Skip to main content

Artan kurlara rağmen tüketici teknolojisi ürünlerinin satışları yükseldi.

GfK Temax verilerine göre, Türk tüketici teknolojisi ürünleri pazarı, 2018’in ikinci çeyreğinde bir önceki yılın aynı dönemine göre, yüzde 17,6’lık bir büyüme performansı ile 15,4 milyar TL ciro değeri elde etti.

Akıllı telefonların 2018 ikinci çeyreğinde toplam tüketici teknolojisi ürünleri cirosundan aldığı pay yüzde 47’lere gelirken, 2018 ikinci çeyrekte 2017’nin aynı dönemine göre yüzde 30’lara yaklaşan cirosal büyüme ile de göz doldurdu. Adet bazında tüm sektörlerde daralma gerçekleşirken, akıllı telefonlar satış adedinde anlamlı oranda büyüdü.

Bir önceki yılın aynı dönemine göre ciroda negatif büyüme kaydeden sektörler dijital fotoğraf makineleri oldu.

Telekom: 2018 ikinci çeyreğin yıldızı

Telekom sektörü 2018’in ikinci çeyreğinde bir önceki yıl aynı döneme göre yüzde 29,3 oranında büyüyerek 7,2 milyar TL’lik ciro elde etti. Akıllı telefonlara inç kırılımında bakıldığında, 5.5 inç ve üzerindeki ürünlerin satışlarının ciro olarak ikiye katlandığı, adet bazındaki büyümenin ise yüzde 65’i geçtiği kaydedildi. Mobil telefonlarda olarak daralma gözlenirken, sektördeki diğer ürün grupları 2018 ikinci çeyreğini çift haneli pozitif büyüme oranları ile kapattı. Akıllı saatler yüzde 68 büyüme ile en çok büyüyen ürün grubu olurken, mikrofonlu kulaklıklar yüzde 58 ile ikinci sırada yer aldı.

 Bilgi teknolojileri: Dizüstü bilgisayarlarda çift haneli büyüme

Bilgi teknolojileri sektörü bir önceki yılın ikinci çeyreğine göre ciroda yaklaşık yüzde 9,8 oranında büyüdü ve 1,1 milyar TL ile çeyreği kapattı. Büyüme üzerinde en yüksek etkiye dizüstü bilgisayarlar sahip olurken, mouse ve klavyelerde de çift haneli büyümeler yakalandı.

Bu büyümelerde dolar ve Türk Lirası oranının etkisi olduğunu hesaba katmak önemli olmakla birlikte özellikle çift haneli büyüme gösteren klavye, mouse ve dizüstü bilgisayarlarda oyun segmentindeki büyümenin ve sezonsal olarak karne dönemi hediyelerinin de etkisi olduğunun altı çizilebilir.

 Ofis makineleri ve sarf malzemeleri: Çok fonksiyonlu yazıcılar sektörü yukarı çekiyor.

Ofis makineleri ve sarf malzemeleri sektörü bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 16,3 oranında büyüyerek ilk çeyrekte 123 milyon TL elde etti.

Ofis ekipmanları ve sarf malzemeleri sektöründe 2018 ve 2017 senelerinin ikinci çeyrekleri karşılaştırıldığında en çok büyüme çok fonksiyonlu yazıcılardan gelmekle birlikte lazer tonerlerinde de yine çift haneli büyüme gerçekleşti.

Özellikle çok fonksiyonlu yazıcılardaki artışın sektör ortalamasını yukarıya çekmesi, tanklı yazıcılar gibi fiyat performansı nedeniyle büyüyen segmentlerdeki ürünlerin genellikle çok fonksiyonlu olarak tercih edilmesi etkisiyle ortaya çıktı.

Büyük beyaz eşya: Derin dondurucu sezonu başlıyor

2018 ikinci çeyreğinde, 3,6 milyar TL’ye ulaşan büyük beyaz eşya sektörü, geçen sene aynı dönemde ÖTV kampanyası olması nedeniyle ancak yüzde 1,1’lik büyüme performansı gösterebildi.

Büyük beyaz eşya sektöründe, derin dondurucular çift haneli büyümelere ulaşırken, buzdolapları ve bulaşık makineleri de büyüme gösteren kategoriler oldu.

Buzdolaplarında, üç kapılı gardırop tipi (side by side ve french door)  ürünler hariç tüm segmentlerde büyüme gözlenirken, bulaşık makinelerinde 4 ve 5 programlı ürünler büyümeye en çok katkı veren segmentler oldu.

 Küçük ev aletleri: Pratik ürünlere talep artıyor

Küçük ev aletleri sektörü, 2018 ikinci çeyrekte bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 23,4 oranında güçlü bir büyüme elde etti ve 1,5  milyar TL ciro seviyesi ile dönemi kapadı.

Gelişen teknoloji ile pratikleşen ürünler büyümeyi tetikliyor. Yeni nesil Türk kahve makinelerinin etkisi ile sıcak içecek hazırlama ve power blender’ların etkisi ile gıda hazırlama en çok büyüyen kategoriler oldu.

Öte yandan, süpürgeler yüksek fiyatlı ürünler ile büyümeye devam ediyor. Siklonik filtreli süpürgeler büyümesine devam ederken, sarjlı dik süpürgelere olan talep artıyor.

 Tüketici elektroniği: 60 inç TV’lerin ağırlığı artıyor

Tüketici elektroniği sektörüne toplam olarak bakıldığında, 2018 ikinci çeyrekte 2017 aynı döneme göre ciro olarak büyümesini yüzde 15 seviyelerinde kapattı ve yaklaşık 1,8 milyar TL’lik ciro elde etti.

Sektöre dâhil olan ürün grupları incelendiğinde; soundbarlar, ev sinema sistemleri ve bluetooth hoparlörler çift haneli büyümeye devam etti.  Video kameralar ise tek haneli büyümelerini ikinci çeyrekte çift hane seviyelerine taşıdı.

Ultra yüksek çözünürlüklü TV’lerin payı 2017’nin aynı periyodunda yüzde 42 iken 2018 ikinci çeyrekte cirodan aldıkları pay yüzde 52’ye ulaştı. Ekran ölçülerine bakıldığında ise büyük ekran televizyonlardaki büyümenin devam ettiği, 55 inç TV’lerin pay artışı sürerken, 60 inç ve üzeri TV’lerin de toplamdan aldıkları payı artırdığı görüldü.