Türkiye’de kadınların dijitalle ilişkilerini anlamak hiç kolay değil. Kesin olan bir şey varsa o da internet kullanımlarının erkeklere göre daha düşük olduğu. Ancak bir kez internetle tanışınca kadınlar orada kendi ortamlarını buluyor, daha doğru bir deyişle ortamı kendilerine uyduruyorlar; arama yapıyor, sosyalleşiyor, hatta ciddi içerik sağlayıcılar haline geliyorlar. En yoğun içerik yemek tarifleri ve el işleri olsa da genç beyaz yakalılardan moda blog’ları, ev hanımlarından spor yazıları, genç öğrencilerden seyahat günlükleri görebiliyoruz. Türk kadınının içerik dışında dijitale katkısı yaygın olarak bilinen bir alan olmasa da dijitalin Türk kadınına sağladıkları gözle görülür durumda.
BAREM bu ay içinde yaptığı bir araştırma ile çalışan kadınların dijital dünyasını detaylı olarak inceledi. Çalışma internet ve cep telefonu kullanan, 25-55 yaşları arasında, beyaz (125) ve mavi yakalı (126), toplam 251 çalışan kadın ile CATI (Bilgisayar Destekli Telefon Görüşmesi) yöntemiyle yapıldı.
Görüşülen kadınların üçte ikisi üniversite ve üzeri eğitimli, yüzde 61’i 25-34 yaş grubunda yer alıyor ve üçte biri İstanbul’da yaşıyor.
Mobilim, mobilsin, mobil…
Çalışan kadınların neredeyse tamamı (yüzde 97) internete cep telefonundan bağlanıyor. İnternete bağlandıkları diğer araçlar ise Bilgisayar (yüzde 65) ve tablet (yüzde 20).
İnterneti kullanma amaçları
İnterneti kullanım amaçları arasında önce eğlenme (yüzde 42) geliyor, sonra öğrenme (yüzde 33). Onları çalışma (yüzde 19) ve online alışveriş (yüzde 6) izliyor. Beyaz yakalı çalışan kadınlar interneti eğlence amaçlı daha çok kullanıyor (yüzde 50). Genç (25-34 yaş) beyaz yakalı kadınlar ise eğlence için kullanımın (yüzde 56) en yüksek olduğu grup.
Popüler siteler
Bu sonuca paralel olarak en çok zaman harcadıkları mecralar sosyal ağlar (yüzde 83). İnternette zaman geçirilen diğer yerler ise haber siteleri (yüzde 41), alışveriş siteleri (yüzde 35) ve vdeo/ TV siteleri (yüzde 30).
Sosyal ağların ön planda olanları Facebook (yüzde 90), Instagram (yüzde 58) ve Twitter (yüzde 29) iken iş dünyasının sosyal ağı olan LinkedIn’de zaman geçirenlerin oranı (yüzde 3) oldukça düşük. 35 yaş ve üzeri grupta (yüzde 6), özellikle de beyaz yakalılarda (yüzde 8) ve eğitimli kesimde biraz artan bu oran LinkedIn’in iş değiştirme mecrası olmaktan bilgi paylaşım ağı olmaya dönüştüğünü gösteriyor. Facebook her grupta popüler iken, Twitter 35 yaş ve üzeri eğitimli kesimde, Instagram ise eğitimli gençler (25-34 yaş) arasında daha çok takip ediliyor.
Hürriyet (yüzde 27) ve Haberturk (yüzde 24) haber sitelerinde zaman geçirenler için öncelikli adresler.
Online alışveriş sitelerinde en fazla zaman harcayan grup 35 yaş ve üzerindeki beyaz yakalı kadınlar (yüzde 42).
Video/ TV siteleri arasında YouTube (yüzde 95) açık ara lider.
Hangi marka akıllı telefon?
Çalışan kadınların kullandıkları akıllı telefon markaları sırasıyla Samsung (yüzde 49), iPhone (yüzde 21), LG (yüzde 10) ve HTC (yüzde 5). Beyaz yakalı çalışanlar arasında iPhone (yüzde 29), mavi yakalılar arasında ise Samsung (yüzde 56) daha çok kullanıyor. En yüksek iPhone sahipliği genç (25-35 yaş grubu) beyaz yakalılarda (yüzde 33).
