Skip to main content

Pandeminin etkilerinin azaldığı 2022 yılıyla birlikte yeni dönüşümler ve beklentiler piyasalara yön vermeye başladı.

Google Türkiye Perakende ve Teknoloji Sektör Lideri Alpagut Çilingir

Google Türkiye Perakende ve Teknoloji Sektör Lideri Alpagut Çilingir

Değişen tüketici alışkanlıkları, pazarlama trendlerini ve reklam stratejilerini de şekillendiriyor. Google Ads Araştırma ve Analiz Ekibi de tüketicilerle ilgili daha fazla bilgiye sahip olmak, yeni pazar trendlerini anlamak ve tüketici alışkanlıklarını analiz etmek için her ay milyarlarca Google aramasından oluşan verileri inceliyor. E-ticaretin ve dijital dünyanın yükselişe geçtiği 2021 yılının ardından pandeminin etkilerinin azaldığı 2022 yılıyla birlikte yeni dönüşümler ve beklentiler piyasalara yön vermeye başladı. Yılın en popüler Google aramalarına yıllık bir bakış sunan arama trendleri de değişen önceliklere, kültürel ilgi alanlarına ve muhtemelen kalıcı olacak alışkanlıklara dair bilgiler sunarak markalara ve pazarlama uzmanlarına planlarını yaparken yardımcı oluyor.  2022 yılının değişen tüketici alışkanlıklarını ve arama trendlerini birkaç başlıkla analiz etmek mümkün.

Tüketici beklentileri yükseliyor

Google’ın 2021 yılında yaptığı Smart Shopper araştırmasına göre, Türkiye’deki her 10 kullanıcıdan 8’i ürün satın almadan önce arama motorlarından araştırma yaptığını söylüyor. Yine aynı araştırmaya göre Türkiye’de yiyecek ve market alışverişini online olarak gerçekleştirenlerin oranı bir önceki yıla göre yüzde 25 artarak yüzde 38’e ulaştı. Bu durum Google arama trendlerinde de yansıma buldu. Dünyada “alışveriş uygulamaları” araması yüzde 80, “kapıya yemek siparişi” araması da yüzde 70 oranında arttı. Bu yılın Mart ayında süpermarket teslimatı yapan markalara dair aramalar geçtiğimiz senenin aynı dönemine göre yüzde 57 artış gösterdi.

Dünyada “alışveriş uygulamaları” araması yüzde 80, “kapıya yemek siparişi” araması da yüzde 70 oranında arttı.

Yeni deneyimler, hizmetler ve alışveriş yapma yollarıyla ilgili tüketici beklentilerinin 2022 yılında daha da yükselişe geçtiğini söyleyebiliriz. “Gece geç saatte alışveriş” için yapılan aramalar geçtiğimiz yıla göre dünya genelinde yüzde 100’ün üzerinde bir artış gösterdi. “7/24 müşteri hizmetleri” aramaları ise yine geçtiğimiz yıla göre yüzde 500’ün üzerinde artarak bu alandaki tüketicilerin artan beklentisini gözler önüne serdi. “Köpek kabul eden restoranlar” aramasının geçtiğimiz yıla oranla yüzde 100 artış göstermesi ve “ertesi gün çiçek teslimatı” aramasının yüzde 800’ün üzerinde artış yakalaması tüketicilerin alışveriş ve hizmetlerden beklentilerine yönelik önemli çıktılar sunuyor.

Türkiye’de her 10 kullanıcıdan 8’i ürün satın almadan önce arama motorlarından araştırma yaptığını söylüyor.

