Okuyucularım hatırlayacaktır 2012/Ekim sayısında yine bu köşemde “Makinelerin Yükselişi” isimli bir makale yazmıştım. Robotların insanların hayatına daha fazla dahil olması, Web 4.0 teknolojileri, nanorobotlar ve petaflop makineler hakkındaki çalışmaların antropolojik yansımaları hakkında fikirlerimi belirtmiştim. Intel’in yeni dünya teknolojileri bölümünün başkan yardımcısı Ayşegül İlsever geliştirdikleri çok sayıdaki teknoloji sayesinde robotların insanlarla olan etkileşiminin kısa sürede nasıl ilerleyeceğine dikkat çekmiş.
Elektronik zıbın: Bebeğinize giydiriyorsunuz ve size çocuğunuzun kalp atışından, nefes alışına, vücut ısınındaki değişimden, olası bazı rahatsızlıklarına kadar bir çok konuda detaylı bilgi veriyor.
Akıllı lambalar: Siz odaya girdiğinizde üzerinizdeki tişört ve gözlükten bilgi alan lambalar ışığı tam da sizin tercihinize göre ayarlıyor.
Akıllı gözlükler: Karşınızdakinin yüzünü otomatik olarak internette tarayarak size o kişiyle ilgili derinlemesine bilgi sağlıyor.
Jarvis: Kulağınıza taktığınız bluetooth bir cihaz size günlük takviminizi bildiriyor. NFC ve M2M teknolojileri ile diğer cihazlarla ve programlarla etkileşime girerek yol, süre, destinasyon, trafik bilgisi veriyor. Annenizin doğumgünü hatırlayan ve onun sevdiği çiçekleri yol üzerinde nereden satın alabileceğiniz konusunda sizi uyaran kişisel bir asistan.
Proteus: Yutulabilir nanorobot üreticisi bu firmanın haplarından yuttuğunuzda içerisindeki robot midenizdeki asitten aldığı enerjiyle aktif oluyor ve bünyenizden dışarıya çok çeşitli bilgileri online gönderiyor. Cebinize yüklediğiniz App ile bu bilgileri görebiliyorsunuz.
Örnekler çoğaltılabilir. Lakin 2025 yılında dünyamızda 50 milyar akıllı nesne olacakmış. Yani insanlarla bütünleşecek 50 milyar robot. Sonuç;
Rekabet: Robotlara yatırım yapan işletmeler verimliliklerini artırırken daha az insan çalıştırdıkları için maliyetlerini düşürecek. İş süreçlerini robotlara teslim edemeyen işletmeler rekabette yenik düşecek.
İnsan Kaynağı: Son teknolojiye yatırım yapan insanlar bu robotlar yardımıyla diğer insanlarla daha iyi etkileşim kuracak, ilişki geliştirecek, daha fazla iş üretecek, zamanı daha verimli kullanacak ve öne geçecek.
CRM: Müşterinin özel günleri dışında kendi özel dünyasının tüm detaylarını da bilmek ve kişiselleştirilmiş ürün satmak ya da hizmet sağlamak markalar için bir zarurete dönüşecek. Bunun tadını alan müşteriler şirketleri bu becerilerine göre değerlendirecek ve notlayacak.
Üreme: İnsanların çocuk sahibi olduktan sonra aldıkları duygusal hazzı onlara verecek çeşitli makinelerin türemesiyle çocuk yapmak yerine “yüksek etkileşimli elektronik bebek” almak daha cazip olabilecek. İnsanların yaşlanmasıyla onlara bakacak robotların yaygılaşması da bazıları için çocuk yapma ihtiyacını büsbütün ortadan kaldıracak.
Dijital bölünme: Yenilikçiler robotlarla büyük bir aşk yaşarken, gelenekçiler buraları terk edecek ve içlerinden bazıları kendilerine yeni coğrafyalarda dijitalden arınmış topluluklar kuracak.
Ve bu dijital bolluk içerisinde çıkan her türlü yenilikten hemen faydalanarak rekabet avantajı elde etmeye çalışan iş dünyası her geçen gün daha yoğun çalışacak. İnsanlar bir yandan daha fazla gelişmiş robot sistemleri araştırıp bunlara ellerindeki rutini teslim ederken bir yanda da boşalan zamanlarını daha verimli robotları keşfetmeye ve “ne” sorusunun yanıtını bulmaya adayacak.
Yorumlar