Akıllı telefon uygulamalarının başında da sosyal ağlar geliyor
Popüler siteler gibi akıllı telefonlarda da en çok kullanılan uygulamalar sosyal ağlar (yüzde 85). Banka (yüzde 35) ve oyun (yüzde 29) uygulamaları da oldukça yaygın.
Sosyal ağlar akıllı telefon uygulamalarında da yukarıdaki popülerlik sırasıyla yer alıyor.
Akıllı telefon uygulamaları alanında lider bankalar Garanti (yüzde 39), Yapı Kredi (yüzde 33) ve İş Bankası (yüzde 28)
Candy Crush efsanesi (yüzde 16) tavla, okey gibi geleneksel oyunların yanında sönük kalıyor (yüzde 47).
İnternetten alışveriş çalışan kadınlar arasında çok yaygın
Araştırmaya katılan çalışan kadınların çoğu (yüzde 68) daha önce internetten alışveriş yaptığını söylerken, bu oran beyaz ve mavi yaka çalışanlarda aynı. 25-34 yaş grubundaki çalışan kadınlar (yüzde 72) internetten daha çok alışveriş yapıyor.
İnternetten alışveriş yapan kadınlar içinde ortalama olarak internetten ayda bir ve daha sık alışveriş edenlerin oranı yüzde 36.
Son bir hafta içinde, çalışan kadınların yüzde 15’i, son bir ay içinde ise yüzde 42’si internetten alışveriş yaptığını söyledi. Çalışan kadınlar internetten en çok kendileri için giyim eşyası (yüzde 37) ve kadınların olmazsa olmazı ayakkabı, çanta (yüzde 19) alıyorlar. Ev – yaşam (yüzde 11), kozmetik – kişisel bakım (yüzde 9) , hobi – kitap, müzik (yüzde 8) ve çocuk giyim (yüzde 7) internetten satın alınan diğer ürün grupları.
Teknolojik cihaz kullanımı
Araştırmada cep telefonu sahipleriyle görüşüldüğü için herkesin cep telefonu var. Diğer teknolojik cihazların kullanma oranları şu şekilde: Televizyon (yüzde 82), bilgisayar (yüzde 80) ve tablet (yüzde 37).
Bu cihazlar arasında en sık değiştirilen cep telefonu (2-3 yılda bir cep telefonunu değiştirenlerin oranı yüzde 71) iken en seyrek TV (5 yılda birden daha seyrek değiştirenlerin oranı yüzde 78) değiştiriliyor.
Teknolojik cihaz satın alırken dikkat edilen kriterler üründen ürüne fazla değişmiyor. Cep telefonu (yüzde 35), tablet (yüzde 38) ve bilgisayar (yüzde 42) için performans önde gelirken, TV için öncelikle ürün kalitesi (yüzde 34) aranıyor. Bu ürünlerde fiyatın ilk söylenen kriter arasına girmemiş olması önemli bir bulgu. Uygun fiyat cep telefonu için yüzde 10 ile 4., tablet için yüzde 15 ile 3., bilgisayar için yüzde 8 ile 4. ve televizyon için yüzde 9 ile 4. Kriter.
En beğenilen teknolojik ürün markaları
Samsung (yüzde 40) ve Apple (yüzde 29) en beğenilen teknoloji firmaları, cep telefonu sahipliğine benzer bir durum söz konusu. Beyaz yakalılarda Apple (yüzde 38) öne çıkıyor.
Teknoloji harcamalarının üçte biri internetten
Görüşülen kadınların son bir yılda yaptıkları teknoloji harcamaları ortalamada 2 bin 136 TL iken bunun üçte birinden fazlası (743 TL) internet üzerinden gerçekleşti.
Dijital dünyada ilham alınan kadın yok
Görüştüğümüz kadınların yüzde 92’sinin henüz dijital dünyada ilham aldıkları bir kadın yok. Türk iş dünyasında oldukça çok sayıda rol model kadın olmasına rağmen bunların dijital dünyada henüz öne çıkmadıklarını görüyoruz.
Yorumlar