Haksız değilsiniz! Ne yazık ki teknoloji gibi geleceğimiz ve dünya ekonomisi açısından büyük önem taşıyan bir alan; aynı zamanda erkek hegemonyasının en ağır biçimde hissedildiği “kadına yasaklı bölge”lerden biri.
Teknoloji dünyasındaki cinsiyetçilik; yıllardır bilimsel çalışmalara konu olan, büyük teknoloji şirketlerinin zaman zaman kadınlara yönelik çeşitli pozitif ayrımcılık yaptırımlarına başvursa bile önüne geçemediği, gözümüzün önünde duran buz gibi bir gerçeklik.
Teknolojinin hız kazanmasındaki öncül ve etkin faktörlerinden birinin askeri gereksinimler olması, kimilerine göre, “teknolojinin erkek işi” olduğu algısının temelinde yatan başlıca neden. Belli bir gücün ve sermayenin toplandığı her sektörde olduğu gibi, teknolojinin de erkek tekelinde olmasının ataerkil düzenin doğal sonucu olduğunu düşünenler de mevcut. Sebep her ne olursa olsun, sonuç ortada ve değişmiyor…
Geçen yıl Birleşmiş Milletler, Kadınlar Günü’nü, 2030’a kadar cinsiyet eşitliği için daha hızlı adımlar atılması gerektiğini vurgulayarak kutladı. Bu yılki ana tema ise; değişen iş dünyasında kadınlar. Cinsiyet eşitliği açısından açık ara en geride kalan sektörün teknoloji olduğu da, araştırma sonuçlarıyla bir kez daha gözler önüne seriliyor. ABD’de kadın iş gücünün toplam iş gücüne yansıması yüzde 45’i geçmişken, teknoloji sektörü açısından bu oran şimdilik ulaşılması neredeyse imkânsız bir hayal gibi. O halde, kadının okula gidip gidememesinin bile tartışma konusu edildiği Türkiye’de kadınların teknoloji alanındaki varlığını (yokluğunu) ne siz sorun ne biz söyleyelim.
Teknoloji dünyası kadınları dışlaya dursun, kadınların eğitime ve bilgiye ulaşması ve seslerini duyurabilmeleri açısından en önemli yardımcıları da yeni teknolojiler olacağa benziyor.
En düşük kadın iş gücü Microsoft’ta
Teknolojinin en gelişmiş olduğu ABD’de kadının teknoloji sektöründeki durumuna bakmak isteyenlere, işte Statista’nın paylaştığı Şubat 2017 verileri! Görünen o ki, kadın çalışan oranı en düşük olan teknoloji şirketi yüzde 26 ile Microsoft. PayPal ise yüzde 44 oranla en çok kadın istihdam eden teknoloji markası. Diğer firmaların oranlarını aşağıdaki tabloda detaylı olarak inceleyebilirsiniz. Her markanın üzerinde yer alan yüzdeler sırasıyla; teknolojiyle ilgili görevlerdeki, yöneticilik pozisyonlarındaki ve toplam iş gücündeki kadınların oranını gösteriyor.
Yorumlar