Skip to main content

Criteo, Covid-19 krizinin perakende sektörü üzerindeki etkilerini araştırdığı uluslararası raporu yayınladı.

İngiltere, Almanya, İtalya, Fransa gibi büyük pazarların yer aldığı araştırmada, Covid-19 krizinin Türkiye’de e-ticaret trendlerinde belirli bir dalgalanma yaratmadığı, ancak ürün kategorisi ve endüstrisine göre çeşitlilik gösterdiği gözlemleniyor.

E-ticaret sitelerinde yoğun trafik

Covid-19 krizinin ilk yaşandığı zamanlardan itibaren hem Türkiye’de, hem de dünya genelinde tüketicinin perakende ve e-ticaret sitelerinde daha fazla zaman geçirdiğini söylemek mümkün.

Pandeminin şampiyonu oyuncak oldu

Covid-19 krizi ile kısıtlamaların başlaması ve insanların kendilerine karantina uygulayarak evlerden çalışması sonucunda birçok ebeveyn, çocukları ile daha uzun zaman geçiriyor. Aynı evin hem okul hem de ofis olarak kullanılması, çocukların da ofislere limitsiz erişim sağlayabilmesi nedeniyle özellikle oyuncak ve oyun ürünleri kategorisinde yüksek bir artış görülüyor. Evde geçirilen zamanlarda çocukların ilgisini çekerken aynı zamanda işe yoğunlaşabilmek adına birçok ebeveynin bu ürünlere yönlendiğini söylemek mümkün. İlk vakanın çıktığı tarih olan 10 Mart’tan itibaren sürekli artış gösteren oyun kategorisinin, yüzde 320’lik oranlara kadar yükseldiği görülüyor.

Türkiye, oyun ve oyuncaklar

Kıyafet ve aksesuar yarışında ayakkabı önde

Türkiye’de ilk Covid-19 vakasının görüldüğü 10 Mart 2020 gününden itibaren ele aldığımızda, pandeminin ilk başlarında kıyafet satışlarında bir artış görülmüyor, hatta birçok ürün kategorisinin ortalama olarak ele aldığımız haftadan daha düşük seviyelerde seyrettiğini söylemek mümkün. Ancak krizin etkisini tam olarak hissettirmeye başladığı dönemlere geldiğimizde, satışlarda gözle görülebilir artışlar yaşanmaya başlıyor. Özellikle ayakkabıya olan talep Nisan ayında %200 artış gösterirken, Mayıs ayının ortalarında bu oranlar yüzde 350’ye kadar çıkıyor. Krizin etkilerini göstermeye başladığı dönem olan Mart ayında, spor giysilerine olan talep ortalamanın altında seyrederken Nisan ayı başında bu oranlar yaklaşık yüzde 75’lik bir artış gösteriyor. Covid-19 krizinin Türkiye’yi yoğun olarak etkisine aldığı ve kısıtlamaların sıklaştığı dönem olan Mayıs ayında ise gömlek kategorisinde yaklaşık yüzde 209’luk, pijamada yüzde 210’luk, iç çamaşırında ise yüzde 170’lik bir artış gözlemleniyor.

Türkiye, kıyafet ve aksesuar

 

Hamur işi yapımı ürünleri zirveye çıktı

Türkiye verilerinde yiyecek, içecek kategorisinde satışlarda hamur işi yapımı ürünlerine olan talebin yoğun bir şekilde artış gösterdiği ön plana çıkıyor. Pandeminin ilk ortaya çıktığı gün itibariyle hızlı bir artış gösteren oranlar, Nisan ayının ortalarında yaklaşık yüzde 271’lik bir oranla tepe noktayı görüyor. Sürecin tamamında yüksek talep gören hamur işi yapımı ürünlerinin yanında, Türkiye’nin vazgeçilmez ürünlerinden kahve ve çay da dalgalanmalar gösteriyor. Şaşırtıcı olan sonuç ise, çay ürününe bağlılığı bir hayli yüksek olan Türkiye’de Nisan ayı itibariyle kahve satışlarının, çay satışlarının önüne geçtiği gözlemleniyor.

Türkiye, yiyecek ve içecek

Hijyene dikkat

Hijyenin öneminin özellikle vurgulandığı Covid-19 krizinde beklenen şekilde duş ürünlerine olan talepte bir yoğunluk gözlemleniyor. Tüketicinin hijyene özellikle duyarlılık göstermesi nedeniyle pandemi başında artışa geçen duş ürünlerine olan talep, yüzde 319’luk bir oranla Nisan ayında tepe noktayı görüyor. Mayıs ayının ortalarına gelindiğindeyse, sağlık, kişisel bakım ve güzellik kategorisinde kozmetik ürünlerine olan talebin yüzde 310 ‘luk bir artış gösterdiği gözlemleniyor.

Türkiye, sağlık , kişisel bakım ve güzellik

Avrupa evde dış mekan alışverisinde

Covid-19 krizinin tüm dünyada görülmesi ile birlikte Avrupa’da perakende sektörü üzerinde gösterdiği etkileri çeşitlilik gösteriyor.

Covid-19 sürecinde evden çalışılmaya geçilmesi ile birlikte elektronik kategorisine talep artarak webcam satışları İngiltere’de yüzde 1217, Almanya’da yüzde 1279, Fransa’da ise %1284 artıyor. Aynı zamanda karantina sürecinde kısıtlamalar nedeniyle evlere çekilen İngilizler, dış mekan mobilyasına yönelerek ürün kategorisinde İngiltere’de yüzde 1707’lik, Almanya’da yüzde 1719’luk, Fransa’da ise yüzde 1595’lik bir artışa neden oluyor. Ebeveynler ise İngiltere’de trambolin yüzde 3478’lik, Almanya’da ise kaydırağa yüzde 987’lik bir talep göstererek açık alanda çocuklarına eğlenceli alanlar yaratıyor. Ayrıca Almanya’da salıncağa olan talep yüzde 3382 artış gösterirken, Fransa’da şişme havuza olan talep yüzde 7220 artış gösteriyor.