Uygulama Geliştiricileri Birliği (Application Developers Alliance) geçtiğimiz Eylül ayında dünya çapında 673 mobil uygulama geliştiricisinin katılımıyla gerçekleştirdiği “Mobil Uygulama Ekosisteminde Rekabet” adlı biraraştırma yayımladı. ABD ve Kanada’dan ağırlıkta olmak üzere Avrupa, Asya-Pasifik ve dünyanın farklı yerlerinden katılımcıların yer aldığı araştırmaya göre, geliştiricilerin yüzde 96’sı sektörü rekabetçi bulduklarını belirttiler. Araştırmaya göre; katılımcıların yüzde 40’ı daha büyük rakipleri tehdit olarak görürken, ikinci sırada yüzde 21’le platform/uygulama mağazası duopolü ve üçüncü sırada yüzde 11 ile pazar doygunluğu yer alıyor.
Hem geliştiricilerin takdirini içermesi hem de katılım açısından dijital pazarları önemli ekonomik ölçeklere ulaşmış ülkelerin ağırlıkta olması dolayısıyla bu araştırmadan Türkiye için bir içgörü yakalamamız ne yazık ki çok kolay değil. Kaldı ki, Türkiye’de çok gelişmiş bir geliştirici ekosistemi de mevcut değil. Hatta yıl içinde Türkiye’de katıldığınız konferanslarda kulağınıza, eminim şu da sıklıkla çalınmıştır: “Mobil uygulamaların artık sonu geliyor.” Araştırmanın çıktılarından olan pazarın doygunluğa ulaşması sorunsalı bu noktada Türkiye için de mi geçerli yoksa mobil siteleri reklam gösterimi açısından daha efektif bulan reklamverenlerin yüksek sesle düşüncesi mi bu?
Mobil uygulamaların sonu mu geliyor, yoksa her şey yeni mi başlıyor? Net olarak öngörebileceğimiz bir şey olmasa da Türkiye’de bankacılık gibi, perakende gibi bazı sektörlerin mobile ve mobil uygulama işine ciddi paralar harcadığını söyleyebiliriz. Her şeyden önce Türkiye’de çok ciddi büyüyen akıllı telefon pazarı var. GfK Boutique’in son açıkladığı rakamlara göre 2013’te küresel pazarın binde 85’ine denk düşen Türkiye’deki satışların 2016’da binde 93, 2017’de ise küresel pazardan binde 94 pay alması bekleniyor. Bununla birlikte mobil internet penetrasyonu cihaz kullanım alışkanlıklarına paralel bir şekilde sürekli artıyor. Deloitte’un geçtiğimiz yıl Türkiye’den 18-50 yaş arası 1000 kişinin katılımıyla gerçekleştirdiği mobil kullanıcı anketine göre, akıllı telefon bağımlısı olarak nitelendirilebilecek kesim, Türkiye’de mobil kullanıcıların yüzde 22’sini oluşturuyor. Yaklaşık 5 cihaza erişimi olan bu kullanıcılar, uygulamalar için ayda ortalama 7,5 TL’yi gözden çıkarıyor.
Ancak Türkiye’nin şu anda mobil uygulama pazarından aldığı pay halen yüzde 2 civarı, belki biraz daha fazlası. Mobil internet kullanımında ilk 10-15 ülke arasında yer almasına rağmen Türkiye’nin uygulama pazarındaki yeri düşük.
Buna rağmen pazarın bu alanda sahip olduğu yüksek potansiyel umut verici.
Türkiye mobil uygulama ekosistemi hâlâ pek çok açıdan bilinmezlerle dolu iken Digital Age olarak Ocak 2014’ten beri Mobil Pazarlama Birliği(MMA) ile birlikte gerçekleştirdiğimiz “Yılın en dikkat çeken mobil uygulamaları” araştırmamız ile sektörün bir anlamda fotoğrafını çekiyoruz diyebiliriz. MMA üyeleri olarak sektörün farklı alanlarından profesyonel isimlerinin gözünden farklı kategorilerde yılın en dikkat çeken uygulamalarını belirlediğimiz bu araştırma aslında; markaların mobile olan inancının, bu alana yaptıkları yatırımın ne durumda olduğu ve en önemlisi bu yatırımların kullanıcı nezdinde gerçek anlamda karşılığını alıp almadığı gibi konulara cevap vermeye çalışıyor. Bu yıl 1385 kişinin katılımıyla 5-11 Aralık tarihleri arasında online anket yoluyla 36 kategoride gerçekleştirdiğimiz MMA ile yılın dikkat çeken uygulamaları araştırmamızın detaylarına geçmeden bu yılki araştırma içeriği ve sonuçlarında geçen yıla göre yaşanan değişimlere bir göz atmakta fayda var.
MMA ile yılın dikkat çeken uygulamaları araştırmasında her sene sıkı bir rekabete sahne olan bankacılık kategorisinde Garanti Cep bu yıl oyların yüzde 53,6’sını alarak açık ara birinci oldu. Garantinin oy oranı geçen sene yüzde 28,6 idi. Haber ve Spor Haber kategorilerinde bir sürpriz yaşanmazken, bahis kategorisinde geçen yılın ikincisi Bilyoner, oyların yüzde 24,2’sini alarak bu yıl bu kategoride zirveye oturdu. Mobil Alışveriş kategorisinde geçen senenin birincisi Hopi bu yıl ilk beşe giremezken bu kategorinin birincisi Hepsiburada oldu. Moda kategorisinde geçen yılın birincisi Morhipo ikinciliğe gerilerken, ilk sırada n11 yer aldı. Pazar yeri, kinci el ve emlak kategorilerinde yine zirveyi kimseye kaptırmayan Sahibinden, iletişimi en iyi yapılan uygulamalar kategorisinde de birinci olarak araştırmanın en fazla sükse yapan uygulaması oldu. Mobil ödeme kategorisinde ilk sırayı BKM Express ile birlikte Bonus Flaş paylaşırken, Fast Food’da geçen yılın ikincisi Burger King bu yıl ilk sıraya yükseldi. Televizyon kategorisinde bu yıl Türkiye pazarına giriş yapan Netflix ilk sırada yer alırken, bu araştırmada ilk kez yer verdiğimiz hizmet kategorisinde zirvenin sahibi Biletix oldu. Gelin, şimdi detaylara bakalım..
Mobil uygulama kategorileri
(Kategorilere göre hazırlanmış tablolara tıklayarak, daha yüksek çözünürlüklü versiyonlarına ulaşabilirsiniz.)
Yorumlar