Skip to main content

Londra 2012 Olimpiyatları kimileri tarafından dünyanın ilk “sosyal” oyunları olarak adlandırılıyor. Facebook, Twitter ve YouTube gibi ağların Londra’dan bilginin yayılması ve Temmuz – Ağustos aylarında küresel spor iletişiminin nasıl olacağı…

Londra 2012 Olimpiyatları kimileri tarafından dünyanın ilk “sosyal”
oyunları olarak adlandırılıyor. Facebook, Twitter ve YouTube gibi ağların
Londra’dan bilginin yayılması ve Temmuz – Ağustos aylarında küresel spor
iletişiminin nasıl olacağı konusunda benzeri yaşanmamış bir rol oynayacağına
şüphe yok.

Peki bu büyük kaymanın sebebi ne? Basit: Sosyal medyanın
patladığı bu 4 yıl, internet çağının sonsuzluğuna eriştiği zaman oldu, zira son yaz
olimpiyatları 2008 yılındaydı.

Genel olarak İnternet kullanımı da hızlı bir şekilde arttı.
Uluslararası İletişim Birliği’ne göre 2008’de küresel çapta 1.5 milyar
kullanıcı vardı; bu rakam toplam dünya nüfusunun %23’ü kadarını oluşturuyor. Bu
yaz oyunlarıyla birlikte, bu rakam 2.3 milyarla dünya nüfusunun 3’te 1’i
büyüklüğüne ulaşacak.

Yaz Olimpiyatları futbol, basketbol, yüzme ve atletizm gibi bazı
çok popüler uluslararası spor dalını ön plana çıkarıyor, bu sebeple küresel bir
dedikoduyu kamçılayacağı kesin. Sosyal medyanın Londra Yaz Olimpiyatları’nı nasıl
ve neden yeniden şekillendireceğini 2008 yılındakiyle bağlantılı olarak daha
iyi kavramak ve daha fazla bilgi için Mashable’nin birkaç ünlü sosyal ağın
önceki ve bugünkü durumlarını karşılaştırdığı bilgiler şu şekilde:

Facebook

2008: 2008 Ağustos’unda o zamanlar Facebook yöneticisi olan ve son olarak ortaya çıkan “Path” sosyal ağının yaratıcısı Dave Morin bir tweet’inde
Facebook’un 100 milyon kullanıcı eşiğini aştığını neşe içinde kutlamıştı. 2008
ayrıca Facebook’un MySpace’in popülerliğini geçtiğinin belgelendiği yıl oldu.
Sosyal ağ, hali hazırda da var olan aynı anda birden fazla yerde sohbet
özelliğini o yılda çıkarmıştı.

Bugün: Facebook bugün, hızlı bir şekilde çoğu için tamamen
bir internet portalı haline gelen ve halka açık bir şirket olarak 900 milyondan
fazla kullanıcısı olduğunu iddia ediyor. Kurucusu Mark Zuckerberg dünya çapında
bir ünlü.

Twitter

2008: Twitter’ın patlayan bir büyümesinin yaşandığı yıldı ve
6 milyon kullanıcısı tarafından günde 300 bin tweet atılarak kapatıldı. 2009’da
Twitter’ın en etkin özelliklerinden “reply” servisinin açılmasıyla hızlı
paylaşımlar, haberin ilk duyulması ve spekülasyonlar için etkili bir mecra
haline geldi.

Bugün: Twitter her biri her gün 400 milyon tweet atan
500 milyon üzerinde kullanıcısı olduğunu iddia ediyor. Spor haberleri ağ
üzerinden aktarılıyor ve aynı zamanda Londra 2012’nin büyük kısmının medya ve
hayranlar arasındaki konuşmalarıyla sporcular için en önemli pazarlama kanalı
haline de geliyor.

YouTube

2008: 2008 Yaz Olimpiyatları’nda dakikada yüklenen video 10
saatlikti. Google’ın siteyi almasının üzerinden 2 sene geçmişti ve internet
videosu sektöründe köklü değişikliklere gidilmeye başlanmıştı. Mobil sitesi
açılmış, 720p HD çözünürlük seçeneği eklenmişti. Ancak bu yenilik bile sitenin
4 sene sonraki başarılı görünümüyle karşılaştırılabilir değil.

Bugün: Bu yaz ikonlaşacak Olimpiyat anlarının YouTube
üzerinde viral olacak ve ölümsüzleşecek olduğunu söylemek güç değil. Bugün
aylık 800 milyon üzerinde tekil ziyaretçisi olduğunu açıklayan site, bu
ziyaretçilerinin ayda 3 milyar saati aşan video izleme süreleri olduğunu ve
dakikada 72 saatlik yeni video içeriği yüklediğini söylüyor. Facebook üzerinden
günde 500 yıla eşit YouTube videosu izlenirken, Twitter’da dakikada 700 YouTube
videosu paylaşılıyor.

Tüm bunların anlamı
ne?

Aynı anda her an her yerde ulaştığımız ağlar son Yaz
Olimpiyatları’ndan sonra, dönüşüm gösteren bir spor dünyası ortaya çıkardı. Ve
bunlar 2008’den sonra var olan Pinterest, Google+ ve Foursquare gibi ağlar
hesaba katılmadan olanlar. Bu yaz sosyal medya sayesinde ağlara düşecek
haberler, sosyal paylaşımlar ve tanık olunan anlar hiçbir zaman olmadığı kadar
canlı olacak. Tabii bir de tüm bunların 2016 yılında ne kadar sönük
kalacağını da düşünmeden edemiyoruz.