ARAŞTIRMA

DigitalAge | 30.07.2019 - 09:58

Araştırma: Evlenecek çiftlerin alışveriş listelerinde teknolojinin yeri

Digital Age olarak, Düğün.com ile birlikte gerçekleştirdiğimiz “evlenecek çiftlerin alışveriş alışkanlıkları araştırması” ile özellikle dijital çağda genç çiftlerin düğün öncesi harcamalarında teknolojinin yerini sorgulamaya çalıştık.

Çiftler tarafından evlenmeden önce ev kurmak için yapılan düğün alışverişi, ekonominin canlanmasında önemli bir rol oynuyor. Evlenecek çiftler ile düğün sektörünün profesyonellerini bir araya getiren Düğün.com ile Digital Age dergisi tarafından, son beş yıl içinde evlenmiş çiftler üzerinde yapılan Haziran 2019 tarihli Tüketim Tercihleri Araştırması, çiftlerin alışveriş eğilimlerini sergilemesi açısından ilginç sonuçlar ortaya koydu. Çalışmaya katılan bin 500 kişinin yüzde 64’ü gelin, yüzde 31,2’si damat, yüzde 4,8’i çiftin yakını olduğunu belirtti. Katılımcıların yüzde 54,9’u 25-30 yaş aralığında iken, yüzde 22,7’si 31 yaş ve üzeri, yüzde 22,4’ü de 18-24 yaş aralığındaydı.

Ev kurmak için ortalama 50 bin TL harcanıyor
Evlenecek çiftlerin büyük çoğunluğu düğün hazırlıklarına en az altı ay önceden başlıyor. Ankete katılanların yüzde 33,2’si düğünden dört, altı ay önce, yüzde 24,9’u bir yıl ve daha uzun zaman önce, yüzde 22’si yedi, dokuz ay önce, yüzde 17,2’si bir, üç ay önce, yüzde 2,7’si bir ay önce hazırlıklara başladığını belirtti.

Çiftlerin ev kurmak için ayırdıkları bütçe ise ortalama 50 bin TL civarında. Evlilik alışverişleri sırasında ödeme yöntemi olarak kredi kartı öne çıkıyor. Katılımcıların yüzde 38,2’si ödeme yöntemlerinden en çok kredi kartı ile taksitli ödeme seçeneğini tercih ettiğini belirtirken, yüzde 37,1’i nakit ödeme, yüzde 16.4’ü kredi kartı ile peşin ödeme, yüzde 3,9’u senet ile ödeme, yüzde 4’ü de diğer ödeme yöntemlerini kullandığını söyledi.

Evlilik alışverişi için kredi kullananların oranı yüzde 35
Evlenecek çiftlerin büyük çoğunluğu, evlilik alışverişi öncesi konut ya da tüketici kredisi kullanmayı tercih etmiyor. Katılımcıların yüzde 65’i ev kurmak için kredi kullanmadıklarını belirtirken, yüzde 24,8’i tüketici kredisi kullandıklarını, yüzde 7,6’sı konut kredisi kullandıklarını, yüzde 2,5’u ise hem konut hem tüketici kredisi kullandıklarını ifade etti. Araştırmaya katılan çiftlerin yüzde 64,5’i evlendikten sonra kirada oturacaklarını, yüzde 18,1’i daha önceden sahip oldukları evde oturacaklarını, yüzde 17,3’ü satın aldıkları evde oturacaklarını belirtti. Katılımcıların yüzde 74,4’ü Zorunlu Deprem Sigortası dışında evini ya da eşyalarını sigortalatmadığını ifade ederken, yüzde 14,1’i sadece evini sigortalattığını, yüzde 3,1’i sadece eşyalarını sigortalattığını, yüzde 8,4’ü ise her ikisini de sigortalattığını belirtti.

