“Orada Kimse Var mı?” Google Play’deki adı ile EarthQuaken mobil uygulaması, Türkiye’nin en büyük sorunlarından olan deprem felaketlerinde hayat kurtaracak bir proje olmayı hedefliyor. Deprem sonrası kullanıcısının hayatını kurtarmaya odaklı program Avea tarafından üretilmiş.
Android işletim sistemli telefonlara, Google Play’den ücretsiz olarak indirilebilen?” mobil uygulama; yıkıcı bir deprem sonrasında, ekiplerin, enkaz altındakilere en hızlı şekilde ulaşmasını sağlayarak, arama-kurtarma çalışmalarını hızlandırmayı hedefliyor.
3G kullanarak belirli aralıklarla dünyada meydana gelen depremleri ve kullanıcının konumunu tespit eden uygulama; bu bilgileri analiz ederek, oluşan depremin kullanıcısına zarar verebilecek büyüklükte olup olmadığını kontrol ediyor. Depremin zarar verebilecek bir büyüklükte olması durumuda ise; uygulama kullanıcıya güvende olduğuna dair onay isteyen bir uyarı mesajı çıkartıyor.
Kullanıcının bu uyarı mesajına onay vermemesi durumunda sistem, kullanıcı kişinin zarar gördüğü ya da enkaz altında kalmış olabileceğinden yola çıkarak, alarm durumuna geçiyor. Sistem, bağlı bulunduğu telefon alarm durumunda çıkardığı sesler ve -flaşı varsa- ışık açıp kapatarak, kurtarma ekiplerine yardımcı oluyor. Ayrıca; kullanıcının daha önceden belirlemiş olduğu acil durumda haber verilecek kişiye de, o an bulunulan koordinatları SMS ile bildiriyor.
Uygulamada dikkat çeken bir konu da; programın alarm durumunun olabildiğince uzun sürdürebilmek otomatik önlemleri alması. Alınan ilk önlem ise alarmın sürekli çalarak bataryayı bitirmesi yerine, 15’er dakikalık aralar ile 1 dakika çalması. İkinci önlem ise; baştan tercih edilmesi durumunda, enerjisini alarm modunda kullanmak üzere diğer fonksiyonlarını “Uçak Modu”na geçirmesi. Böylece bataryanın maksimum verimle kullanılmasını garanti altına alıyor. Tüm bunların yanı sıra uygulama; deprem anında ve sonrasında yapılması gereken bilgilerin bulunduğu bir kısım da içeriyor.
Uygulamanın asıl yaratıcısı, geçtiğimiz yıl “Avea Mobil Uygulamalar Yarışıyor”da üçüncü olan üniversite öğrencisi Burak Aykut Sungur. Şu an Avea Ar-Ge Merkezi’nde çalışmakta olduğunu açıklayan Avea Teknolojiden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Coşkun Şahin; “1999 ve son olarak da Van’da yaşadığımız depremlerde yaşadığımız kayıplar hepimizi üzdü. Van depreminin bize bir kez daha gösterdiği üzere deprem sonrası yaşanan en büyük sıkıntı, enkaz altındaki kişilere yeterince hızlı bir şekilde ulaşılamaması. Bir de buna kötü hava koşulları eklendiğinde durum iyice içinden çıkılmaz bir hal alıyor. Kurtarma ekipleri zamanla yarışırken, 1 dakika bile bazen hayati önem taşıyor. 1 dakikada hayatlar kazanılıp hayatlar kaybedilebiliyor.” dedi.
Yorumlar