Skip to main content

Çin’den sosyal ağlar üzerinden yapılan ödemeler son dört yılda 20 kat arttı. Böylece düşük gelirli nüfusun finansal hizmetlere erişimi de sağlandı .

BM bünyesinde faaliyetlerini sürdüren Better Than Cash Alliance isimli birlik, Çin’de sosyal ağlar üzerinden yapılan ödemelerin 2016 sonunda 3 trilyon dolara ulaştığını açıkladı. Buna göre, Çin’de Alipay ve WeChat gibi uygulamalardan geçen ödemeler son dört yılda 20 kat arttı. Bu veriler mevcut platform ve sosyal ağlarla yapılan dijital ödemelerin geniş yelpazede dijital hizmetlere erişim sağladığını ortaya koyuyor. Rapora ilişkin bir değerlendirme yapan Better Than Cash Alliance Direktörü Ruth Goodwin-Groen, “Çin’de bu kanallar sayesinde dijital ödemeler artışa geçmiş durumda ve her yıl milyonlarca insan ekonomiye katılıyor. Bunu özellikle kadınlar için özellikle anlamlı buluyoruz. Çünkü kadınlar bu sayede finansal hizmetlere erişebildikleri gibi tasarruf etme ve varlık yönetme gibi noktaları da öğreniyorlar” ifadesini kullanıyor.

Alipay üzerinden KOBİ’lere 107 milyar dolar

Rapordan öne çıkan diğer noktaları kısaca şöyle sıralamak mümkün: Alibaba’nın Yu’e bao ve buna benzer platformlar düşük gelirli nüfusun finansal hizmetlere erişimini kolaylaştırıyor. 2013-2016 arasında 117 milyar dolarlık portföyün yönetilmesine aracılık etti ve şu an 152 milyon müşteriye ulaşmış durumda. Eylül 2016 itibariyle Alipay platformundan 4 milyonun üzerinde KOBİ ve girişimciye 107 milyar dolar borç verme işlemi yapıldı. Bu da, KOBİ’ler için sermayeye erişimin kolaylaşması anlamına geliyor. Diğer bir noktaysa büyük veri sayesinde kredi notu verilmesinin kolay hale gelmesi. Örneğin, Sesame Credit bilhassa düşük gelirli bireylerin kredi geçmişi, finansal davranış, medenî hakları kullanabilme ve sosyal ağ hesaplarına bakarak kredi notu verilmesine yardımcı oluyor.