2017’nin pazarlama sektörü için güzel bir yıl olacağını söyleyen Facebook Türkiye Ülke Direktörü Derya Matraş, 2017’de pazarlamacıları nelerin beklediğini değerlendirdi.
İşte Derya Matraş’ın değerlendirmesinden satırbaşları:
Geride bıraktığımız yıl gerek Türkiye, gerekse tüm dünya için unutulmayacak bir yıl oldu. Her ne kadar 2016 Türkiye için bir dizi belirsizlik ve zorluğu beraberinde getirmiş olsa da bunları yavaş yavaş geride bıraktığımızı ve 2017 yılının pazarlamacılar için iki temel nedenden dolayı çok daha iyi ve etkin olacağını düşünüyorum.
Bu nedenlerden ilki, 2017 yılında önümüzde duran zorlukların artık çok daha belirgin ve öngörülebilir olması. Pek çok ülkedeki siyasi seçimlerin tamamlanması ve Brexit gibi konuların netlik kazanmasıyla beraber artık önümüzü daha net bir biçimde görebiliyoruz. Bu durum, pazarlama stratejileri ve planları için de daha olumlu bir tablo çiziyor. Her ne kadar genel ekonomik yavaşlama ve bütçe kısıtlamaları pazarlamacıların 2017 yılında karşılaşacağı en büyük zorluklar olacak olsa da bu durumun aynı zamanda fırsatlar barındırdığını da unutmamak gerekiyor. Bu zorluklarla karşı karşıya kalan pazarlamacılar yatırımlarını, faaliyetlerine doğrudan marka ve satış etkisi atfedebilecekleri daha ölçülebilir ve hesap verebilir reklamcılık engellerini aşmaya yönlendirecekler ve bu yönelim, sektöre yeni bir inovasyon ve sorumluluk havası getirecek.
Aslına bakarsanız pazarlamacılar şimdiden planlama, satın alma ve medya yatırımlarını optimize etmek için teknolojik çözüm arayışlarına girdiler bile. Halihazırda mevcut olan veriler, pazarlamacıların akıllı analitiklerden faydalanarak kampanyalarını çok daha iyi bir biçimde tasarlayabilecekleri, uygulayabilecekleri ve ölçebilecekleri anlamına geliyor. Artık çoğu pazarlamacı ajans listesine, onlara etkinliklerini artırmak için yapmaları gerekenler konusunda yol gösterecek teknolojik çözüm sağlayıcılarını da eklemeye başladı. Biz bu durumun 2017 yılında çok daha genel geçer bir hale gelmesini bekliyoruz.
Her ne kadar dijital medya her zaman hatırı sayılır bir ölçülebilirliğe sahip olsa, yukarda bahsettiğim nedenlerden dolayı sektörde bu yıl sorumluluk ve hesap verilebilirlik konularına doğru bir kayış gözlemleyeceğimizi düşünüyorum. Pazarlamacılar artık aktif olarak pazarlama yatırımlarını müşteri değeri ve online ve offline mağaza ziyaretleri ile ilişkilendirmenin yollarına bakıyorlar ve müşterilerine daha etkin bir biçimde ulaşmak için 360 videolar veya Kanvas reklam modelleri gibi kapsayıcı ve etkileşimli formatlara yöneliyorlar.
2017’nin pazarlama sektörü için güzel bir yıl olacağını düşünmemin ikinci sebebi ise mobilin tartışılmaz gücü ve pazarlamacılara kazandırdığı olağanüstü kapasite. Mobil, hiç şüphesiz bugün Türkiye ve dünyada yaşadığımız dijital dönüşümün merkezinde yer alıyor. İnsanlar yaşamlarını gitgide daha fazla mobil üzerinde geçirmeye başlıyorlar. Geçtiğimiz yıl insanların akıllı telefonlarını kullanarak büyük ya da küçük, pek çok ölçekte nasıl bağlantı kurduğuna şahit olduk. Türkiye’de her ay 44 milyon, her gün ise 30 milyon kişi Facebook’a bağlanıyor. Bu da Türkiye’deki internet ve mobil kullanıcılarının neredeyse tamamının Facebook’u aktif olarak kullandığını gösteriyor. Bu istatistikler Türkiye’yi dünyadaki internet penetrasyonu en yüksek pazarlardan biri yaptığı gibi, Facebook’u da göreceli olarak diğer mecralara kıyasla çok daha güçlü hale getiriyor.
Tüm bunlar sayesinde 2016’da Türkiye’den birçok global başarı hikayesi çıkardık. Finanstan e-ticarete, otomobilden hızlı tüketim ürünlerine kadar dünyada ilk kez Türkiye’de gerçekleştirdiğimiz projeler oldu. Gözlemlediğimiz dijitale ve özellikle de mobile kayışın 2017 yılında daha da hızlanarak artmasını ve iletişimin itici gücünün haber kaynakları, mesajlaşma ve görsellik olmasını bekliyoruz. 2017 hem Facebook, hem Instagram, hem de Messenger’da pek çok yenilik ve inovasyonla dolu bir yıl olacak.
Mobilin yükselişi sayesinde iletişimin artık daha samimi, dışavurumcu ve kapsayıcı olmasını bekliyoruz. Dikkat çekme kapasitesi sayesinde mobil, iletişim faaliyetlerinin merkezi olma yolunda ilerledikçe markalar da mobil odaklı düşünmeye başlayacaklar, yaratıcılıklarını artıracaklar ve böylelikle bu kanalın genel etkinliğini de artırmış olacaklar. Mobil teknolojisi şimdiden iletişimde daha önce mümkün olmayan fırsatların yolunu açtı ve bu 2017’de de artarak devam edecek. Bu konuda daha fazla kanıt isterseniz çoklu platform video içeriklerinin yükselişine bakmanız yeterli. Televizyon, ilk olarak Netflix gibi izle ve öde modelleri, sonrasında ise mobil ve canlı video içeriklerinin yükselişi ile ciddi bir dönüşüm sürecine girdi. Pazarlamacılar da video konusunda daha bütüncül düşünmeye ve mobil platformlarda ilgi çekici marka hikayeleri anlatmak için akıllı hedefleme teknikleri kullanımı üzerine düşünmeye başladılar bile.
Son bir ekleme: Şu anda teknolojinin bize daha önce mümkün olmayan şeyleri yapma imkanı verdiği, iletişimin altın çağında yaşıyoruz. Her 10-15 yılda bir yeni bir bilişim platformu ortaya çıkıyor ve biz, sanal ve artırılmış gerçekliğin bu trendin önemli bir parçası olduğunu düşünüyoruz. Bunlar, mobilin marka ve pazarlamacılara en büyük fırsatları sunacağı önümüzdeki beş yılı şekillendirecek temel teknolojiler olma yolunda hızla ilerliyor. 2017 yılı ile birlikte hayatlarımız ve pazarlama sektörü, mevcut yapıları temelden sarsan yeni araçların, çözümlerin ve teknolojilerin deneyimleneceği bir döneme girecek ve çok daha hızlı ve iyi yönde değişmeye devam edecek. Facebook olarak biz de bu daha iyi ve aydınlık geleceği beraber şekillendirmeyi iple çekiyoruz.
Yorumlar