İleri teknolojiler danışma ve araştırma şirketi Gartner’a göre, dünyada e-ticaretin en ileri olduğu ülkelerden olan ABD’de, 2014’te yüzde 47 büyüyen mobil ticaret, 2017 yılında tüm e-ticaret aktivitelerinin yarısına eşit olacak. Benzer bir artışın hâlihazırda e-ticarete hız vermekte olan Türkiye dâhil bütün ülkelerde gözlemleneceğini tahmin etmek güç değil. Sosyal medya platformlarının ve “satın al” butonunun gücünün, tüketicilere mobil araçlardan ulaşmanın öneminin keşfedilmesiyle, mobil ticaretteki bu yükseliş trendinin aynen devam edeceği öngörülüyor. Üstelik bu trendi sadece büyük şirketlerin değil, küçük ve orta ölçekli iş yerlerinin de takip ettiği gözlemleniyor.
2016 yılının önümüzdeki aylarında, mobil ticarette yaşanacak yenilikleri, takip edilmesi gereken trendleri sizin için maddeledik.
- Müşteri deneyimine daha fazla yatırım yapılacak
Hangi dijital platformda satış yapıyor olursanız olun alışveriş kartı abonmanlığı önemli meseledir. E-ticaretle ilgili büyük ölçekli araştırmalar gerçekleştiren Baymard Institute’a göre, masaüstü bilgisayardan girilen geleneksel e-ticaret web sitelerinden sipariş veren her üç müşteriden ikisi, alışveriş kartlarını hiçbir satın alma gerçekleştirmeden bir kenara koyuyor. Mobil tarafta durum daha da vahim. Bu gibi problemler henüz çözülemediğinden, müşteri deneyimini iyileştirmek için yapılacak harcamaların artması bekleniyor.
- Mobil cüzdan ve POS cihazları daha da gelişecek
Mobil cüzdanların bu yıl kullanıcıların geneline yayılmasını ummak yanlış olur. Mobil cüzdanın halkın çoğunluğunca benimseneceği zamanı belirleyen iki etken var. Bunlar, 2016 sonuna kadar iyice gelişmesi beklenen; mağazalardaki satış noktası sistemleri ve müşteri davranışı adaptasyonu.
Perakendecilerin bir kısmının çipli kredi kartı okuyan cihazlara ne kadar yavaş uyum sağladığı ortada. Öte yandan, yeni kredi kartı standartlarının sunulmasıyla çok daha fazla perakendeci, POS sistemlerini güncelliyor ve böylece, mobil ödemenin kredi kartı ödemeleri kadar kolaylaştığı bir dünyaya doğru hızla ilerleme kaydediliyor.
Bununla birlikte, mobil uygulama içi ödeme yapılan Apple Pay, Walmart Pay ve Starbucks’a gösterilen ilginin artması ve yaygınlaşmasıyla tüketici davranışı değişmeye başladı bile. 2016 sonuna kadar, insanların ödemelerini akıllı telefonlarıyla kredi kartına nispeten çok daha kolay yapabilmeleri mümkün olacak. Bu trend geliştikçe şirketlerin mobil ödeme adaptasyonu da artacak. 2016 sonuna kadar, mobil cüzdan ve POS cihazları açısından büyük ilerlemeler olacağı tahmin ediliyor.
Bankalararası Kart Merkezi (BKM) Genel Müdür Yardımcısı Serkan Yazıcıoğlu’nun bu yılın ilk çeyreğinde paylaştığı verilere göre; e-ticaret işlemlerinde kartların payı azalırken dijital cüzdanların payı artıyor. 2014’te yüzde 21 olan dijital cüzdan kullanım tercihinin 2019’de yüzde 27’ye yükselmesi bekleniyor.
