği garantisi sağlama.
      • Dijital araçların kullanılması, uzaktan satış hizmeti deneyiminin geliştirilmesi.
      • Müşterilerle irtibatın güçlendirilmesi, satış sonrası hizmetlerin artırılması.

Çalışanı koruma, sağlığını güvence altına alma ve kariyer planlama:

      • Çalışanların güvencesini iyileştirme.
      • Yetenek gelişimine destek olunması.

Özellikle piyasadan doğrudan etkilenen perakende kanallarında nakit akışı riskine odaklanma:

      • Sektörler arası risklere özellikle dikkat edilerek nakit akışının iyi planlanması.
      • Kanallar arası risk stres testi yapılması.
      • Satış kanallarına olan desteğin güçlendirilmesi.

Üretime ve satışa dönük işbirliğini güçlendirme; tedarik zinciri esnekliğini geliştirme

      • Üretime ve satışa dönük işbirliğini güçlendirme.
      • Arz-talep hızının esnek olarak ayarlanması.
      • Türkiye’deki operasyonlar ve genel merkezler arasındaki iletişim.