Mobilya ve beyaz eşyada online alışveriş sitelerinin kullanımı düşük
Araştırma sonucunda çiftlerin çoğunluğunda; elektronik ve beyaz eşya ile mobilya gibi yüksek meblağlı ürünlerin satın alımı için online alışveriş sitelerini kullanma alışkanlığının yerleşmediği görülüyor. Katılımcıların yüzde 72,5’i ev kuracakları eşyaları ağırlıklı olarak, mağazalarda görüp satın aldıklarını, yüzde 15,6’sı ürünleri mağazalarda görüp online alışveriş sitelerinden alışveriş yaptığını, 11,9’u internetten araştırıp online alışveriş sitelerinden satın aldığını ifade etti. Çiftlerin yüzde 23’ü online alışveriş sitelerinden ağırlıklı olarak ev tekstili ve dekorasyon ürünlerini, yüzde 21,1’i küçük ev aletlerini, yüzde 15,2’si sofra takımları ve pişirme gereçlerini, yüzde 11.5’i aydınlatma ürünlerini, yüzde 10,3’ü akıllı teknolojik ürünleri, yüzde 8’i TV’yi, yüzde 6.4’ü beyaz eşyalarını, yüzde 4,5’i mobilyalarını satın aldığını söyledi.

Çiftler online alışverişi mobilden yapıyor
Çiftlerin yüzde 26,8’sı online alışveriş sitelerinden en çok trendyol.com’u tercih ettiğini belirtirken, yüzde 26,6’sı hepsiburada.com’u, yüzde 18,5’i n11.com’u, yüzde 14,7’si gittigidiyor.com’u, yüzde 3,7’si amazon.com.tr’yi, yüzde 9,7’si ise diğer alışveriş sitelerini tercih ettiklerini ifade etti. Bu siteleri tercih etme nedeni olarak ise katılımcıların yüzde 22,6’sı fiyat avantajı sağlamasını, yüzde 19,8’si kampanyalarını, yüzde 16,8’si kullanım kolaylığı sunmasını, yüzde 15,2’si hizmet kalitesini, yüzde 10’u teslimat seçeneklerini, yüzde 8,1’i satış sonrası destek sağlamasını, yüzde 4,3’ü aramalarda üst sıralarda çıkmasını, yüzde 3,1’i diğer sebepleri gösterdi. Online alışveriş sitelerinde alışveriş yaparken, en çok hangi elektronik aletin kullanıldığına ilişkin soruya, yüzde 69,7 ile cep telefonu, yüzde 17,8 ile dizüstü bilgisayar, yüzde 11,1 ile masaüstü bilgisayar, yüzde 1,3 ile de tablet yanıtı verildi.

Çiftlerin en çok tercih ettiği alışveriş siteleri (%)
Trendyol 26,8
Hepsiburada 26,6
N11 18,5
Gittigidiyor 14,7
Amazon 3,7
Diğer 9,7

Fiyat karşılaştırma siteleri etkin kullanılıyor

Ankete katılan çiftlerin yüzde 64,7’si alışveriş yapmadan önce fiyat karşılaştırma sitelerini kullandıklarını ifade ederken, yüzde 22,2’si akakce.com’u, yüzde 19,2’si enuygun.com’u, yüzde 17,9’u cimri.com’u, yüzde 5,3’ü diğer siteleri kullandığını belirtti. Yüzde 35,3 oranında katılımcı fiyat karşılaştırma sitelerini kullanmadıklarını söyledi.

Çiftler en çok fiyata bakıyor
Ev kurmak için alışveriş yapan çiftlerin yüzde 26,6’sı satın alma kararını verirken ürünün fiyatının kendileri için daha önemli olduğunu söyledi. Yüzde 24,4’ü ürünün özelliklerinin, yüzde 22,2’si hakkında yapılan yorumların, yüzde 14,9’u tasarımının, yüzde 12’si kampanyaların önemli olduğunu belirtti. Katılımcılara alışveriş yapmadan önce ürün yorumlarını nereden okudukları da soruldu. Bu soruda yüzde 26,7’si alışveriş yaptıkları sitenin yorumlarını okuduğunu belirtirken, yüzde 25,4’ü sikayetvar.com’u, yüzde 15,3’ü Ekşi Sözlük’ü, yüzde 13,4’ü Google yorumlarını, yüzde 11,7’si sosyal medyayı, yüzde 5,5’i yakın çevrenin görüşünü dikkate aldığını söyledi. Yüzde 2’lik kesim bunlardan hiçbirini dikkate almadığını ifade etti.

