Ipsos tarafından gerçekleştirilen Türkiye’yi Anlama Kılavuzu Araştırması toplumun farklı konulara bakış açılarını ortaya koymayı, davranışlarını ve alışkanlıklarını anlamayı ve yıllar içerisindeki toplumsal değişimleri takip etmeyi hedefliyor. Bu araştırma kapsamında, incelenen tüketicilerin satın alma eğilimleri, markalara, prestijli ürünlere ve indirim marketlerine yaklaşımları, tercih sebepleri, tutum ve davranışları derlendi.
İndirim marketlerinin tercih edilmesinde öne çıkan 3 neden: Eve yakın olması, promosyon ve uygun fiyat
İndirim marketlerinin yaygınlaşması ile kişilerin bu marketleri evlerine yakın olduğu için tercih etmeleri %65 ile ilk sırada belirtiliyor. Diğer öne çıkan nedenler ise bu marketlerde fiyatların ucuz, promosyonların fazla olması. Her üç neden de 2020 yılına göre daha yüksek oranda belirtiliyor. Bu marketlerin kendi markalarını beğendiği için bu satış noktalarını tercih edenlerin oranı %34.
Market markalı ürünleri tercih etme oranı artıyor
Türkiye’yi Anlama Kılavuzu verilerine göre tüketicilerin %36’sı market markalı ürünleri tercih ediyor. Ve 2018 yılına göre market markalarını tercih edenlerin oranı 3 puan artıyor. Bununla beraber her 10 kişiden 4’ü; kullandıkları bu markaları almak için özellikle o markete gidiyor.
Tüketicilerin pahalı markaları satın alma eğilimi azalıyor
Ipsos’un derlediği araştırma verilerine göre; 2018 yılına kadar “biraz pahalı da olsa istediğim markayı alırım” diyenlerin oranı %50 seviyesindeyken bugüne gelindiğinde bu oran %39’a kadar gerilemiş durumda. Pahalı markalardan uzaklaşan tüketicilerin ucuz ürünlere kaymaya başladığı görülüyor. 2018-2020 yılında ucuz ürün tercihi %26 seviyesindeyken 2022 yılında %31.
Tüketiciler prestijli ürünlerden uzaklaşıyor
Tüketicilerin ucuz ürünleri tercih etmesi ile birlikte prestijli ürün tercihi de azalıyor. 2020 yılına kadar her 10 kişiden 4’ü prestijli ürün tercih edeceğini belirtirken 2020 yılından beri bu ürünleri tercih edenlerin oranı azalıyor. Bugüne gelindiğinde 2018 yılına göre prestijli ürünleri tercih edenlerin oranı yaklaşık 10 puan azalıyor ve %29 seviyesine geriliyor.
Ipsos’un Türkiye CEO’su Sidar Gedik verilerle ilgili şu değerlendirmelerde bulundu: “Enflasyon nedeni ile vatandaşların önemli bir kısmı gelirlerinin ve satın alma güçlerinin azaldığını belirtiyorlar. Genel olarak önümüzdeki birkaç ay içinde bu alanda bir düzelme beklenmiyor olması da alışveriş davranışlarına doğrudan yansıyor. Temel gözlemimiz fiyat hassasiyetinin artmış olması. Tüketiciler her zamanki tercihlerinden ziyade ucuz ürünlere kaymaya başladılar. Dolayısıyla prestijden, marka değerinden önce ürünün performansının ve fiyat-performans dengesinin daha fazla gözetilmesi ekonomik bir tedbir davranışı olarak öne çıkıyor. Bu kapsamda son dönemde indirim marketlerine ve market markalı ürünlere yönelimde artış var.”
Ipsos tarafından 2005 yılından bu yana yürütülen Türkiye’yi Anlama Kılavuzu Araştırması, toplumun farklı konulara bakış açılarını ortaya koymayı, davranışlarını ve alışkanlıklarını anlamayı ve yıllar içerisindeki toplumsal değişimleri takip etmeyi hedeflemektedir. Araştırma, Online Görüşmeler (CAWI) yöntemi ile Türkiye’yi temsiliyet gücüne sahip olan Ipsos Tüketici Panelleri’ne üye 35 ilden 10,000 birey ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın istatistiki hata payı, % 95 güven aralığında ± %1’dir. İki yılda bir gerçekleştirilen araştırmadan derlenen bu veriler 19 Kasım 2021 – 19 Aralık 2021 dönemini kapsamaktadır. İstatistiki hata payı, %95 güven aralığında ± %3’tür.
Yorumlar