Deneyim, aktivite ve tatil arayışları sürüyor

Pandemi sebebiyle sosyalleşmekten geri durmak zorunda kalan pek çok kişi, pandeminin etkilerini azaltmasıyla birlikte yeniden açılma dönemine girdi. “Kış tatili” dünya genelinde geçtiğimiz yıla göre yüzde 800 artış gösterirken, “Kış Olimpiyatları” yüzde 600’ün üzerinde daha fazla arandı. Türkiye’deki aramalarda da benzer bir artış söz konusuydu. “Kayak tatili” aramaları 2019 yılına göre neredeyse ikiye katlandı. Havaların da ısınmasının etkisiyle “bahar tatili” için yapılan aramalar geçtiğimiz yıla göre dünya genelinde yüzde 100’ün üzerinde artış gösterdi.  Türkiye’de “bungalov” aramaları 2019’a kıyasla yüzde 100 artış gösterirken, “bungalov villa”, “özel havuzlu bungalov” ve “jakuzili oteller” gibi seyahat aramaları artışını sürdürdü.  Stadyum, spor salonu, sinema ve tiyatro salonları gibi sosyalleşme alanlarına yeniden gitmeye başladığımız bugünlerde, “oturma planı” için yapılan aramalar yüzde 600, “yakınımdaki sinema” yüzde 300’ün üzerinde artış gösterdi. Yeni deneyimler ve aktiviteler peşinde olduğunun bir kanıtı olarak da “yapılacak benzersiz şeyler” araması da dünya genelinde yüzde 100’ün üzerinde arttı.

Havaların da ısınmasının etkisiyle “bahar tatili” için yapılan aramalar geçtiğimiz yıla göre dünya genelinde yüzde 100’ün üzerinde artış gösterdi.

Havaların da ısınmasının etkisiyle “bahar tatili” için yapılan aramalar geçtiğimiz yıla göre dünya genelinde yüzde 100’ün üzerinde artış gösterdi.

Pandeminin etkisiyle bazı trendler kalıcı olarak devam ediyor

Pandemi her ne kadar etkisini yitirmiş olsa da bazı trendler üzerindeki kalıcı etkisini sürdürmeye devam ediyor. Uzaktan yapılabilecek şeylere olan ilgi yükselişini korumayı sürdürüyor. “Şu anda internetten izlenebilecek en iyi filmler” araması dünya çapında geçtiğimiz yıla göre yüzde 300’ün üzerinde artış gösterdi. “Makyaj oyunu” geçtiğimiz yıla göre yüzde 700 olarak artış gösterirken, “kadın saç trendleri” geçtiğimiz yıla göre yüzde 800 arttı. Türkiye’deyse “farklı saç modelleri” araması 2022’nin ilk çeyreğinde yüzde 500’lük bir artış yakaladı. Sürdürülebilirlik ile ilgili aramaların 2021 yılında bir önceki yıla göre yüzde 50 artış gösterdiği ve daha da popülerleştiği bugünlerde “yakınımdaki fidanlıklar” için yapılan aramalar da geçen yıla göre dünya çapında yüzde 100’ün üzerinde artış gösterdi.

Google Arama trendleri, saç modelleri

Türkiye’de “farklı saç modelleri” araması 2022’nin ilk çeyreğinde yüzde 500’lük bir artış yakaladı.

Sonuç olarak Google arama trendlerinden de anlaşılacağı üzere tüketici alışkanlıkları gündemle birlikte şekillenmeye devam ediyor. Pandeminin etkilerini azaltması, sosyalleşme isteği, ülke ve dünya gündemindeki gelişmeler tüketicilerin alışkanlıklarını da şekillendiriyor. 2022 yılının geri kalanı da tüketicilerin yeni deneyimlerin peşinden gideceği, daha çok plan yapacağı ve aldığı hizmetlerden beklentilerini yüksek tutacağı bir yıl olmaya devam edecek.

Alpagut Çilingir
Google Türkiye Perakende ve Teknoloji Sektör Lideri

 

Kaynaklar:

“Arama analizi: 2022’de yeni bir şeyler deniyoruz” (Think with Google).

“Türkiye’de alışveriş sezonuna hazırlık: Geçen yıldan ipuçları ve bu yıldan beklentilerimiz” (Think with Google).