Teknolojik cihazlarda fiyattan çok ürünün kalitesi öne çıkıyor
Ev kuracak çiftlerin teknolojik ürünler konusunda fiyattan çok kaliteye hassasiyet gösterdikleri, elektronik ve beyaz eşyada büyük markaları tercih ettikleri görülüyor. Katılımcıların yüzde 28,4’ü evine alacağı teknolojik cihazlar için Arçelik’i tercih ettiğini belirtirken, bunu yüzde 23,9 ile Bosch izledi. Çiftlerin yüzde 13,3’ü Samsung’u, yüzde 9,1’i Beko’yu, yüzde 8,4’ü Siemens’i, yüzde 6,2’si Vestel’i, yüzde 4,5’i LG’yi, yüzde 2,4’ü Philips’i, yüzde 1,9’u Profilo’yu tercih ederken, diğer markaları seçenlerin oranı yüzde 2’de kaldı. Bir markayı seçme nedeni olarak ürün ve hizmet kalitesini gösterenlerin oranı yüzde 37,2 iken, katılımcıların yüzde 13,8’i fiyat avantajını, yüzde 12,8’i garanti seçeneklerini, yüzde 12,7’si satış sonrası destek hizmetlerini, yüzde 9,5’i yaygın mağaza ağını, yüzde 6,8’i kampanyalarını, yüzde 4,7’si teslimat seçeneklerini, yüzde 2,5’i diğer nedenleri gösterdi.

Çiftler ev elektroniği ve beyaz eşyada hangi markayı tercih ediyor? (%)
Arçelik 28,4
Bosch 23,9
Samsung 13,3
Beko 9,1
Siemens 8,4
Vestel 6,2
LG 4,5
Philips 2,4
Profilo 1,9

Beyaz eşyada markaların kendi mağazaları tercih ediliyor
Araştırmaya göre elektronik ürün ve beyaz eşyaları mağazadan aldığını belirtenlerin oranı yüzde 89,2, online sitelerden aldığını belirtenlerin oranı ise yüzde 10,8 çıktı. Bu ürünleri markanın kendi mağazasından almayı tercih ettiğini belirtenlerin oranı yüzde 49,3 iken, katılımcıların yüzde 15’i Teknosa’yı, yüzde 12,9’u Media Markt’ı, yüzde 6,4’ü Vatan Bilgisayarı, yüzde 0,9’u hipermarketleri, yüzde 0,8’i İstanbul Bilişimi, yüzde 14,7’si diğer alternatifleri seçti.

Çiftlerin yarısının evinde akıllı TV var
Teknolojik ürünler akıllı ürünlere evirildikçe, yeni evleneceklerin tercihi de bu ürünlerden yana oluyor. Evlenecek çiftlerin yüzde 50’si evine akıllı TV aldığını ya da almayı planladığını söylerken, yüzde 12,9’u akıllı beyaz eşya, yüzde 6,2’si akıllı ev kontrol ürünleri, yüzde 5,8’i akıllı süpürge, yüzde 2,3’ü akıllı aydınlatma ürünleri, yüzde 1,1’i giyilebilir akıllı ürünler, yüzde 3,9’u diğer akıllı ürünleri tercih edeceğini belirtti.

Araştırmaya katılan çiftlerin yüzde 36,9’u satın aldığı televizyonun, akıllı TV olmasını tercih ederken, yüzde 23,7’si dahili Wi-Fi’lı, yüzde 20,3’ü dahili uydu alıcılı, yüzde 11,5’i 3 boyutlu, yüzde 5’i kavisli ekranlı olmasını tercih etti. Yüzde 2,7’si bu özelliklerden hiçbirini tercih etmediğini söyledi. Elektronik ürünleri satın almadan önce ürünün videosunu izlediğini belirtenlerin oranı yüzde 71, izlemediğini söyleyenlerin oranı yüzde 29 oldu.

