Görsel, ses ve video düzenleme alanlarında önemli etkilere sahip olan ve hala etik olup olmadığı tartışılan deepfake, görünüşe göre gelecekte Adobe’nin de gündeminde olacak. Zira Adobe, Salı günü düzenlediği Max konferansında deepfake kelimesini kullanmasa da açıkladığı Project Morpheus ile deepfake dünyasına adım attığını duyurmuş oldu.
Adobe, geçtiğimiz yıl Photoshop’a Neural Filters adında bir modül eklemişti. Bu modül ile fotoğraflarda yer alan kişilerin yaşlarını, saç renklerini, yüz ifadelerini değiştirmek mümkün kılınmıştı. The Verge, Project Morpheus’u Neural Filters’in video versiyonu olarak tanımlarken, bu filtrelere bazı eklerin yapıldığını da belirtti. Örneğin, video düzenlemesi sırasında Project Morpheus kullanıldığında kişilerin sakal ve bıyık gibi bazı yüz özellikleri değiştirilebilecek, görüntüye gözlük eklenip kaldırılabilecek.
Sonuçların kusursuz olmadığını belirten The Verge, deepfake konseptinin gündeme oturmasını sağlayan yüz değiştirmenin Project Morpheus’ta mümkün olmadığını, sadece küçük değişikliklerin mümkün kılındığını belirtti. Öte yandan, şimdilik bir prototip olan Project Morpheus’un Adobe ürünlerinde yer alıp almayacağı bilinmiyor.
Adobe her ne kadar Project Morpheus’u bir deepfake aracı olarak görmese de medyada bu projenin bir deepfake projesi olduğu ve Adobe ürünlerinde kullanılabileceği haberleri yayılmaya başladı. Fakat deepfake denildiğinde akla genellikle rızasız pornografinin ve siyasi propagandanın gelmesinden dolayı Adobe’nin bu projeyi ürünlerine dahil edip etmeyeceği merak konusu.
Adobe, daha önce benzer özellikleri kullanıma sunmuş, fakat o özellikleri hep sabit görsel üzerinde uygulanacak şekilde kısıtlı tutmuştu. Project Morpheus ise doğrudan videoyu hedefleyen bir proje olmasının yanı sıra Adobe’nin video için düzenleme konusunda yaptığı en önemli çalışma olabilir. Fakat, Project Morpheus ve legal veya illegal muadillerinin videolarda kullanımları hem heyecan verici hem de korkutucu. Zira bu tür bir teknoloji hem kötü bir çekimin düzeltilmesinde hem de propaganda mesajlarının daha etkili bir şekilde yayılmasında kullanılabilir.
Kaynak: Adobe has built a deepfake tool, but it doesn’t know what to do with it – The Verge
Yorumlar