Geliştirdiği ‘kültür kodu’ adlı pazarlama yaklaşımı ve çok satanlar listesinden düşmeyen aynı isimli kitabıyla tanınan Dr. G. C. Rapaille, MediaCat Marketing Forum’da akşamüzeri oturumunu gerçekleştirdi.
‘İçerik’ten ziyade ‘yapı’nın asıl mesaj olduğunu söyleyen Dr. Rapaille konuşmasını örneklerle zenginleştirdi. Günümüzün popüler markalarından Starbucks ve Lamborghini ile ilgili kimsenin aslında onları kullanmak için satın almadığından bahsetti.
Kültür kodları DNA’da saklı
Anne denilen kişinin aslında bir kadından farklı olduğunu, annenin mesafeyi simgelediğini anlattı. Bir kadınla çocuk arasında kalan mesafeye dikkat çeken Rapaille, asıl mesajın ve yapının bu mesafede yer aldığından bahsederek devam etti: “Örneğin, müzik de aradaki mesafeyi simgeliyor. Bir mesaj için aradaki mesafeye dikkat etmek gerekir.”
Kurulan yapı için kültürün bize aktardığı yapı unsurlarıyla ilgili olduğunu söyleyen Rapaille, örneklerle konuşmasını sürdürdü:
“Türk anne baba sonucu büyük olasılıkla Türk çocuk olur. Bu duruma aracılık eden de kültürü aktarmanın bir yolu olan genetik kod’tur. Her bir kültür için farklı bir kodun var olduğunu ve farkında olmadan bu kodların bir kuşaktan diğerine aktarıldığına yer verdi.“
Farklı kültürlerin farkında olmak
Fransa’da doğan ama sonradan Amerikalı olmayı seçen Rapaille, Fransa’nın eski dönemlerinin psikoanalizini yapmayı sevdiğini dile getirdi. Fransızların çalışmayı tercih etmediklerini, aslında onlara göre ideal yaşam tarzının ‘çalışmamak’ olduğunu da söyledi.
Singapur’da düzgün İngilizce konuşulması tavsiyesi aslında 1969 yılında bir devlet liderinin, halka temiz ol çağrısında bulunmasına dayandığından bahsetti. Rapaille, bu temiz olun isteğinin Singapur’un tarihini kökten değiştirdiğini söyledi.
Bütün insanların DNA üzerinden birbirine bağlı olduğundan bahseden Rapaille, kültürel nükleik asit, zaman, enerji ve çabanın her kültürde bulunduğunu söyledi.
Japon ve Türk kültürünün farklılıklarına dikkat çekti:
Türkiye’de daha önce de bulunduğunu söyleyen Rapaille, Türkler için zamanın farklı ilerlediğinden, verilen zamanın sürekli ertelendiğinden bahsederek Japon kültürüne geçiş yaptı: “Japonlarla işbirliğinde süreç yavaş ilerliyor. Sanki çalışmıyorlar, doğanın tadını çıkarıyorlar gibi duruyorlar ama aslında kimseye danışmadan yapılması gerekeni kendileri yapmış oluyorlar.“
Farklı kültürleri anlamak için, kültürlerin filmlerine bakmak gerektiğinden bahseden Rapaille, Amerikan ve Japon filmlerinden örnek verdi. Japon filmlerinde her şeyin yavaş ilerlediğinden, uzun bir süre ekranda bir şey olmadığından, fakat aniden bir durum oluştuğundan bahsederek Amerikan filmlerine değindi: “Amerikan aksiyon filmlerinde ilk 10 dakikada 25 kişi ölmüştür bile ve sonraki dakikalarda dikkatiniz kaybolur, artık insan ölümleri sıradan gelmeye başlar.”
Temel biyoloji
Biyolojinin küresel olduğunu söyleyen Rappaille, temel biyolojiye değindi.
Kadın – erkek ilişkilerinin temelinden bahseden Rappaille, erkeklerin aceleci olduğundan kadınların ise yavaştan aldığını anlattı. Verdiği örneğinde P&G nin departmanının erkeklerden oluştuğunu fakat kadınlara satış yaptıklarını söyledi. Kadınların farklı bir yapıya sahip olduğunu, ve onları anlamakta güçlük çektiklerinden bahsetti.
İdeal pazarlama: korteks, limbik ve sürüngen beyin
Beynin yapısını 3 bölüme ayıran Rapaille, korteks, limbik ve sürüngen için ayrı yapılar söz konusu olduğunu belirtti. Rapaille, güçlü mesajların verildiği sürüngen beyine inandığını söyledi. Sürüngen, limbik ve korteks beyin şeklinde ilerleyen bir yapıdan bahsederek “beynin yapısını anladığımız zaman satmak istediğimiz şeyi daha efektif bir şekilde hedef kitleye sunabiliriz” dedi. Ve kazananın her zaman sürüngen beyin olduğunu söyledi.
Konuyla ilgili kahve örneğini paylaşan Rapaille, “farkında olmadan içeriği, aktarmadan önce açıklıyoruz.” dedi. Buradaki örnekte sürüngen beyinin temel olarak aldığı şey, koku olacağını söyledi. 3 kısımda incelediği beynin yapısını şöyle inceledi:
“Dürtüsel şeyler sürüngen beyin tarafından yönetiliyor. Limbik beyinde duygular ve bağlantılar önemlidir. Korteks ise zihinsel etkinliklerin yürütüldüğü yer.
İdeal bir pazarlama tekniği de kullandığımız bu üç farklı yapıdan oluşuyor.”
Konuşmasını, “aradaki mesafelere dikkat edin” şeklinde bitirdi. Dinamik hayatın bu gerilimde yattığını belirterek “bu gerginlikten tat almaya çalışın” önerisinde bulundu.
Yorumlar