Mobilya tercihlerinde IKEA öne çıkıyor
Çiftlerin büyük çoğunluğu online siteler yerine, markanın kendi mağazasından mobilyalarını satın almayı tercih ediyor. Ayrıca büyük mobilya markaları yerine yapı marketler ve küçük mobilya mağazaları öne çıkıyor. Katılımcılara mobilyalarını almak için hangi yapı marketleri tercih ettikleri sorulduğunda yüzde 39,1’i IKEA’yı, yüzde 17,7’si Koçtaş’ı, yüzde 4,8’i Tekzen’i, yüzde 4,2’si Bauhaus’u, yüzde 1,2’si Praktiker’i, yüzde 8,8’i ise diğer yapı marketleri tercih ettiğini belirtti. Yüzde 24,3’ü mobilya alışverişi için yapı marketleri tercih etmediğini söyledi.

“Mobilyalarınızı hangi internet sitelerinden almayı tercih ediyorsunuz?” sorusuna çiftlerin yüzde 41,9’u online siteleri tercih etmediklerini ifade etti. Yüzde 15,2’si markanın kendi internet sitesini, yüzde 14,5’i Trendyol’u, yüzde 11,3’ü Vivense’yi, yüzde 7,4’ü Evidea’yı, yüzde 4,6’sı Dekorazon’u, yüzde 5’i diğer online alışveriş sitelerini seçti. Katılımcılara hangi mobilya markasını tercih ettikleri sorulduğunda ise yüzde 11,3’ü IKEA derken, yüzde 9,2’si İstikbal’i, yüzde 8,7’si Bellona’yı, yüzde 8,2’si Enza Home’u, yüzde 6’sı Doğtaş’ı, yüzde 3,2’si Kelebek’i, yüzde 2,8’i Alfemo’yu, yüzde 2,4’ü Mudo’yu, yüzde 1,8’i Tepe Home’u, yüzde 1,3’ü Çetmen’i, yüzde 1,1’i Mondi’yi, yüzde 0,6’sı Kilim Mobilya’yı seçti.

Evlenecek çiftler arasında Netflix aboneliği artıyor
Son zamanlarda dijital TV aboneliklerinin yeni evlenecek çiftler arasında da yaygınlaştığı görülüyor. Katılımcılardan yüzde 30,4’ü ücretli dijital TV platformlarından Netflix’e abone olduğunu söylerken, yüzde 16,7’si Digiturk’e, yüzde 9,6’sı Tivibu’ya, yüzde 6,7’si Turkcell TV’ye, yüzde 6,1’i Blu TV’ye, yüzde 5,6’sı D-Smart’a, yüzde 5,3’ü Kablo Net’e, yüzde 1’i Vodafone TV’ye, yüzde 2,3’ü diğer platformlara abone olduğunu belirtti. Katılımcıların sadece yüzde 16,3’ü herhangi bir aboneliği olmadığını söyledi.

İnternet aboneliğinde ise TTnet öne çıkan firma oldu. Evinde internet alt yapısı olarak TTnet’i kullandığını belirtenlerin oranı yüzde 44,1 oldu. Katılımcıların yüzde 22,6’sı Turkcell Superonline’ı, yüzde 7,9’u Turknet’i, yüzde 7,9’u Vodafone’u, yüzde 3,6’sı D-Smart’ı tercih ettiğini söylerken, yüzde 13,9’u herhangi bir aboneliğinin olmadığını belirtti.

Yeni evli çiftlerin balayı tercihi yurt içi
“Balayını nerede yaptınız?” sorusuna katılımcıların yüzde 58,2’si yurt içi yanıtını verirken, yüzde 24,9’u yurt dışı seçeneğini işaretledi. Yüzde 16,9’luk kesim balayına çıkmadığını belirtti. Balayına çıkanlardan yüzde 24,2’si aracı firma olarak ETS’yi, yüzde 6’sı tatilsepeti.com’u, yüzde 5,7’si Jolly Tur’u, yüzde 4.8’i tatilbudur.com’u, yüzde 2,2’si tatil.com’u, yüzde 1,4’ü Setur’u, yüzde 1,2’si Pronto Tur’u, yüzde 1,1’i Anı Tur’u, yüzde 1,1’i Touristica’yı, yüzde 13,6’sı diğer aracı firmaları tercih ettiğini belirtirken, aracı firma kullanmadığını söyleyenlerin oranı yüzde 38,7 oldu.