- Mobil ticaret, e-ticareti gölgede bırakacak
Perakende sektöründeki markalar için ayrıca bir de odak kayması yaşanacak. ABD merkezli indirim kuponları sitesi Coupofy, 2013-2016 arasında e-ticaretin yüzde 13 ila 16 oranında artacağı tahmininde bulunmuştu. Mantıklı bir rakam, ancak aynı dönemde artış oranı yüzde 42 olarak öngörülen mobil ticarete kıyasla çok bir anlam taşımadığı da görülüyor. Mobil ticaretin yaygınlaşması açısından Türkiye de benzer bir tablo çiziyor. Yine, Serkan Yazıcıoğlu’nun paylaştığı verilere göre; mobil alışveriş oranı 2013’te yüzde 5 iken, 2014’te yüzde 19, 2015’te yüzde 43 oldu.
Mobil ticaretin yükselmesiyle reklam sektörü de buna göre şekillenecek. Bilhassa perakendeci firmalar, mobil pazarlama ve müşterilerinin mobil ticaret deneyimlerini en iyi seviyeye getirme yönünden daha uzmanlaşacaklar. Bundan yarar sağlamak isteyen perakendeciler, mobil ticareti e-ticaret deneyiminden daha ön plana alarak kazançlarını artırabilecekler.
- Mobil uygulamalar satın almadan ziyade etkileşim için kullanılacak
Uygulamalar, müşterilerle etkileşime geçmenin harika bir aracı olduğundan, sadakati artırmanın da etkili bir yöntemidir. Müşterilerle etkileşime geçmenin avantajı sürekli satın alma gerçekleştiren mobil kullanıcıları kazanmanın yanı sıra, müşteri açısından satın alma yolculuğunu daha değerli kılmaktır. Satışları artıran ana etkenin etkileşim olduğunu fark eden ve çok sayıda müşteriden ziyade, sadık müşteri yaratmanın karlılığını göre markalar bugün, bir kez satın alma yapan kullanıcıları sürekli müşteriye dönüştürmek üzere kafa yoruyor. Bu noktada, markaların müşteri profilini iyi analiz etmeleri ve bu profile uygun bilgilendirici içerik paylaşımı yapmaları tavsiye ediliyor.
- Pazarlamacılar, giyilebilir teknolojilerin önlerinde açtığı yeni yolda ilerleyecek
Oldukça popüler olan akıllı saatlerin yanı sıra bugün; nabzı, yakılan kaloriyi, uyku düzenini, stres düzeyini ve hatta doğurgan olunan dönemleri izlemeye yarayan birçok giyilebilir teknoloji kullanılıyor. Elde edilen veri her ne kadar kullanan kişiyi ilgilendiriyor olsa da, teknoloji üreticileri de bazı verileri analiz edip anlamlandırarak müşteriye problemlerinin çözümünde yol gösterebiliyor. Bu sebeple, mobil alışveriş son derece kişisel ve mahrem bir deneyim niteliği de taşıyor. Bu verilerin kişiye özel reklamlarda yer verilmesi, kullanıcının marka sadakatini artıran bir faktör olarak karşımıza çıkıyor. Her ne kadar bu tür bir reklamcılık standart hale gelmekten şimdilik uzak görünse de, 2016 yılının önümüzdeki aylarında, kişisel verilere ulaşabilen pazarlamacıların, önlerinde açılan bu yeni alanda daha çok deneyim kazanması bekleniyor.
Türkiye’de mobil ticaretin yükselişi
Türkiye mobil üzerinden yapılan online alışverişlerde tüm dünyada Çin ve Birleşik Arap Emirlikleri ile birlikte ilk üç sırada yer alıyor. Online ticaretin hızla mobil platforma kaydığı ülkemizde, mobil ticaretteki yıllık büyüme hızı e-ticaret’in büyüme hızının 3 katı. Türkiye’deki tüketicilerin yüzde 53’ü, 2014 yılı içerisinde yaptıkları online alışverişler için akıllı telefonlarını kullandıklarını söylüyorlar. Mobil alışveriş uygulamaları tüketicilerin hayatlarında büyük yer kaplıyor. Akıllı telefon kullanıcılarının yüzde 64’ü, alışverişlerini mobil uygulamalar üzerinden yaparken, yüzde 52’si mobil tarayıcıları kullanıyor. Mobil uygulamaların tercih edilmesinin iki ana sebebi ise “kullanışlılık” ve “hız” olarak gösteriliyor.
Kaynak: Monitise (2015)
Yorumlar