Pazar araştırma ve danışmanlık firması GfK’nın araştırmasına göre, geçen yıl ülkemizde 12,5 milyon akıllı telefon satıldı. Bu veri ışığında Türkiye’de akıllı telefon pazarı geçen yıl, 2015’e göre yüzde 4,2’lük artış kaydetti. GfK Perakende Panelindeki ilginç diğer bir veri ise geçen yıl satılan telefonların yüzde 94’ünün 4.5G uyumlu olmasına ilişkindi. Çalışmada satılan telefonların ekran boyutu bilgileri de yer alıyor ve Avrupa pazarıyla karşılaştırılıyor. Türkiye bu noktada Avrupa’dan farklı bir konum ortaya koyuyor ve satılan telefonların yüzde 47’sinin 5 inçten büyük olduğu görülüyor. Geçen yıl bu segmentin payı geçen sene ise yüzde 36 iken 10 puanlık bir artış yaşandı. Bu oran 2016’da Batı Avrupa’da yaklaşık yüzde 31 seviyesinde gerçekleşti. Satılan telefonların kapasiteleri de GfK’nın raporunda ele alınıyor. Buna göre, telefon depolama kapasitelerinde de artış gözlemleniyor. Türkiye’de 2016’da satılan telefonların yüzde 76’sı 16 GB’tan büyük kapasiteye sahip. Bu segment de geçen seneye göre 10 puan artış gösterdi. Türkiye’de 2016’da ortalama kapasite 19 GB olurken, Batı Avrupa’da bu ortalama 24 GB oldu.
Dünyada geçen yıl 1,4 milyar akıllı telefon satıldı
GfK tahminlerine göre dünyada akıllı telefon satışları 2016’da 2015’e göre yüzde 6,6 artarak 1,4 milyar olarak gerçekleşti. Bu satışların yüzde 28’i gelişmiş ülkelerden geldi. Gelişmiş ülkelerdeki akıllı telefon pazarlarında ise büyüme ya yavaşlamış durumda ya da eksiye geçti. Bu yavaşlamanın başlıca sebeplerinden biri, giderek artan akıllı telefon sahiplik oranı oldu. Gelişmiş bölgelerde akıllı telefon pazarı doygunluk seviyelerine önceki senelerde çoktan ulaşmıştı. Dolayısıyla 2016’da 2015’e göre gelişmiş bölgelerde yani Batı Avrupa’da yüzde 3 daralma, Gelişmiş Asya’da yüzde 1 büyüme görüldü. Kuzey Amerika’da ise pazar aynı kaldı.
Türkiye’de ilk ayda yüzde 8’lik düşüş
Türkiye’de 2017’nin ilk iki ayında da trend bozulmadı ve satış seviyesi adet bazında geçen senenin yüzde 8 altında gerçekleşti.
2017’de global olarak akıllı telefon pazarı, gelişmiş bölgelerde inovatif teknolojilerden, gelişmekte olan bölgelerde ise yeni taleplerden etkilenecek. GfK’nın tahminlerine göre, 2016’da 1,4 milyar olan satışların 2017’de yüzde 3 büyüme ile 1,44 milyara ulaşması bekleniyor.
GfK Perakende paneli dünya genelinde 425 binin üzerinde satış noktasından alınan verilerden oluşuyor. Panel araştırması; ürün grubu/ürün/ürün özelliği/ürün modellerinin, belirlenmiş satış kanallarındaki perakendeci noktalarda, satış-fiyat trendinin periyodik olarak düzenli aralıklarla ölçümlenmesiyle ortaya çıkıyor.
Yorumlar